In 2022 werden voor het eerst meer dan de helft van de akten en attesten volledig automatisch afgeleverd
Meer dan 8 op de 10 aanvragen van akten en attesten bij de dienst Burgerzaken gebeurde vorig jaar digitaal via het Thuisloket. Voor het eerst werden ook meer dan de helft van de akten en attesten volledig automatisch bezorgd aan de aanvrager en was er dus geen tussenkomst nodig van een stadsmedewerker.
Het Thuisloket ontstond in 2014 met drie akten van de burgerlijke stand. Voortaan hoefde je niet meer naar het stadhuis voor een uittreksel of afschrift van een geboorteakte, huwelijksakte of overlijdensakte, maar kon je die gewoon thuis vanachter de computer opvragen. Op vandaag kunnen 27 verschillende documenten van de dienst Burgerzaken via die digitale weg met eID of Itsme opgevraagd worden. Het Thuisloket is uitgegroeid tot dé manier om akten en attesten op te vragen. Vijf jaar geleden (2018) gebeurde 62,06% van de aanvragen via het Thuisloket. Het gebruik van het Thuisloket is sindsdien jaar na jaar gegroeid. In 2022 werden 80,59% van de akten en attesten via het Thuisloket aangevraagd. (2019: 67,40%, 2020: 74,82%, 2021: 79,30%).
Vorig jaar werden 29.555 akten en attesten opgevraagd bij de dienst Burgerzaken. Dat is iets minder dan de 30.125 van 2021. Naast het Thuisloket gebeurde 12,3% van de aanvragen aan de balie in het stadhuis, 3,1% werd aangevraagd via de telefoon en 2,2% via mail. 65 akten en attesten werden aangevraagd via brief of fax. Het uittreksel uit het strafregister (7.471) was het meest aangevraagde attest in 2022. Het attest van gezinssamenstelling (5.967), de geboorteakte (5.410), het attest van hoofdverblijfplaats (3.066) en de huwelijksakte (1.208) vervolledigen de top vijf.
Als aan alle voorwaarden voldaan is, bvb. de aanvrager vraagt aan voor zichzelf en hij is veilig aangemeld, dan kunnen alle 27 akten en attesten in het Thuisloket ook volledig automatisch afgeleverd worden. Er is dan geen tussenkomst meer nodig van een stadsmedewerker en de aanvrager heeft het document enkele tellen later al in zijn of haar mailbox. In 2022 werden zo voor het eerst meer dan de helft van alle akten en attesten (52,66%) bij burgerzaken op volledig automatisch afgeleverd.
We blijven inzetten op de verdere digitalisering en automatisering van burgerzaken. Zo is het proces van een adreswijziging vorig jaar meer gedigitaliseerd waardoor die gemiddeld een week sneller is afgerond. Daarnaast werken we ook samen met 35 andere lokale besturen aan het project 'Gemeente zonder Gemeentehuis: Burgerloket' waarbij we de komende jaren enkele processen eenvoudiger en digitaler willen maken zoals de huwelijksaangifte en de aanvraag van een ID-kaart of reispas.Stephanie Demeyer, schepen van Burgerzaken
Bevoegd
-
- Stephanie Demeyer
- Schepen van Burgerzaken, Deelgemeenten, Ontmoetingscentra, Vrijwilligers en Groenbeheer (tot 22 oktober 2023)
- stephanie.demeyer@kortrijk.be
- 0497 03 04 32
Gerelateerde onderwerpen
Gerelateerd nieuws
Burgerbudget: Dit zijn de 10 winnende projecten
De tweede editie van het Burgerbudget leverde 25 concrete voorstellen op om Kortrijk nog aantrekkelijker te maken. De Kortrijkzanen en een 16-koppige burgerjury kozen hieruit 10 winnaars. Zij krijg...
Circuit Artistiek 2024: Lokale kunstenaars stellen tentoon in de ontmoetingscentra
Met Circuit Artistiek stellen de Kortrijkse ontmoetingscentra hun gebouwen ter beschikking aan lokale kunstenaars om hun werk tentoon te stellen. Tijdens deze achtste editie van Circuit Artistiek i...
Kortrijk lanceert 'Prikkelend Kortrijk' met zintuiglijke Prikkelroute en activiteiten
Kortrijk engageert zich al geruime tijd om een steeds toegankelijkere stad voor iedereen te zijn. De stad ontwikkelde een nieuwe zintuiglijke prikkelwandeling doorheen het centrum van Kortrijk, met...
18de-eeuwse patriciërswoning wordt nieuwe uitvalsbasis kunstencentrum Wit.h
Het stadsbestuur keurde afgelopen maandag de verhuur goed van de herenwoning in de Groeningestraat 25 aan vzw Wit.h. Het kunstencentrum was al geruime tijd op zoek naar een grotere werk- en toonple...
Kortrijk bedankt vrijwilligers tijdens Week van de Vrijwilliger
Van 2 tot en met 10 maart vieren we de Week van de Vrijwilliger. Tijdens deze week willen we vrijwilligers in de kijker zetten en bedanken voor hun onmisbare inzet. Elke dag van de Week van de Vrij...