Lange Munte wordt tweede thuishaven van hockeyclub Saint-Georges

Hockeyclub Saint-Georges die haar thuisbasis aan de Doorniksewijk heeft, barst al enkele jaren uit zijn voegen. Een tweede hockeyveld drong zich op. De stad en de club beslisten daarom om samen een nieuw hockeyveld aan te leggen op sportsite Lange Munte.

Hockey kende een stevige groei door de internationale successen

Een leuk kerstnieuwtje voor iedereen die de hockeysport en in het bijzonder hockeyclub Saint-Georges een warm hart toedraagt: de club zal samen met de stad een tweede veld aanleggen op SC Lange Munte.

De hockeysport is in België al geruime tijd bezig aan een stevige opmars. De successen van de Red Lions en de Red Panthers zitten hier natuurlijk voor veel tussen. Ook Saint-Georges Hockey Club kent de laatste jaren een enorme expansie en zag haar ledenaantal groeien tot meer dan 600 hockeyspelers en -speelsters. Dit maakt van Saint-Georges één van de grootste sportclubs van Kortrijk. Momenteel beoefenen deze hockeyers hun sport allemaal op 1 hockeyveld gelegen op de clubterreinen aan de Doorniksewijk.

Voetbalveld wordt omgeturnd tot modern tophockeyveld

Gezien er op de huidige site geen ruimte voor uitbreiding is, ging de club te rade bij stad Kortrijk om de groei van de hockeysport in Kortrijk te blijven ondersteunen. Beide partijen sloegen de handen in elkaar en na verschillende pistes grondig onderzocht te hebben, werd beslist om op sportsite Lange Munte een tweede hockeyveld aan te leggen. De aanleg van het nieuwe veld is voorzien voor het eerste deel van 2023 zodat de club het nieuwe veld in gebruik kan nemen vanaf de start van het seizoen ‘23-‘24 in september. De club zal de trainingen en officiële wedstrijden van de 29 jeugd- en 10 seniorploegen verdelen over beide sites.

Met de aanleg van een tweede tophockeyveld, zet de club haar ambitie kracht bij om de beste hockeyclub van West-Vlaanderen te zijn. De club mikt op een verdere groei richting 1000 leden.

De nood aan een extra hockeyveld voor Saint-Georges is zeer groot. De verdere ontwikkeling van de club en de hockeysport in onze regio komt hierdoor in het gedrang. Het is dan ook fantastisch nieuws voor de club en voor de stad dat we alles rond kregen om tegen de start van het volgende hockeyseizoen een nieuw veld te realiseren. Een minder gebruikt voetbalveld zal wijken voor een eersteklas hockeyveld en zo wordt de Lange Munte de tweede thuishaven voor hockeyclub Saint-Georges. Wouter Allijns, schepen van Sport
Wij zijn heel gelukkig dat we tot een oplossing zijn gekomen voor ons capaciteitsprobleem, want hockey in Kortrijk is hot en wij hebben dit jaar zelfs een ledenstop moeten invoeren. Niet alleen in Kortrijk maar in gans Vlaanderen en België kent de sport een exponentiële groei. Wij tellen ondertussen meer dan 600 leden. Door de aanleg van een 2e veld creëren we extra ruimte om onze kwalitatieve jeugdopleiding verder uit te bouwen of een Hockey2School-project op te zetten.  Anthony Tombeur, voorzitter Saint-Georges Hockey Club

Saint-Georges in een notendop:

• Ontstaan in 1933 – op heden 1768 leden / 542 families
  • Hockey: 603 leden waarvan meer dan 400 jeugd – laatste seizoenen telkens 10% netto-groei
  • 1 FIH gekeurd hockeyveld: maximum capaciteit 600 leden
  • Eliteploegen op hoog niveau: Heren 1 in nationale 2 - Dames 1 in nationale 1
  • 29 jeugdploegen, 10 senior teams
  • Alle jeugdstages volzet: 270 kinderen op jaarbasis (krokus-Pasen-zomer-herfst)
  • Combinatie met andere sporten zorgt voor extra succes (tennis/padel)
  • Regionaal karakter: 416 (66%) van onze leden  wonen in Groot-Kortrijk, 534 (86%) in West-Vlaanderen
  • Belangrijk aandeel G-hockey. Sinds 2018 begeleiden wij 10 spelers (176 in Vlaanderen)