In de voetsporen van George Washington

Vanaf 21 mei zal de Kortrijkse binnenstad je terugkatapulteren naar de tijd van George Washington. Niet de Amerikaanse president, maar wel de gelijknamige uitvinder die op 20 mei exact 150 jaar geleden in Kortrijk geboren werd. Een audiowandeling, een tijdelijke openluchttentoonstelling en een unieke 'George 1871' vertellen het verhaal van de Kortrijkse ondernemer die oploskoffie op de kaart zette.

Campagnebeeld A cup of George.
Campagnebeeld A cup of George.
George Washington werd in 1871 geboren in Kortrijk en onze stad bleek toen al de bakermat voor ondernemen te zijn. Hij zwengelde de commerciële productie van instantkoffie aan. 150 jaar na zijn geboorte is het tijd om de Kortrijkzaan terug mee te nemen naar de tijd van toen. Het verhaal van een succesvolle ondernemer waarvan we fier mogen zijn dat het tot ons collectief geheugen en erfgoed behoort! Axel Ronse, schepen van roerend erfgoed
Het begon met nieuwsgierigheid. Was George C. Washington nu een Kortrijkzaan, of toch een Engelsman, Brusselaar of Zuid-Amerikaan? Coronatijd én de vondst van zijn geboorteakte waren het startschot. Ik bereisde virtueel de States, Guatemala, New Zealand en vond links naar P. Simon, I. Rosselini, kunstenaar J. Perreault, A. Huxley of de Kortrijkse ondernemende dames Tant, Nys, Van Nieuwenhuyse. Het verhaal begon steeds meer een fascinerend beeld te schetsen van Kortrijk in de 19de eeuw en de drang naar het nieuwe rond de eeuwwisseling. Intrigerend, verrassend en verrijkend. Verbazingwekkend dat niemand eerder ging spitten naar dit bijzondere leven van een ondernemende Kortrijkzaan. Johan Cloetens

Als we aan George Washington denken, vermoedt niemand dat hij op 20 mei 1871 in Kortrijk geboren is. We hebben het niet over de Amerikaanse president, maar over de gelijknamige uitvinder, die 150 jaar geleden het levenslicht zag in de stad Kortrijk. Het verhaal van George Washington is een verhaal van wijdvertakte familiebanden, van migraties, van ondernemingen en uitvindingen, tegenslagen en successen. Een verhaal dat ons van Kortrijk naar de Verenigde Staten en Guatemala brengt …

Vanaf vrijdag 21 mei tot eind oktober kan je in de Kortrijkse binnenstad in de voetsporen van George Washington treden. Na een audiowandeling loopt het verhaal van deze Kortrijkzaan, creatieve ondernemer en koffiemagnaat verder. Op de Grote Markt van Kortrijk staat een tijdelijke openluchttentoonstelling die je meeneemt in zijn instant succesverhaal. En natuurlijk mag een geurende cup of George niet ontbreken. Viva Sara Kaffee brengt speciaal voor deze herdenking een unieke koffie op de markt: George 1871.

Audiowandeling

De eerste vijfentwintig jaren van zijn leven brengt George Washington in Kortrijk door. Een wandeling leidt je langs plaatsen waar hij opgroeide en geschiedenis schreef. Zijn familie, kennissen en relaties, het bedrijf van zijn vader en zijn toekomstige schoonvader, zijn experimenten met fotografie, zijn eerste stappen als jonge uitvinder... Bij elke locatie hoort een audiofragment dat je ter plaatse kan oproepen of vooraf op je toestel kan installeren. Suzy Hendrikx, voormalig Amerika-correspondente van het VTM Nieuws, leende haar stem voor de 17 verhalen. Een wandelgids is beschikbaar bij Toerisme Kortrijk. De wandeling kan ook met een gids geboekt worden bij de Kortrijkse Gidsenkring. Zo kom je natuurlijk nog meer te weten.

De wandelroute is online te vinden op www.toerismekortrijk.be/nl/het-spoor-van-george-washington

Tentoonstelling

Na de wandeling loopt het verhaal verder. Washington emigreert in 1896 naar New York om er een nieuw lampenbedrijf op te zetten. In 1905 vertrekt hij naar Guatemala en ontwikkelt er het allereerste irrigatiesysteem van het land. In 1906 sticht hij er een laboratorium voor onderzoek naar oploskoffie. Terug in New York wordt hij de grootste producent van instantkoffie. En de man had duidelijk ook een neus voor marketing. Zijn koffie speelt een belangrijke rol tijdens de Eerste Wereldoorlog. Op het einde van die oorlog produceert George zo’n 37.000 pond oploskoffie per dag. Ook hier speelt Guatemala een belangrijke rol. Georges zus Marie Jeanne huwt met de zoon van Thomas Wyld, die in 1838 een koffieplantage stichtte in Chimaltenango. Dat verhaal is onderwerp van een tijdelijke openluchttentoonstelling, gratis te bezoeken op de Grote Markt nabij Viva Sara Kaffee.

Portret van George Washington (copyright Photo Collection Washington Family)
Reclame voor Washington Coffee in de New York Tribune

Koffie

Viva Sara brengt voor deze herdenking een unieke koffie op de markt: “George 1871”. De bonen voor deze premium koffie groeien op de flanken van de Acatenango-vulkaan in Guatemala. De plantage is nog steeds in handen van de familie Wyld, vijfde generatie. De groene bonen werden pas in februari van dit jaar geplukt, verscheept naar Zeebrugge, en onlangs artisanaal geroosterd in Vichte.

En veel meer …

Het verhaal zit vol leuke details. Zo is er sprake van Paul Simon en Guido Gezelle, van de beroemde Kortrijkse operadiva Helen Sherrington en van de uitvinder van gewapend beton François Hennebique die ook een tijd in Kortrijk verbleef en die met een Kortrijkse huwde ...

Leuk detail: De Washington Lodge, het vroegere landgoed (met zoo!) van George Washington, is nu bewoond door model/actrice Isabella Rosselini. Deze is sterk geïnteresseerd in de geschiedenis van George Washington en is dit project zeer genegen. Ze plant een tentoonstelling met dit verhaal. Stad Kortrijk en Viva Sara bezorgen haar het eerste pakje koffie "George 1871".

I confirm that either ghosts exist or that certain intentions live on even after we die. When I walked through the abandoned garden that once belonged to George Constant Washington, much of his work was gone or hidden by the overgrown weeds. Some majestic trees still stood tall and proud. It was clear to me that someone must have planted them over 100 years ago. This sight inspired me and I wanted to take care of this land. Since then, I discovered the ruins of many animal cages, and heard rumors about George Washington's love of animals, just as I love them. Now this land has been renamed MAMA FARM and we grow organic vegetables and raise rare breeds of chickens, ducks, sheep, goats and bees. When one works in conservation the stretch of time must be longer than our human life. I just picked up where he left off and continue our mission. I hope others, after George and I, will continue to do so, too. dd. 8 maart 2021, Isabelle Rossellini, model/actrice

Colofon

Organisatie: Stad Kortrijk, Stedelijke Musea in samenwerking met Johan Cloetens, Viva Sara Kaffee en Gidsenkring Kortrijk

Beeldmateriaal: Courtesy Washington Family (US) © Photo Collection, Beeldbank Kortrijk.

Opmaak: Team Communicatie & Stadsmarketing Kortrijk

Dank aan: Stadsarchief Kortrijk, Industrie Museum Gent, Lumina Domestica Brugge, Red Star Line Museum Antwerpen, Bellport Brookhaven Historical Society NY, VAI Architectuurarchief, Friedrich Wilhelms Universität Bonn, Guido Gezellegenootschap Brugge, Homestat Farm Ltd Ohio, Marquee Projects - Mark Van Wagner Bellport NY, Erfgoedhuis Zusters van Liefde Gent, Luc André Vanndenbogaerde, Filip Decock en vele anderen.