Naar aanleiding van de publicatie Erased and Not Erased organiseert Be-Part in samenwerking met het Cultuurcentrum Brugge en Hopstreet Gallery (Brussel) een tweedaagse tentoonstelling (29 en 30 april) met nieuw werk van Fabrice Souvereyns in de Paardenstallen. Tijdens de tentoonstelling zullen dertien tekeningen en een nieuwe grootschalige muurschildering van Fabrice Souvereyns te zien zijn.
Erased and Not Erased (Posture Editions # 50) bevat tekstbijdragen van Barbara De Coninck en Filip Luyckx en functioneert als het eerste overzichtswerk van de jonge kunstenaar. Zondag 30 april om 15 uur zal er een boekvoorstelling plaatsvinden, waarbij Barbara De Coninck en Souvereyns in gesprek gaan over zijn werkproces.
Alleen met een potlood, gom en breekmes gaat Fabrice Souvereyns aan de slag op Simili Japon tekenpapier. Met zachte, harde en uitgegomde potloodlijnen creëert hij een gedetailleerde wereld vanuit intense observaties en waarnemingen.
Het jonge oeuvre van Souvereyns put inspiratie uit de fysieke wereld, uit fauna en flora en uit wat voor de mens zichtbaar is in de lucht. Daarnaast spelen ook meer 'onzichtbare' thema's een substantiële rol in het werk. De invloed van bijvoorbeeld de wetenschap kan niet worden ontkend, terwijl ook de kunstgeschiedenis als inspiratiebron dient voor de excentrieke plantenwereld van de kunstenaar. Plantaardige taferelen in de kunst weerspiegelen hoe de mens zich verhoudt tot onderwerpen als natuur, religie, filosofie of wetenschap.
Souvereyns maakt gebruik van dit referentiekader, maar laat ook ruimte voor zijn persoonlijke vormentaal. Daardoor hangt er altijd een zekere universaliteit en terughoudendheid rond zijn tekeningen: hoewel ze gebaseerd zijn op eeuwenoude natuurlandschappen, vinden we ze niet precies terug in de werkelijkheid. De grens tussen werkelijkheid en (onder)bewustzijn vervaagt. Tijdens het werken laat hij zich leiden door spontaniteit, zijn tekeningen worden niet op voorhand bedacht. Initieel vertrekt de kunstenaar van simpele lijnen geïnspireerd door zijn omgeving, waarop hij dan verder bouwt. Maar toch zijn de tekeningen niet zomaar het resultaat van automatisme. Elke beweging, toevoegen of weglaten, laat een uniek spoor na en is een bewuste keuze van de kunstenaar.
In 2017 studeerde Fabrice Souvereyns af als Master in de tekenkunst aan de LUCA School of Arts (Gent).Voor zijn werk ontving hij in 2021 de Input/Output prijs uitgereikt door de stad Brugge. Eerder dit jaar had hij daar ook een solotentoonstelling. Daarnaast maakte Souvereyns’ werk deel uit van de tentoonstelling Stimulans in de Paardenstallen in Kortrijk (2022). Tot 6 mei exposeert hij ook in Bendana-Pinel Art Contemporain in Parijs.
Bevoegd
Kopieer link
https://pers.kortrijk.be/225136-nieuw-werk-fabrice-souvereyns-in-paardenstallen-kortrijk/Gerelateerde onderwerpen
Gerelateerd nieuws
DURF zoekt creatieve projecten rond taal
Stad Kortrijk lanceert een nieuwe oproep binnen DURF, het experimenteerprogramma dat organisaties en artiesten aanzet om te werken rond maatschappelijke thema’s. Dit jaar staat taal centraal. De op...
Nieuw Wandelnetwerk West-Vlaamse Leievallei is het grootste wandelnetwerk van West-Vlaanderen
In Kortrijk is door Westtoer het wandelnetwerk West-Vlaamse Leievallei voorgesteld. Het gaat om het zestiende netwerk in de provincie en meteen ook het grootste. De 240 knooppunten liggen in Kortri...
Sint-Maartenskerk breekt bezoekersrecord: "Kortrijk verovert toeristenharten"
Kortrijk groeit uit tot een volwassen toeristische trekpleister. Dat zie je duidelijk aan het succes van de Sint-Maartenskerk. De kerk en haar toren trekken dit jaar een recordaantal bezoekers. Tot...
Texture lanceert tweede editie van linen stewards en 1m2 vlas
Het Kortrijkse textielmuseum Texture zet, na een succesvolle eerste editie, opnieuw in op de projecten linen stewards en 1m2 vlas. Linen stewards is een intensief traject voor (semi-)professionelen...
Voorleesweek: vrijwilligers brengen verhalen naar crèches en woonzorgcentra
Vrijwilligers van de openbare bibliotheek Kortrijk brengen verhalen rechtstreeks naar de crèches, want met voorlezen kan je nooit te vroeg beginnen. Maar ook op latere leeftijd heeft voorlezen veel...