Kortrijk Spurs en Steve Rousseau (House of Talents) gaan samen vol voor de toekomst

De grootste basketbalclub van Vlaanderen, de Kortrijk Spurs, trekt met Steve Rousseau, CEO en founder van de HR-dienstverlener House of Talents, een ambitieuze, nieuwe voorzitter aan. De basketbalclub, waar sinds mensenheugenis ruimte is voor iedereen en waar vriendschap en spelplezier centraal staan, steekt een tandje bij en gaat de komende jaren voor sportieve successen op het allerhoogste niveau. Een ambitie waar de nieuwbakken voorzitter vol overtuiging mee de schouders onder zet.

Passie, vriendschap en delen komen samen in een mooi verhaal

De slogan van Steve Rousseau, die de voorbije 10 jaar samen met zijn team van House of Talents een waar succesverhaal maakte, is niet voor niets: ‘Success is an attitude’.

Toen Arne de vraag stelde om voorzitter te worden van deze fantastische club, begon mijn bloed instant sneller te stromen. De liefde voor de sport heb ik van mijn pa, Jo Rousseau, doorgekregen. Ook al ben ik pas op mijn 18de beginnen basketten, ik heb machtige momenten beleefd bij zowel Izegem, de Wikings als Olbak Bissegem. Olbak is trouwens één van de voorlopers van deze fusieclub. Passie, vriendschap en delen: deze belangrijke factoren in mijn leven worden stuk voor stuk afgevinkt in dit verhaal. Ik vind het dan ook een eer om mee te mogen schrijven aan dit positieve verhaal in een basketminnende stad als Kortrijk. Reken maar dat ik samen met de volledige Spurs community enthousiast aan de slag ga. Steve Rousseau, voorzitter Kortrijk Spurs

Na de fusie, een nieuwe kapitein

Anderhalf jaar geleden werd het fusieproject tussen K-BTK en Kortrijk Sport afgerond. Schepen van Sport Arne Vandendriessche die toen de lont in het kruit stak, voelde dat het tijd was om een volgende stap te zetten in het basketverhaal van de Kortrijk Spurs.

Co-voorzitters Dany en Jan hebben de club ondertussen de nodige stabiliteit en structuur bezorgd. Nu is het tijd voor de volgende stap. Niet alleen zijn sterke affiniteit met basket en succesvol ondernemerschap, maar ook zijn continue drang om te verbeteren, zorgden ervoor dat ik hem contacteerde. Na enkele gesprekken voelde ik al vlug dat we de juiste kandidaat-voorzitter hadden gevonden. Steve toont de gepaste spirit om onze basketbalclub te inspireren, enthousiasmeren en challengen. De club en de nieuwe voorzitter gaan nu samen met de stad verder op de ingeslagen weg naar de top. Arne Vandendriessche, schepen van Sport

Heren en dames op het allerhoogste niveau

De Kortrijk Spurs tellen momenteel niet minder dan 1.000 leden, jong en oud. Maar liefst 12 fanionploegen (dames/heren), 43 jeugdploegen en een G-Basketbal team staan wekelijks meermaals op het parket. De Spurs blijven alvast een familieclub met basketbal voor iedereen en een stevig jeugdproject dat tot de landelijke top behoort.

Deze waarden mogen niet verloren gaan. Nieuw is dat we nu de ambitie uitspreken dat we ook met onze heren naar de Euromillions League willen. We willen binnen de 3 jaar met onze herenploeg en tal van eigen jeugdspelers uitkomen op het hoogste niveau. Ook met de damesploeg, nu al een subtopper in 1e klasse, zullen we het niveau proberen op te krikken richting top. Met wat ambitie en toekomstperspectief is helemaal niets mis. Steve Rousseau, voorzitter Kortrijk Spurs

Ruimte voor iedereen in een topaccommodatie

Vast staat dat er zowel voor de recreatieveling als de professionele basketspeler ruimte moet zijn. Het brede verhaal van de Kortrijk Spurs moet iedereen aanspreken en de Kortrijkzanen warm maken voor topbasket om zo ook de instroom van de jeugd te verzekeren. Met de topsporthal in SC Lange Munte, die 2.400 supporters kan ontvangen en een state-of-the-art LED scherm heeft van 28m², hebben we alvast de ideale thuisbasis voor een topclub.

De eerste ploegen vormen een vliegwiel en moeten de jeugdwerking stimuleren en de jonge basketters inspireren. Infrastructuur, coaches en begeleiding: we streven naar topniveau. Alles is aanwezig om verder te bouwen aan de professionalisering van deze mooie club waar al goed werk is verricht. We streven naar bijkomende beleving en een positieve spiraal met meer bezoekers, gelukkige sponsors en sportieve resultaten. Zo kunnen we de club naar een hoger niveau tillen. Wat dat dan is? Waarom zouden we na 50 jaar, in seizoen 25-26, geen gooi naar de Beker van België kunnen doen? Steve Rousseau, voorzitter Kortrijk Spurs
In alle bescheidenheid kunnen wij stellen dat de Kortrijk Spurs op vandaag, met dames in de hoogste reeks, heren in TDM1 en een zeer sterke jeugdwerking, een structureel stabiele en financieel gezonde club is die klaar is voor nog zoveel meer… Het is tijd voor de volgende stap! We zien in Steve het ideale profiel om de club naar de next level te brengen met zijn ervaring als CEO van House of Talents, zijn ruim businessnetwerk maar ook met zijn oprechte interesse in de basketsport tout court. Uiteraard blijven wij aan boord in het bestuur en nemen wij de functie van ondervoorzitters op zodat wij onze praktische ervaring kunnen delen met Steve en een vlotte doorstart kunnen verzekeren. Jan Allaert en Dany Cornelis, ondervoorzitters Kortrijk Spurs
De aanstelling van een nieuwe voorzitter en nieuwe structuur is een volgende stap in de ontwikkeling van de club en onderstreept de ambities van Kortrijk Spurs en Stad Kortrijk om het lokale basketbal opnieuw naar het hoogste niveau te brengen. De stap naar de BeNeLeague vanaf volgend seizoen verandert niets aan onze ambitie om het aantal clubs op het hoogste nationale niveau uit te breiden. Alles is aanwezig om die stap op termijn te zetten. Arthur Goethals, voorzitter Pro Basketball League

Steve Rousseau, nieuwe voorzitter basketclub Kortrijk Spurs (copyright: House of Talents)
Vlnr: voorzitter Steve Rousseau, schepen Arne Vandendriessche en ondervoorzitter Jan Allaert.
Logo Kortrijk Spurs
Logo Kortrijk Spurs

Contact

Meer weten over het voorzitterschap, een interview of bijkomend fotomateriaal? Neem contact op met Leen Taelman via leen.taelman@houseoftalents.be.