Nieuw Amsterdamspoortje: hedendaags wonen in een historisch kader

Na twee jaar zijn de bouwwerken aan het Amsterdamspoortje afgerond. Het verkrotte beluik op Overleie heeft plaatsgemaakt voor een woonproject dat comfortabel en energiezuinig wonen combineert met de erfgoedwaarde en historisch karakter van het beluik. Vanaf volgende maand worden de 12 woningen - zes huizen en zes (duplex)appartementen - te koop aangeboden.

De renovatie van het Amsterdamspoortje naast de Sint-Elooiskerk op Overleie startte eind augustus 2021. Vijf jaar daarvoor had de stad het onbewoonbaar verklaarde beluik en drie aanpalende panden in de Overleiestraat opgekocht. Monument Real Estate uit Ingelmunster kreeg een design-and-buildopdracht om een woonproject te realiseren met respect voor het historisch karakter van het 19de-eeuwse (1850) beluik.

Gemeenschapsgevoel van het oude beluik

Maes & Vandelannoote Architecten uit Kortrijk zorgden voor het ontwerp. Nieuw Amsterdamspoortje bestaat uit zes compacte stadswoningen in het beluik en zes nieuwbouwappartementen langs de straatzijde aan de Overleiestraat. De authentieke gevels van het beluik werden behouden en een waardevol 17de-eeuws dakgebinte werd hergebruikt in het dak van een overdekt terras dat als ontmoetingsruimte dient. Ook het uitzicht op de aanpalende Sint-Elooiskerk en de schutterstoren, gebouwd in 1932 en sinds dit jaar door het Agentschap Onroerend Erfgoed opgenomen als bouwkundig erfgoed, zorgen mee voor het historisch gevoel. De gemeenschappelijke ontmoetingsruimte, het binnengebied en de fietsenstalling zorgen ervoor dat het gemeenschapsgevoel van het vroegere beluik aanwezig blijft. En door de toegangen tot het beluik bewust smal te houden, is ook het besloten karakter van het beluik behouden.

E-peil lager dan 30

Veel respect dus voor de geschiedenis van de site, maar evenveel aandacht gaat naar de hedendaagse verwachtingen voor een comfortabele een duurzame woning. Alle woningen en appartementen zijn uitgerust met zonnepanelen. Een gemeenschappelijke warmtepomp zorgt voor energie. De appartementen zijn uitgerust met vloerverwarming. Ook dankzij een optimale isolatie van de muren, daken en vloeren hebben alle woonunits een E-peil lager dan 30.

Om meer leefruimte te creëren, werden de beluikhuisjes samengevoegd en uitgebreid. Waar de oude huisjes een bewoonbare oppervlakte van 14 m² hadden, varieert de bewoonbare oppervlakte nu van 64-67 m² voor de woningen met één slaapkamer tot 93-100 m² voor de woningen met twee slaapkamers. De instelprijzen variëren van 195.000 EUR (excl. BTW) tot 229.000 EUR (excl. BTW). Voor die prijs krijgen kopers een nieuwe, ingerichte (keuken, badkamer...), lichtrijke, energiezuinige woning met, naast de gemeenschappelijke delen, ook een eigen privétuintje. Natuurlijke personen die nog geen enige eigen woning bezitten, genieten van een verlaagd BTW-tarief van 6% als de akte voor 31 december 2023 wordt verleden.

Duplexwoningen met tuin

De drie panden langs de Overleiestraat zijn gesloopt en vervangen door een nieuwbouw met twee duplexwoningen met drie slaapkamers (134 m² bewoonbare oppervlakte), drie tweeslaapkamerappartementen (90-93 m² bewoonbare oppervlakte) en een appartement met één slaapkamer (84 m² bewoonbare oppervlakte). De duplexwoningen hebben een eigen tuin, de appartementen zijn allemaal voorzien van een terras. De instelprijzen variëren van 214.000 EUR tot 318.000 EUR (excl.BTW).

Openbare verkoop: bezoekdag op 14 oktober

De verkoop van het Amsterdamspoortje verloopt via een openbare verkoop. Biedingen worden enkel online gedaan via de beveiligde website www.biddit.be. Tussen 13 en 23 oktober kan iedereen een manueel of automatisch bod uitbrengen. Geïnteresseerde kopers kunnen de woningen na afspraak bezoeken op zaterdag 14 oktober. Interesse of vragen? Neem contact op via vastgoed@kortrijk.be.

De instelprijzen

Beluikwoningen (excl. Btw):

Amsterdamspoortje 1 (2 slaapkamers) - € 195.000

Amsterdamspoortje 2 (1 slaapkamer) - € 195.000

Amsterdamspoortje 3 (1 slaapkamer) - € 195.000

Amsterdamspoortje 4 (1 slaapkamer) - € 195.000

Amsterdamspoortje 5 (2 slaapkamers) - € 229.000

Amsterdamspoortje 6 (2 slaapkamers) - € 229.000

Appartementen (excl. Btw):

Overleiestraat 60/11 (2 slaapkamers) - € 214.000

Overleiestraat 60/23 (2 slaapkamers) - € 248.000

Overleiestraat 60/22 (1 slaapkamer) - € 219.000