Bij de Digipunten van de stad staan er al jaren vrijwillige computerassistenten klaar om alle digitale hulpvragen te beantwoorden. Je kan er terecht met al je vragen over het gebruik van smartphone, computer of tablet. Nu een bezoek aan een wijkcentrum tijdelijk niet meer kan en de publieksactiviteiten in de bib tot het minimum zijn beperkt, slaan de wijkcentra en de Bib van Kortrijk opnieuw de handen in elkaar. Via het stadsproject @llemaal Digitaal kunnen alle Kortrijkzanen nu online terecht met al hun digitale hulpvragen. Dit door nieuwe thematische ‘Digi-wadde’ infosessies en computerassistenten die mensen live bijstaan.
Een Digi-Wadde is een online thematische infosessie voor de beginnende computer-, tablet- en/of smartphonegebruiker. Er wordt gewerkt rond één digitaal thema waarbij deelnemers achteraf vragen kunnen stellen.
In november en december zijn 9 sessies gepland, waaronder: Leren internetbankieren, Muziek via internet, Hoe gebruik je het Thuisloket van de stad, Hoe kan ik veilig inloggen met ‘Itsme’, Hoe plaats ik foto’s op mijn gsm, hoe betaal ik veilig met de smartphone, ... Een sessie duurt ongeveer één uur en is helemaal gratis. Via een eenvoudige en gebruiksvriendelijke videotoepassing kan je de sessie rechtsreeks (live) bij je thuis volgen.
Telefonisch inschrijven kan via het wijkcentrum van jouw keuze of via de webshop op de webpagina van de stad: kortrijk.be/digiwadde. Eenmaal ingeschreven, ontvang je de dag vooraf een link in je mailbox. 10 minuten voor de start van de online Digi-Wadde-sessie kan je al klikken op de link. De computerassistent is dan al aanwezig in het virtuele klaslokaal. De computerassistent helpt je verder op weg. Handig voor wie van thuis uit én op een eenvoudige manier digitaal wil bijleren.
Ook computerhulp blijft gegarandeerd in deze tijden, dankzij een groep van enthousiaste vrijwillige computerassistenten die online eerste hulp bieden bij digitale vragen. Surf naar www.kortrijk.be/digitafelonline en stuur je vraag via het invulformulier door. De computerassistenten helpen je online of nemen telefonisch contact met je op om je zo goed mogelijk verder te helpen.
Net zoals met drempelbezoeken, opbelrondes en extra maaltijden aan huis zorgen deze digitale leersessies dat mensen ondanks de moeilijke periode toch de goede zorg en aandacht hebben die ze verdienen. De computerassistenten staan hen live bij in thematische infosessies en antwoorden verder, online of per telefoon, op al hun vragen. Mensen die nu minder overweg kunnen met laptop en smartphone hebben zo vlotter digitaal contact met hun familie en vrienden.Philippe De Coene, schepen van Sociale Vooruitgang en Allemaal Digitaal
We kijken er naar uit om opnieuw fysieke sessies te laten doorgaan in de bib, maar zijn heel blij dat er samen met de wijkcentra een online aanbod is uitgewerkt. Het belang van digitale geletterdheid is in deze tijden nog meer toegenomen. Dankzij de Online Digi-Waddes kunnen we intussen toch heel wat verschillende sessies aanbieden.Axel Ronse, schepen van Cultuur
Jean-Pierre Coudenys, computerassistent: De digitale ontwikkeling gaat onverminderd verder. Niet iedereen weet wat aan te vangen met updates, wachtwoorden, apps, … Als computerassistent kan ik zeer gericht hulp bieden.Jean-Pierre Coudenys, computerassistent
Bevoegd
-
Download vCard
- Philippe De Coene
- Schepen van Sociale Vooruitgang, Zorg en Onroerend Erfgoed
- philippe.decoene@kortrijk.be
- 0477 45 32 32
Gerelateerde onderwerpen
Gerelateerd nieuws
Kortrijk hijst koestervlag als steun voor wie kindje verloor
Berrefonds vzw organiseert voor de zesde keer de Koesterweek. Het doel: aandacht vragen voor het verdriet van wie een (klein)kind verloor. Ook dit jaar zijn er veel manieren om je hart te tonen en ...
Trouwen kan vanaf volgend jaar in de Internationale Rozentuin op Hoog Kortrijk
Vanaf volgende zomer kunnen koppels trouwen tussen de rozen van de Internationale Rozentuin op Hoog Kortrijk. De stad voegt daarmee, na de verlaagde Leieboorden aan de Broeltorens, een tweede buite...
Chatbot 1777 uitgeroepen tot zevende beste van het land
Stad Kortrijk behoort tot de digitale top. De chatbot 1777 is uitgeroepen tot de zevende beste chatbot van België in het onafhankelijke rapport Best Bots of Belgium 2024. Daarmee schuift de stad me...
"Ik ben vrji gewild, en gie?": Kortrijk geeft aftrap voor 'Internationaal Jaar van de Vrijwilliger'
2026 is door de Verenigde Naties uitgeroepen tot het Internationaal Jaar van de Vrijwilliger. Ook Kortrijk trekt volgend jaar volop de kaart van de vrijwilligers. Er komt een campagne met 10 ambass...
Nieuw uitleensysteem ‘Deelkast’ maakt duurzaam delen eenvoudig
Vanaf nu kunnen klanten van de Deelfabriek en buurtbewoners op een snelle, eenvoudige en toegankelijke manier materiaal ontlenen via de Deelkast. Het is een innovatief lockersysteem in de Markthal ...