Het wordt een drukke bedoening tijdens de paasvakantie op de werf van het Stationsproject in de Zandstraat. De voorbije weken werd daar de nieuwe fiets- en bustunnel prefab gebouwd. Deze tunnel moet nu op zijn plaats geschoven worden. Dat is naast het landhoofd van de spoorwegbrug (kant NMBS parking). Van de gelegenheid wordt gebruik gemaakt om de dakdichting op de oude tunnel (kant Kongoweg) te vernieuwen en spoorvernieuwingswerken uit te voeren op deze locatie.
Via deze tunnel kunnen de lijnbussen in de toekomst de verbinding maken van de zuidzijde van het station naar de centrumzijde zonder dat ze gehinderd worden door het autoverkeer. Wat de doorstroming ten goede komt. Ook fietsers en voetgangers maken een veilige doorsteek omdat ze volledig gescheiden zijn van het autoverkeer.
Vanaf vrijdagnacht 2 april breekt Infrabel alle sporen op (uitgezonderd het meest noordelijke spoor). Op paaszondag tegen de middag zijn deze werken klaar en start Jan De Nul in opdracht van Wegen en Verkeer West-Vlaanderen met de ingrijpende tunnelwerken. De grond onder sporen wordt afgegraven en verwijderd. Dat gebeurt onder toezicht van een CTE-deskundige voor het geval er explosieven mochten aangetroffen worden. De tunnel wordt opgekrikt en op rails geplaatst. Zo kan de tunnel op zijn plaats geschoven worden. Deze inschuifoperatie duurt ongeveer 8 uur en start als alles goed gaat dinsdag 6 april in de voormiddag.
Deze inschuifmethode is zeker niet nieuw. Ook de voetgangerstunnel op Kortrijk Weide werd op deze manier gerealiseerd. Maar het volume van de tunnel waarvoor dit nu gebeurt is wel spectaculair. De tunnel is 35 meter lang en weegt ruim 1.500 ton.
Vanaf woensdag 7 april vult Jan De Nul de aarde terug aan. Daarna plaatst Infrabel de sporen terug. Bovendien maakt de spoorinfrastructuurbeheerder van deze gelegenheid gebruik om acht dubbele wissels in het station Kortrijk te vervangen door nieuwe exemplaren. Vanaf maandag 19 april rijden alle treinen terug over de vernieuwde sporen en over de nieuwe fiets- en bustunnel. Al zijn de spoorwerken dan wel nog niet afgelopen. Nog tot begin juni werkt Infrabel in deze zone.
Ook Jan De Nul heeft nog enkele maanden werk. De tunnel wordt aan beide kanten aangebouwd. Aan de noordkant wordt hij verbonden met de nieuwe ondergrondse parking op het Conservatoriumplein en aan de zuidkant wordt een aanloophelling gecreëerd. Tegen het zomerverlof zijn de werken aan de fiets- en bustunnel volledig afgerond en kunnen ook de fietsers terug het Guldenspoorpad volgen.
Wie een kijkje wil nemen, kan dit best doen vanaf de Kongoweg. Daar heb je een goed zicht op de werken. Hou hierbij zeker rekening met de coronamaatregelen. Draag een mondmasker en hou minimum 1,5 meter afstand.
De tijdelijke buitendienststelling van de sporen heeft ook gevolgen voor het treinverkeer tussen 2 en 19 april, zo zullen er vervangbussen worden ingelegd. Voor meer informatie: check de reisplanner op www.nmbs.be of de NMBS-app. De bouw van de fiets- en bustunnel maakt deel uit van het eerste deelproject van het Stationsproject. Bekijk de korte simulatiefilm over dit eerste deelproject op www.stationsprojectkortrijk.be .
Isabel Cossement, communicatie stationsproject Kortrijk, +32 468 23 12 74, stationsproject@kortrijk.be
Bevoegd
-
- Ruth Vandenberghe
- Burgemeester (tot 22 oktober 2023)
- ruth.vandenberghe@kortrijk.be
- 0472 60 38 45
-
- Axel Weydts
- Schepen van Mobiliteit en Openbare Werken
- axel.weydts@kortrijk.be
- 0479 29 93 40
Kopieer link
https://pers.kortrijk.be/197819-vanaf-paaszondag-indrukwekkende-tunnelwerken-in-de-zandstraatGerelateerde onderwerpen
Gerelateerd nieuws
Realisatie De Groene Verbinding van start
Eind 2022 stelde Stad Kortrijk de plannen voor De Groene Verbinding voor: vijf kilometer nieuwe wandel- en fietspaden tussen Kortrijk, Bissegem en Heule met een totaaloppervlakte van 26 hectare nie...
Muziekcentrum krijgt unieke verticale tuin
Het Muziekcentrum Track heeft een prominente plek in de transformatie van de stationsomgeving. De kopgevel ondergaat nu een grondige restauratie én krijgt een unieke verticale tuin die een nieuwe b...
Wonen in het historisch hart van Kortrijk
Stad Kortrijk biedt twee woningen in de Lange Brugstraat te koop aan. De hoekpercelen, op huisnummers 1 en 3, liggen centraal in het stadscentrum en vlak aan het Begijnhofpark en kunnen een nieuw...
Natuurgebied 't Schrijverke gevrijwaard en uitgebreid
Over de toekomst van natuurgebied 't Schrijverke in Marke heerste er lange tijd onzekerheid. De Vlaamse Waterweg plande er een verbreding van de Leie om een vlotte binnenvaart toe te laten. Op init...
Start modernisering Sint-Audomaruskerk
De voorbereidende werken voor de herinrichting van de Sint-Audomaruskerk in Bissegem gingen recent van start. De komende weken wordt het gebouw binnenin ontmanteld. De kerk wordt omgebouwd tot een ...