Vernieuwd Reuzenhuis opent in première in Kortrijk

Reuzenhuis helpt ouders bij het maken van een veilige woonomgeving

Het Reuzenhuis, met zijn eerste editie in 1991, trapt zijn zesde editie af in Kortrijk van 4 tot 16 september, meer bepaald in Jeugdcentrum Tranzit op het Nelson Mandelaplein . Dit met een volledig vernieuwde aanpak door het gebruik van Virtual en Augmented Reality. Kortrijk is vereerd om gastplaats te mogen zijn voor deze première en werkte dan ook volop mee om het bereik bij kinderen en gezinnen zo groot mogelijk te maken.

Illustratiebeeld Reuzenhuis
  • png
Illustratiebeeld Reuzenhuis

Het Reuzenhuis is een gezamenlijke preventiecampagne van de Gezinsbond en Ligue des Familles. De campagne wil iedereen die betrokken is bij de opvoeding van jonge kinderen (tot 5 jaar) bewust maken van de gevaren in en rond de woonomgeving. Daarnaast heeft het Reuzenhuis ook een belangrijke signaalfunctie in verband met regelgeving en veiligheidsvoorschriften. Op 11 verschillende locaties in België zullen gezinnen het vernieuwde Reuzenhuis kunnen bezoeken. Na Kortrijk volgen Luik, Moeskroen, Gent, Brussel, Charleroi, Doornik, Leuven, Antwerpen, Namen en Genk.

Veiligheid van het kind thuis en in de openbare ruimte staan centraal in het gezinsbeleid van Stad Kortrijk. Van het huis door de straten, naar de scholen en de speelpleinen, het bestuursakkoord start vanuit het oogpunt van het kind. Kortrijk is blij de première en het project te mogen ondersteunen.

‘Zo een mooi project past immers naadloos in wat onze stad doet: beleid bekijken met de ogen van een kind. Van armoedebestrijding over een speelplein op de Grote Markt en steeds meer speelstraten tot verkeersveiligheid rond schoolbuurten, telkens vertrekken we vanuit de vraag: wat is het beste voor onze kinderen’. Philippe De Coene, schepen van Sociale Vooruitgang

Kortrijk stelt de ruimte in Jeugdcentrum Tranzit gratis ter beschikking, goed voor een bedrag van 4.777 euro, en doet serieuze inspanningen om zoveel mogelijk gezinnen en jonge kinderen het Reuzenhuis te leren kennen.

De brugfiguren en de andere sociale diensten van de stad leiden kwetsbare gezinnen naar het Reuzenhuis. Zij kunnen aan verminderde prijs het project bezoeken. Ondertussen schreven al 48 ouders uit kwetsbare gezinnen zich in voor de eerste bezoekdagen.

Over De Gezinsbond

De meeste ouders beschouwen hun woning als een veilige haven waar hun kinderen niets kan overkomen, maar thuisongevallen zijn de grootste oorzaak van dodelijke kwetsuren en letsels die leiden tot invaliditeit bij jonge kinderen. Nochtans kunnen veel ongevallen met eenvoudige aanpassingen vermeden worden. Met het vernieuwde Reuzenhuis willen we iedereen die betrokken is bij de opvoeding van jonge kinderen bewust maken van de gevaren in en rond de woonomgeving. We doen dat met een vernieuwd Reuzenhuis, waar de bezoekers ook met Virtual en Augmented Reality aan de slag kunnen gaan. Erik Boon, projectcoördinator Reuzenhuis Gezinsbond

De Gezinsbond is de grootste onafhankelijke gezinsvereniging van het land en verdedigt de belangen van álle gezinnen in Vlaanderen en Brussel. Het belang van de kinderen staat altijd voorop. De Gezinsbond kan daarvoor rekenen op de steun van meer dan 12.000 vrijwilligers en 150 personeelsleden. Meer dan 200.000 gezinnen zijn lid van de Gezinsbond. In 2020-2021 viert de Gezinsbond zijn 100-jarig bestaan.