Na de succesvolle edities PLAY, Paradise en After Paradise, maakt Kortrijk zich op voor de vierde editie van haar Triënnale voor actuele kunst. Deze editie zal plaatsvinden van 26 juni 2027 tot 3 oktober 2027. In navolging van de West-Vlaamse kunstenfestivals zoals de Triënnales van Brugge en Beaufort, kan ook Triënnale Kortrijk nu haar curatorenteam bekendmaken.
Kortrijk is vandaag geen toeschouwer meer, maar een speler op het internationale podium van de hedendaagse kunst. De Triënnale in 2024 sloot af met indrukwekkende cijfers, er waren maar liefst 492.008 bezoeken verspreid over 14 locaties. Ook de lokale horeca en handel plukken de vruchten van bezoekers die blijven om iets te drinken of eten. We kijken er naar uit om met dit nieuwe curatorenteam de lat voor 2027 nog hoger te leggen.Ruth Vandenberghe, burgemeester
We geloven sterk in de kracht van de triënnale en hebben dus ook aan begin van deze legislatuur gekozen om opnieuw te investeren hierin. We zijn ambitieus op vlak van onze kunsten in Kortrijk. We kijken niet alleen naar onze stad en regio, maar hebben internationale ambitie. Onze stad wordt opnieuw het canvas van een uitdagende en speelse kunsthappening waarbij we Kortrijk tonen op zijn allerbest. Ik wens het fantastische team nu al heel veel inspiratie en succes, want binnenkort beginnen zij aan een parcours om u tegen te zeggen. Afspraak in juni 2027, in een stad die zal bruisen van cultuur.Felix De Clerck, schepen van Cultuur
Patrick Ronse, vanaf het begin het artistieke gezicht van de Triënnale, blijft ook deze editie aan boord als curator. Als artistiek leider van Be-Part, Platform voor actuele kunst in Waregem en Kortrijk en vaste partner van de Triënnale Kortrijk, lag hij mee aan de basis van het festival en schreef hij mee aan zijn DNA.
Dit keer krijgt hij versterking van Barbara De Coninck, die als co-curator haar brede ervaring in artistieke productie, inhoudelijke begeleiding en internationale samenwerking meebrengt. Haar literaire achtergrond en eigen auteursstem vormen daarbij een duidelijke meerwaarde. Samen willen zij de Triënnale verder laten uitgroeien tot een internationaal toonaangevend kunstenfestival, zoals ook in het Kortrijkse bestuursakkoord is opgenomen.
Daarnaast neemt Anke D’Haene opnieuw de rol van projectcoördinator op zich. Met haar ervaring en betrokkenheid bij de vorige editie, zorgt zij samen met het Triënnale-team voor een sterke en zorgvuldige organisatorische omkadering van het festival.
Triënnale Kortrijk geeft kunstenaars kansen, vanuit een geloof in de figuur van de kunstenaar als zoeklicht binnen de samenleving, die ons uitnodigt om ànders naar de dingen te kijken.Patrick Ronse, curator Triënnale Kortrijk
De curatoren starten dit najaar met de voorbereidingen en nemen eerst de tijd om te onderzoeken welk thema of welke insteek deze vierde editie nodig heeft. We kunnen er niet omheen dat de Triënnale Kortrijk wordt voorbereid in een tijdperk van grote maatschappelijke omwentelingen. Wanneer defensie oorlog wordt, ecosystemen wankelen en de planeet genadeloos opwarmt, kan kunst misschien onze verbeelding redden. Wie weet kan de verbeelding onze wereld redden. Triënnale Kortrijk gelooft dat kunst de democratie versterkt en ons finaal handvaten aanreikt voor een beter en gelukkiger leven – samen.
Met beelden die het leven vieren, grappig, poëtisch of opstandig zijn, aanklagen, moed inspreken of ontroeren, behoeden kunstenaars ons ervoor, dat we onze verbeelding laten kapen.Barbara De Coninck, co-curator Triënnale Kortrijk
Het DNA van de Kortrijkse Triënnale blijft ongewijzigd: een laagdrempelig en toegankelijk festival dat nieuwe producties en bruiklenen toont van zowel Belgische als internationale kunstenaars. Toegankelijkheid staat centraal — via dynamische, visueel sterke kunstwerken en via educatieve toevoegingen die verdieping bieden. Het programma speelt zich af in de publieke ruimte en op bijzondere erfgoedlocaties, zowel gekend als verrassend onontdekt. Zoals steeds nodigt het parcours bezoekers uit om nieuwe stadsdelen en actuele stadsvernieuwing te ontdekken.
Het team hoopt in 2027 de indrukwekkende resultaten van de Triënnale 24 te overtreffen. Toen registreerden we 492.008 bezoeken verspreid over 14 locaties.
Patrick Ronse is sinds 2004 directeur en artistiek leider van Be-Part, Platform voor actuele kunst in Kortrijk en Waregem. Hij studeerde kunstgeschiedenis en oudheidkunde aan de Universiteit Gent en werkte eerder voor PMMK-Oostende (nu Mu.ZEE) en de Stedelijke Musea Brugge. Van 1999 tot 2002 maakte hij deel uit van het team van Brugge 2002, Culturele Hoofdstad van Europa. Ronse stond in 2004 mee aan de wieg van Be-Part en is tot op vandaag de drijvende kracht achter het platform. Sinds 2018 is Be-Part niet enkel in Waregem, maar ook in Kortrijk actief, met een indrukwekkend palmares aan spraakmakende tentoonstellingen. Daarnaast was Ronse co-curator van Beaufort in 2015, en cureerde hij samen met Hilde Teerlinck de eerste drie edities van de Triënnale Kortrijk: PLAY (2018), Paradise (2021) en After Paradise (2024). In 2023 realiseerde hij samen met Martina Milla de tentoonstelling Imaginary Friends in de Fundació Joan Miró in Barcelona – door Time Out uitgeroepen tot de beste tentoonstelling van dat jaar in de stad Barcelona. Naast zijn tentoonstellingspraktijk is Patrick Ronse ook nauw betrokken bij de samenstelling en publicatie van talrijke kunstboeken.
Barbara De Coninck kan een uitgebreid cv voorleggen van artistieke en productionele realisaties in binnen- en buitenland. Verder heeft ze veel ervaring met het schrijven van kunstenaarsteksten en catalogi. Ze studeerde Romaanse Talen | Franse en Italiaanse letterkunde aan de Universiteit in Leuven en werkt vandaag deeltijds voor VAI.
Ze was tussen 1992 en 2018 respectievelijk productieleider, managing director en acteur/performer bij Troubleyn vzw. Van 2002 tot 2018 was ze algemeen directeur van Angelos bvba. Sinds 2021 is ze freelance aan de slag als auteur en artistiek adviseur voor galeries en kunstenaars. Ze maakt o.a. bijdragen voor GLEAN Magazine en Pompidou (VRT/Klara). Haar teksten verschenen bij Skira, Mercatorfonds, Silvana Editoriale, Gallimard, Posture Editions en Art Paper Editions. Barbara De Coninck is een fervent ornitholoog en auteur van De Staartpen van de Vuurvogel. Over vogels, rituelen en rouw (Lannoo, Academia Press, 2018). Op VRTMax vind je haar negen-delige podcast (met Sara Debroey) “De Vogelaars”.
Voor meer informatie, kan u contact opnemen via Contact | Triënnale Kortrijk
Bevoegd
-
- Felix De Clerck
- schepen van Cultuur, Jeugd, Ondernemen en Digitale Transformatie
- felix.declerck@kortrijk.be
- 0497644081
Gerelateerde onderwerpen
Gerelateerd nieuws
Henri B. Defauw leeft voort op Kortrijkse bank
Stad Kortrijk laat een werk van de veel te vroeg overleden kunstenaar Henri B Defauw (1993-2022) restaureren. Het gaat om zijn bekende tag “Lactose”, aangebracht op een zitbank in de Diksmuidelaan....
Tablescapes. Tussen plooi en prestige – een ode aan de pracht van damast
Op vrijdag 26 september opent museum Texture de tentoonstelling Tablescapes. Tussen plooi en prestige voor het grote publiek. Tablescapes brengt een verrassend dialoog tussen eeuwenoud damast en he...
Openingsexpo Abby sluit af met een knal
Op 13 en 14 september valt het doek over F**klore. Reinventing Tradition, de openingsexpo van Abby. Deze tentoonstelling onderzoekt hoe kunstenaars tradities heruitvinden, bevragen en vieren. Het f...
Open Monumentendag: ontdek 16 niet te missen erfgoedparels in Kortrijk
Op zondag 14 september vieren we in Vlaanderen Open Monumentendag. Deze editie staat helemaal in het teken van 'In stijl': we kijken door een architecturale bril naar gebouwen en landschappen en ve...