Dienstverlening Burgerzaken steeds digitaler

In 2022 werden voor het eerst meer dan de helft van de akten en attesten volledig automatisch afgeleverd

Meer dan 8 op de 10 aanvragen van akten en attesten bij de dienst Burgerzaken gebeurde vorig jaar digitaal via het ThuisloketVoor het eerst werden ook meer dan de helft van de akten en attesten volledig automatisch bezorgd aan de aanvrager en was er dus geen tussenkomst nodig van een stadsmedewerker.

Het Thuisloket ontstond in 2014 met drie akten van de burgerlijke stand. Voortaan hoefde je niet meer naar het stadhuis voor een uittreksel of afschrift van een geboorteakte, huwelijksakte of overlijdensakte, maar kon je die gewoon thuis vanachter de computer opvragen. Op vandaag kunnen 27 verschillende documenten van de dienst Burgerzaken via die digitale weg met eID of Itsme opgevraagd worden. Het Thuisloket is uitgegroeid tot dé manier om akten en attesten op te vragen. Vijf jaar geleden (2018) gebeurde 62,06% van de aanvragen via het Thuisloket. Het gebruik van het Thuisloket is sindsdien jaar na jaar gegroeid. In 2022 werden 80,59% van de akten en attesten via het Thuisloket aangevraagd. (2019: 67,40%, 2020: 74,82%, 2021: 79,30%).

29.555 akten en attesten

Vorig jaar werden 29.555 akten en attesten opgevraagd bij de dienst Burgerzaken. Dat is iets minder dan de 30.125 van 2021. Naast het Thuisloket gebeurde 12,3% van de aanvragen aan de balie in het stadhuis, 3,1% werd aangevraagd via de telefoon en 2,2% via mail. 65 akten en attesten werden aangevraagd via brief of fax. Het uittreksel uit het strafregister (7.471) was het meest aangevraagde attest in 2022. Het attest van gezinssamenstelling (5.967), de geboorteakte (5.410), het attest van hoofdverblijfplaats (3.066) en de huwelijksakte (1.208) vervolledigen de top vijf.

52,66% volledig automatisch afgeleverd

Als aan alle voorwaarden voldaan is, bvb. de aanvrager vraagt aan voor zichzelf en hij is veilig aangemeld, dan kunnen alle 27 akten en attesten in het Thuisloket ook volledig automatisch afgeleverd worden. Er is dan geen tussenkomst meer nodig van een stadsmedewerker en de aanvrager heeft het document enkele tellen later al in zijn of haar mailbox. In 2022 werden zo voor het eerst meer dan de helft van alle akten en attesten (52,66%) bij burgerzaken op volledig automatisch afgeleverd.

We blijven inzetten op de verdere digitalisering en automatisering van burgerzaken. Zo is het proces van een adreswijziging vorig jaar meer gedigitaliseerd waardoor die gemiddeld een week sneller is afgerond. Daarnaast werken we ook samen met 35 andere lokale besturen aan het project 'Gemeente zonder Gemeentehuis: Burgerloket' waarbij we de komende jaren enkele processen eenvoudiger en digitaler willen maken zoals de huwelijksaangifte en de aanvraag van een ID-kaart of reispas. Stephanie Demeyer, schepen van Burgerzaken

Bevoegd

Gerelateerde onderwerpen

Ontvang exclusief nieuws

Ben je een journalist? Of werk je voor een dagblad, tijdschrift of blog?
Meld je aan en krijg als eerste toegang tot ons nieuws.

Aanmelden

Ontvang het laatste Kortrijk nieuws via RSS.

Of abonneer handmatig met de Atom URL