Nieuw hockeyterrein voor Kortrijkse club Saint-Georges officieel geopend

Op Sportcampus Lange Munte werd zaterdag 16 september, in aanwezigheid van Red Lion Arthur De Sloover, een nieuw hockeyterrein ingehuldigd voor de Kortrijkse club Saint-Georges. De hockeyclub had dringend nood aan een tweede veld door het sterk gestegen aantal leden. Stad Kortrijk stelde een onderbenut voetbalveld op Lange Munte beschikbaar en financierde de realisatie samen met Saint-Georges en Sport Vlaanderen. Daardoor kan de hockeyclub nu weer nieuwe leden aanwerven.

Hockey (c) Kortrijk
Hockey (c) Kortrijk

Terrein geschikt voor tophockey

Het nieuwe hockeyterrein bestaat uit een fundering met drainage, ET-layer en kunstgrasmat. Daarnaast zijn alle standaard benodigdheden voorzien met verlichting, omheining met slagplanken en aangepaste dug-outs met berging.

De werken vonden plaats tussen begin mei en eind juli. Het betrof een samenwerking tussen Stadsbader NV en Scheerlinck BVBA. De kunstgrasmat zelf komt van de firma Lano. De deadline werd gehaald (start nieuwe seizoen + afbreken werf voor opbouw Alcatraz en Kamping Kitsch), ondanks het soms slechte weer.

Het gaat om een investering van 1.000.000 euro, waarvan de helft door de stad betaald wordt. Er worden ook subsidies gegeven vanuit Sport Vlaanderen. De rest wordt gefinancierd door hockeyclub Saint-Georges zelf.

Nieuwe leden welkom

Op het nieuwe hockeyveld zullen niet alleen trainingen worden gegeven, maar ook wedstrijden doorgaan van de 29 jeugd- en 10 seniorenploegen van hockeyclub Saint-Georges. De hockeysport kent sinds 2008 een grote opmars, vooral dankzij de sportieve successen van de Red Panters en de Red Lions, die achtereenvolgens Europees, wereldkampioen en Olympisch kampioen werden. Bij hen speelt ook Arthur De Sloover, de peter van dit project die zijn hockeycarrière begon bij Saint-Georges.

Tot vorig jaar was er bij de club een ledenstop en een wachtlijst van een 40-tal spelers. Met de opening van het tweede veld is deze stop opgeheven. De club verwelkomt nieuwe leden en organiseert initiaties. Iedereen die eens wil proeven van hockey is welkom op woensdag 4 en 11 oktober om 13.30 uur of op donderdag 5 en 12 oktober om 18 uur. Inschrijven is verplicht via hockey@saint-georges.be.

Derde en eerste nationale

Dit seizoen speelt de herenploeg van Saint-Georges in derde nationale en blijven de dames in eerste nationale. De dames verwelkomen Lucia Caruso die werd verkozen tot “best keeper” tijdens het recente EK in Duitsland. Naast veel eigen talent kunnen de dames rekenen op een paar stevige versterkingen zoals Pools international Julia Kucharska en 3 sterke Argentijnse speelsters.

Mensen uit de hockeywereld vertrouwden me toe dat dit op vandaag het beste hockeyveld van Belgiê is. Saint-Georges zal uiteraard de hoofdgebruiker zijn, maar we sloten een gebruiksovereenkomst af. Zo kunnen we hier ook sportkampen organiseren waarbij kinderen ook met hockey kunnen kennismaken. Het was een bewuste keuze om voor een topveld te kiezen.  Het gaat om een waterveld dat wordt besproeid om de snelheid van het spel te kunnen garanderen. Daarbij voorzien we een afwateringssysteem waarbij we regenwater gebruiken en het gebruikte water ook grotendeels kunnen hergebruiken voor bvb het beregenen van het voetbalterrein ernaast. We geven hiermee op een duurzame manier de hockeysport verder alle kansen om zich verder te ontwikkelen in Kortrijk. Wouter Allijns, schepen van Sport
Door het stijgende succes van onze sport loopt ons aantal leden elk jaar met een kleine 10 procent op. Vandaag telt onze club 625 leden die actief aan hockey doen. Op onze thuishaven hebben we maar plaats voor één veld en die capaciteit volstond niet meer om onze leden een kwalitatieve hockeyopleiding aan te bieden. We waren al langer op zoek naar een oplossing. Die oplossing is er nu gekomen in samenwerking met stad Kortrijk en Sport Vlaanderen, die bijdragen bij de aanleg van een nieuw tophockeyveld. Anthony Tombeur, voorzitter hockeyclub Saint Georges