Vanaf volgend schooljaar zet Stad Kortrijk de werking van brugfiguren in het secundair onderwijs verder met eigen middelen. Er wordt budget voorzien om twee voltijdse brugfiguren aan te stellen. De vacatures hiervoor worden eerstdaags gelanceerd.
De brugfigurenwerking in het secundair onderwijs werd oorspronkelijk opgestart in het kader van het Vlaams Plan Samenleven en werd in Zuid-West-Vlaanderen gecoördineerd door W13. Dankzij deze tijdelijke Vlaamse middelen konden brugfiguren aan de slag in verschillende secundaire scholen in Kortrijk, met als doel kwetsbare leerlingen en hun gezinnen beter te ondersteunen en drempels tussen school, gezin en hulpverlening weg te nemen.
Toen W13 dit voorjaar aankondigde dat de werking zou stoppen door het wegvallen van de Vlaamse subsidies, leidde dat tot grote bezorgdheid bij scholen, welzijnspartners en de brugfiguren zelf. Vanuit het onderwijsveld werd massaal getuigd over de impact en meerwaarde van deze laagdrempelige, neutrale en verbindende functie.
Het stadsbestuur maakte bij de opmaak van het nieuwe meerjarenplan budget vrij om toch verder te gaan met brugfiguren. Intussen werd een overleg opgestart met de directies van de secundaire scholen waarin samen wordt gekeken welke rol brugfiguren in de toekomst kunnen opnemen. Die gesprekken worden begin volgend schooljaar verdergezet, met als doel een duurzame en gedragen aanpak op maat van de scholen.
Brugfiguren doen wat andere instanties vaak niet kunnen: ze zijn laagdrempelig en toegankelijk voor scholieren en ouders in kwetsbare posities en ze kunnen de scholen helpen een duurzaam beleid uit te werken. Brugfiguren hebben een sleutelpositie in het vermijden van vroegtijdige schooluitval. Het stond voor ons buiten kijf om deze werking verder te zetten. We voorzien de nodige middelen in het meerjarenplan om vanaf 2026 structureel twee brugfiguren aan te stellen. Door slimme budgetverschuivingen zullen we al vroeger een doorstart kunnen maken, zodat de continuïteit gewaarborgd blijft. Door lokaal te investeren in deze werking tonen we dat we luisteren naar het onderwijsveld én dat we kiezen voor gelijke kansen, ook in het secundair onderwijs. Ik reik de hand naar de omliggende gemeentebesturen en de scholengemeenchappen zelf om ook mee te investeren. Dat kan ons toelaten extra brugfiguren aan te stellen en een groter bereik te halen.Giovanny Saelens, schepen van flankerend onderwijs
Nu de brugfiguren vanuit Stad Kortrijk aangestuurd zullen worden, biedt dit de kans om de rol van brugfiguren slimmer te gaan herdefiniëren. Zo gaan brugfiguren voortaan een grotere rol hebben in het uitwerken van een structureel beleid dat aansluit op het maatwerk waar een OCMW voor dient. In nauwe samenspraak met de scholen is het zo de bedoeling dat brugfiguren niet langer enkel op individuele cases focussen, maar nog meer een structureel beleid uitwerken die scholen helpt problemen rond kwetsbaarheid aan te pakken. Steeds met focus op maximale ontwikkelingskansen voor de jongeren zelf.
De stad gaat ook in gesprek met omliggende lokale besturen om samen te investeren in brugfigurenwerking. Enkel zo kan op termijn een robuust en intergemeentelijk model ontstaan waarin elke jongere – ongeacht woonplaats of schoolloopbaan – de nodige ondersteuning krijgt. Maar op dat bredere verhaal wacht Kortrijk dus niet. De noden zijn hoog en het belang voor de jongeren zijn groot. Door nu al in te zetten op een eigen werking, gaat geen tijd – en geen jongeren – verloren.
De kracht van een brugfiguur ligt in verbindingen maken zonder oordelen of veroordelen, niet dwingend. Door de vertrouwensband tussen school, welzijn en gezin te versterken, kunnen we samen gerichte ondersteuning bieden. Hoe vroeger we ingrijpen, des te meer schoolproblemen we in de toekomst kunnen vermijden. Ons uiteindelijke doel is om voor zoveel mogelijk gezinnen de brugfiguurwerking overbodig te maken, zodat elke leerling, ongeacht de uitdagingen, zorgeloos naar school kan gaan.Hannelore Vanhoenacker, schepen van onderwijs en samenleven
De vacature komt binnenkort online waarna selectiegesprekken voorzien worden eind augustus. De huidige brugfiguren zullen als eerste op de hoogte worden gebracht van de procedure.
Bevoegd
-
- Hannelore Vanhoenacker
- schepen van Ruimtelijke ordening, Landbouw, Onderwijs en Samenleven
- hannelore.vanhoenacker@kortrijk.be
- 0476984968
Kopieer link
https://pers.kortrijk.be/251616-stad-kortrijk-verankert-brugfigurenwerking-in-het-secundair-onderwijsGerelateerde onderwerpen
Gerelateerd nieuws
Twee nieuwe speelplekken brengen buurt tot leven
Deze week opent de stad twee nieuwe buurtspeelplekken: de Draak van Langwater en de Paalwoning in Bellegem. Beide plekken zijn veel meer dan een paar speeltuigen. Ze zijn gemaakt met én voor de buu...
Feestelijke opening nieuwbouw De Warande
Sinds 2010 ondergaat De Warande een grondige vernieuwing. Met oog voor duurzaamheid, toegankelijkheid en multifunctionaliteit werden de infrastructuren stap voor stap gemoderniseerd. In 2020 werd d...
Stad investeert fors in zuinige jeugdlokalen
De stad zet een grote stap richting duurzamere jeugdinfrastructuur. In 2022 schreven we ons in op een oproep van het Vlaams Departement Jeugd om gratis energiescans te laten uitvoeren in de jeugdlo...
Kortrijk zet jonge artiesten in de spotlights tijdens Night of Culture
Gisterenavond stond de Concertstudio in Kortrijk voor het tweede jaar op rij in het teken van jong artistiek talent. Tijdens de Night of Culture kregen de laureaten van de Rotary Cultuurprijzen een...