Bij de Digipunten van de stad staan er al jaren vrijwillige computerassistenten klaar om alle digitale hulpvragen te beantwoorden. Je kan er terecht met al je vragen over het gebruik van smartphone, computer of tablet. Nu een bezoek aan een wijkcentrum tijdelijk niet meer kan en de publieksactiviteiten in de bib tot het minimum zijn beperkt, slaan de wijkcentra en de Bib van Kortrijk opnieuw de handen in elkaar. Via het stadsproject @llemaal Digitaal kunnen alle Kortrijkzanen nu online terecht met al hun digitale hulpvragen. Dit door nieuwe thematische ‘Digi-wadde’ infosessies en computerassistenten die mensen live bijstaan.
Een Digi-Wadde is een online thematische infosessie voor de beginnende computer-, tablet- en/of smartphonegebruiker. Er wordt gewerkt rond één digitaal thema waarbij deelnemers achteraf vragen kunnen stellen.
In november en december zijn 9 sessies gepland, waaronder: Leren internetbankieren, Muziek via internet, Hoe gebruik je het Thuisloket van de stad, Hoe kan ik veilig inloggen met ‘Itsme’, Hoe plaats ik foto’s op mijn gsm, hoe betaal ik veilig met de smartphone, ... Een sessie duurt ongeveer één uur en is helemaal gratis. Via een eenvoudige en gebruiksvriendelijke videotoepassing kan je de sessie rechtsreeks (live) bij je thuis volgen.
Telefonisch inschrijven kan via het wijkcentrum van jouw keuze of via de webshop op de webpagina van de stad: kortrijk.be/digiwadde. Eenmaal ingeschreven, ontvang je de dag vooraf een link in je mailbox. 10 minuten voor de start van de online Digi-Wadde-sessie kan je al klikken op de link. De computerassistent is dan al aanwezig in het virtuele klaslokaal. De computerassistent helpt je verder op weg. Handig voor wie van thuis uit én op een eenvoudige manier digitaal wil bijleren.
Ook computerhulp blijft gegarandeerd in deze tijden, dankzij een groep van enthousiaste vrijwillige computerassistenten die online eerste hulp bieden bij digitale vragen. Surf naar www.kortrijk.be/digitafelonline en stuur je vraag via het invulformulier door. De computerassistenten helpen je online of nemen telefonisch contact met je op om je zo goed mogelijk verder te helpen.
Net zoals met drempelbezoeken, opbelrondes en extra maaltijden aan huis zorgen deze digitale leersessies dat mensen ondanks de moeilijke periode toch de goede zorg en aandacht hebben die ze verdienen. De computerassistenten staan hen live bij in thematische infosessies en antwoorden verder, online of per telefoon, op al hun vragen. Mensen die nu minder overweg kunnen met laptop en smartphone hebben zo vlotter digitaal contact met hun familie en vrienden.Philippe De Coene, schepen van Sociale Vooruitgang en Allemaal Digitaal
We kijken er naar uit om opnieuw fysieke sessies te laten doorgaan in de bib, maar zijn heel blij dat er samen met de wijkcentra een online aanbod is uitgewerkt. Het belang van digitale geletterdheid is in deze tijden nog meer toegenomen. Dankzij de Online Digi-Waddes kunnen we intussen toch heel wat verschillende sessies aanbieden.Axel Ronse, schepen van Cultuur
Jean-Pierre Coudenys, computerassistent: De digitale ontwikkeling gaat onverminderd verder. Niet iedereen weet wat aan te vangen met updates, wachtwoorden, apps, … Als computerassistent kan ik zeer gericht hulp bieden.Jean-Pierre Coudenys, computerassistent
Bevoegd
-
- Philippe De Coene
- Schepen van Sociale Vooruitgang, Zorg en Onroerend Erfgoed
- philippe.decoene@kortrijk.be
- 0477 45 32 32
Gerelateerde onderwerpen
Gerelateerd nieuws
Opleidingsrestaurant VORK genomineerd voor prestigieuze Europese ESSA-awards
Het Kortrijkse opleidingsrestaurant VORK is genomineerd voor de European Social Services Awards (ESSA) in de categorie Public-Private Partnership in Social Services. Deze jaarlijkse Europese erkenn...
Kortrijk viert haar 634 kinderverzorgers tijdens Week van de Kinderopvang
Bij de start van de Week van de Kinderopvang, die plaatsvindt van 6 tot 12 oktober, en naar aanleiding van de Dag van de Kinderbegeleider op 12 oktober, voorziet Stad Kortrijk een attentie voor all...
Zorg Kortrijk verankert publieke zorg door volledige inkanteling van zorgpersoneel in stedelijke werking
Zorg Kortrijk telt 607 medewerkers. Zij bieden elke dag warme zorg aan onze oudsten en jongsten, in 5 woonzorgcampussen, in de stedelijke kinderopvang en aan huis via thuiszorg, poetsdienst en gezo...
Registratie HandyPark verplicht vanaf 1 november
Sinds 5 mei 2025 is handyPark beschikbaar. Met deze app en website kunnen houders van een parkeerkaart voor personen met een handicap snel en gemakkelijk hun nummerplaat digitaal registreren. Contr...
Kortrijk zet in op mentale veerkracht met de campagne ‘Samen Veerkrachtig’
Mentale gezondheid is een groeiende maatschappelijke uitdaging. In Kortrijk en de ruimere regio Zuid-West-Vlaanderen worden psychische klachten steeds vaker gesignaleerd, zowel bij jongeren als oud...