Studenten palmen Grote Markt in met massacantus en ondertekenen doopcharter

Op woensdag 8 mei verzamelen de studentenverenigingen van Kortrijk zich op de Grote Markt voor de jaarlijkse massacantus. Een avond vol gezang staat op het programma, terwijl de clubs van de gelegenheid gebruik maken om het doopcharter te bekrachtigen.

Het evenement wordt jaarlijks georganiseerd door het Senioren Konvent Kortrijk, het overkoepelende orgaan van alle Kortrijkse studentenclubs. De lijst van deelnemende clubs: HSC Centaura, De Barsol, Den Ipsoc, Ecliptica, Kerberus, Kulak Praesidium, Mercurius, Moeder en Vader Kanon, Riva Rocci. De massacantus biedt plaats voor zo'n 350 studenten. Het Io Vivat wordt om 19 uur ingezet, de cantus duurt tot 22 uur.

Ondertekening doopcharter

Voorafgaand aan de cantus komen de praesessen van de clubs bijeen om het doopcharter te ondertekenen

Elke club verbindt zich op die manier om nieuwe leden op passende wijze in te wijden bij hun studentenvereniging. Het doopcharter legt de nadruk op respect, wat zorgt voor een amicale sfeer tijdens de dooprituelen. Na het ondertekenen van het doopcharter vieren de clubs dit met de massacantus, een laatste ontspanning voordat ze zich voorbereiden op de naderende blokperiode.

Elk jaar is de massacantus een moment van verbroedering onder onze Kortrijkse studenten, die deze editie samenkomen op de Grote Markt. De ondertekening van het doopcharter bevestigt die verbroedering ook nog eens. Het is een teken van respect tegenover elkaar. Ik wens alle studenten alvast succes met de komende examenperiode. Io Vivat! Kelly Detavernier, Schepen van onderwijs
Wij zijn verheugd om opnieuw dit doopcharter te ondertekenen als een symbool van ons streven naar een veilige en respectvolle omgeving, waarin elke student zich kan aansluiten. Het is voor ons allen van groot belang dat je deze grote familie van studenten kunt intreden met mooie en leuke herinneringen over zijn/haar studentendoop. Manon Feron, Senior Seniorum, Senioren Konvent Kortrijk

EXTRA VOOR PERS

De ondertekening van het doopcharter vindt plaats op woensdag 8 mei om 18 uur op de Grote Markt, in aanwezigheid van Kelly Detavernier, schepen van onderwijs.

Archiefbeeld massacantus (c) Kortrijk
Archiefbeeld massacantus (c) Kortrijk