WONDER Creativity Festival nam ruim 16.000 bezoekers de voorbije 3 weken mee op een ontdekkingsparcours doorheen Kortrijk UNESCO City of Design, langs 55 exposities en installaties rond design, kunst, technologie en innovatie.
Op die manier bracht creatief talent uit heel België en daarbuiten - van jong geweld tot gevestigde waarden - een ode aan creativiteit en innovatieve ideeën. Hiermee inspireerden ze de bezoekers en nodigden hen uit om de toekomst met lef en creativiteit vorm te geven.
En dat viel duidelijk in de smaak bij het grote publiek. Ieder jaar opnieuw kent het festival een indrukwekkende groei. In de Budafabriek (hoofdlocatie en de start van het parcours van 30 locaties) kon WONDER dit jaar ruim 16.000 bezoekers verwelkomen over de 12 openingsdagen. Het totale aantal bezoekers over alle 30 locaties zal dus ook nog een stuk hoger ligger. In 2023 lag het aantal bezoekers in de Budafabriek op 11.000 en in 2022 op 5.000.
Het festival spreekt een heel breed scala van bezoekers aan uit gans Vlaanderen, door het diverse aanbod maar ook door een breed event- en schoolprogramma. Dat reflecteert zich in een heel gespreide bezoekersleeftijd. Het overwicht ligt op jonge bezoekers en twintigers. WONDER bewijst met deze editie een niet te missen event te zijn voor iedereen met interesse in design, innovatie en kunst.
Ik ben onder de indruk van de sterke groei van WONDER. In twee jaar tijd is het bezoekersaantal meer dan verdrievoudigd. De kracht van het festival is dat het een heel breed en divers publiek aanspreekt met interesse in creativiteit, innovatie en kunst. Van kinderen, leerlingen en studenten tot doorgewinterde designers en artiesten. Ze vinden allemaal de weg naar Kortrijk, meer dan ooit the place to be voor creatieve problem solvers.Ruth Vandenberghe, schepen van Stadsmarketing en Toerisme
WONDER is uniek in België als presentatieplatform voor creatief en innovatief werk, ideeën en projecten van een gigantische groep van ontwerpers, artiesten, studenten, bedrijven, scholen en organisaties. WONDER fungeert als verbindende factor en dat concept slaat duidelijk aan!Stijn Debaillie, coördinator Designregio Kortrijk
Bevoegd
-
Download vCard
- Ruth Vandenberghe
- Eerste schepen bevoegd voor Burgerzaken, Stadsmarketing en Toerisme, Energie, Nette stad en Participatie
- ruth.vandenberghe@kortrijk.be
- 0472 60 38 45
-
Download vCard
- Vincent Van Quickenborne
- Burgemeester
- vincent.vanquickenborne@kortrijk.be
- 0495 84 69 36
Kopieer link
https://pers.kortrijk.be/243156-creativiteitsfestival-wonder-kent-indrukwekkende-groei/Gerelateerde onderwerpen
Gerelateerd nieuws
DURF zoekt creatieve projecten rond taal
Stad Kortrijk lanceert een nieuwe oproep binnen DURF, het experimenteerprogramma dat organisaties en artiesten aanzet om te werken rond maatschappelijke thema’s. Dit jaar staat taal centraal. De op...
Nieuw Wandelnetwerk West-Vlaamse Leievallei is het grootste wandelnetwerk van West-Vlaanderen
In Kortrijk is door Westtoer het wandelnetwerk West-Vlaamse Leievallei voorgesteld. Het gaat om het zestiende netwerk in de provincie en meteen ook het grootste. De 240 knooppunten liggen in Kortri...
Sint-Maartenskerk breekt bezoekersrecord: "Kortrijk verovert toeristenharten"
Kortrijk groeit uit tot een volwassen toeristische trekpleister. Dat zie je duidelijk aan het succes van de Sint-Maartenskerk. De kerk en haar toren trekken dit jaar een recordaantal bezoekers. Tot...
Texture lanceert tweede editie van linen stewards en 1m2 vlas
Het Kortrijkse textielmuseum Texture zet, na een succesvolle eerste editie, opnieuw in op de projecten linen stewards en 1m2 vlas. Linen stewards is een intensief traject voor (semi-)professionelen...
Voorleesweek: vrijwilligers brengen verhalen naar crèches en woonzorgcentra
Vrijwilligers van de openbare bibliotheek Kortrijk brengen verhalen rechtstreeks naar de crèches, want met voorlezen kan je nooit te vroeg beginnen. Maar ook op latere leeftijd heeft voorlezen veel...