Draadkracht onthult uniek haakkunstwerk

Een 50-tal vrijwilligers haakten in een half jaar ongeveer 600 mandala's bij elkaar die nu samenkomen in een adembenemend kunstwerk. De balustrades aan de Leieboorden vormden het decor voor het gehaakte straatkunstwerk.

Vrijstaat Curieus Kortrijk © Veronique Bruyneel-13.jpg
Vrijstaat Curieus Kortrijk © Veronique Bruyneel-17.jpg

Zo'n 50 personen kwamen op verschillende plekken samen om kleurrijke mandala’s te haken in Kortrijk. Wekelijks waren er fijne verbindende momenten voor al wie aan de slag wou met haakpen en draad. Alle materialen (wol, haaknaalden, patronen, ...) werden gratis aangeboden. Met het project willen de organisatoren de stad opfleuren op een interactieve, creatieve en buurtverbindende manier.

Na een beetje pech, een gesprongen kabel en een poging om het werk in de bomen van de tuin van BK6 te hangen, landt het werk voorlopig enkel op zaterdag langs de balustrades van de Leieboorden. Er wordt gezocht naar een permanente plek voor het werk.

Het is geweldig om te zien hoe mensen in Kortrijk samenwerken en creatief zijn, waardoor onze straten tot leven komen. Deze projecten ontstaan bottom-up, waar mensen samenkomen om nieuwe dingen uit te proberen en te creëren. Het gaat verder dan alleen maar het maken van mandala's; het is een inspanning van jong en oud die zorgt voor verbinding. Met Durf2030 willen we juist dit soort projecten van onderaf aanmoedigen. Het resultaat is dan ook prachtig: een indrukwekkende verzameling van maar liefst 600 mandala's die onze stad opfleuren. Axel Ronse, schepen van Cultuur
Het resultaat is fantastisch, want het verbindt niet enkel 600 aparte kunstwerken, maar ook 50 creatieve Kortrijkzanen. Het toont dat we samen tot veel meer in staat zijn dan apart, ongeacht onze achtergrond. Gefeliciteerd aan alle vrijwilligers en verenigingen die hier maandenlang aan meewerkten. Draadkracht toonde daadkracht. Vincent Van Quickenborne, burgemeester
Het doet deugd om het resultaat van het harde werk van de vrijwilligers eindelijk aan de wereld te kunnen tonen. De mandala's laten de voorbijgangers even glimlachen en stilstaan. Dat is wat we willen bereiken met onze activiteiten. Veerle Thibaut, Curieus

Op zaterdag 27 april werd het werk feestelijk geopend in aanwezigheid van de burgemeester en enkele vrijwilligers. Je kan het werk binnenkort ook bewonderen tijdens Sinksen, Almost Summer Festival en de Zomertuin in BK6.

Voorlopig staan er geen nieuwe samenhaakmomenten meer op de planning. Na het grote enthousiasme van de afgelopen maanden bekijken onder andere Avansa en Femma hoe ze het haaktalent in onze stad in de toekomst een plek kunnen geven.

Het project "Draadkracht" is een samenwerking tussen Curieus, Durf2030, Avansa Mid- en Zuidwest, Femma Wereldvrouwen Kortrijk, Texture, Bolwerk en Kringloopwinkel Kortrijk.

Meer info:  https://www.durf2030.eu/project/draadkracht