Wonen in het historisch hart van Kortrijk

Stad verkoopt twee panden in de Lange Brugstraat

Stad Kortrijk biedt twee woningen in de Lange Brugstraat te koop aan. De hoekpercelen, op huisnummers 1 en 3, liggen centraal in het stadscentrum en vlak aan het Begijnhofpark en kunnen een nieuwe invulling als ééngezinswoning(en) krijgen. De panden worden via ‘verkoop onder voorwaarden’ in de markt gezet.

Lange Brugstraat 1 en 3

In 2012 werden de panden in de Lange Brugstraat met bijhorende garages (652m²) opgekocht door het voormalige stadsontwikkelingsbedrijf. De investering van 379.000 euro gebeurde met het oog op de stadsvernieuwing in en rond het Begijnhofpark.

In november 2020 nam vzw Berrefonds de woningen tijdelijk in gebruik. Zij kregen zo de kans om hun Koesterhuis in Kortrijk en de regio te verankeren. Het Koesterhuis heeft ondertussen een nieuwe locatie.

Vandaag stelt de stad een deel van de het perceel (242m²) namelijk de twee woningen in de Lange Brugstraat te koop. Het andere deel wordt ingezet voor buurtfuncties zoals een composttuin en een fietsstalling voor buurtbewoners.

Stadsontwikkeling Begijnhofpark

Het Begijnhofpark is een groene en rustige plek midden in de kern van onze stad. De komende jaren wordt het park uitgebreid door het slopen van de site Sint-Vincentius en het verwijderen van de parkeerplaatsen achter het Begijnhof en het Boerenhol. Het park wordt zo maar liefst 43% of 3.500 m² groter.

Deze ingrepen zorgen voor meer groene ruimte en naadloze aansluiting op het vernieuwde Historische Hart. Daarnaast creëren we unieke uitzichten op het Begijnhof, de artillerietoren, de Groeningeabdij en de Onze-Lieve-Vrouwekerk. Met de komst van het nieuwe kunstmuseum "Abby" in de oude abdij krijgen we er een nieuwe trekpleister bij.

De hoek aan het Boerenhol vormt de toegang tot het Begijnhofpark. Een unieke opportuniteit om nieuwe stadswoningen te creëren midden in het vernieuwde en vergroende historische hart van de stad. Wout Maddens, schepen van Stadsvernieuwing

Verkoop onder voorwaarden en instelprijs

Een nieuwe invulling van hoekperceel kan bestaan uit één of twee eengezinswoning(en), met eventueel een kantoor-of praktijkruimte. Een winkel- of horecaruimte wordt niet toegelaten.

De woningen worden door Stad Kortrijk verkocht volgens de procedure ‘verkoop onder voorwaarden’. Kandidaat-kopers kunnen hiervoor tegen 21 juni een concept en een bod indienen. Het gaat om een conceptnota met beschrijving en een aantal schetsen van het project en de motivatie van de gemaakte keuzes. Op basis van de concept en bod zal de beoordeling gebeuren.

Gezien de beeldbepalende locatie - waar de Lange Brugstraat en Boerenhol samenkomen richting het Begijnhofpark – wordt bij de beoordeling van de voorstellen het meeste gewicht aan de architecturale kwaliteit gegeven. De instelprijs bedraagt €181.673. Alle voorwaarden kunnen nagelezen worden op de website van Stad Kortrijk.

Jouw nieuwe thuis in het historisch hart van de stad ?

Geïnteresseerden die zich kandidaat willen stellen kunnen het dossier opvragen via vastgoed@kortrijk.be en een bezoekmoment op woensdag 17 april aanvragen (vastgoed@kortrijk.be of registreer online) . Voorstellen moeten uiterlijk ingediend worden tegen vrijdag 21 juni 2024 om 11 uur.

Meer info: https://www.kortrijk.be/lange-brugstraat-1-en-3