WONDER Creativity Festival nam ruim 16.000 bezoekers de voorbije 3 weken mee op een ontdekkingsparcours doorheen Kortrijk UNESCO City of Design, langs 55 exposities en installaties rond design, kunst, technologie en innovatie.
Op die manier bracht creatief talent uit heel België en daarbuiten - van jong geweld tot gevestigde waarden - een ode aan creativiteit en innovatieve ideeën. Hiermee inspireerden ze de bezoekers en nodigden hen uit om de toekomst met lef en creativiteit vorm te geven.
En dat viel duidelijk in de smaak bij het grote publiek. Ieder jaar opnieuw kent het festival een indrukwekkende groei. In de Budafabriek (hoofdlocatie en de start van het parcours van 30 locaties) kon WONDER dit jaar ruim 16.000 bezoekers verwelkomen over de 12 openingsdagen. Het totale aantal bezoekers over alle 30 locaties zal dus ook nog een stuk hoger ligger. In 2023 lag het aantal bezoekers in de Budafabriek op 11.000 en in 2022 op 5.000.
Het festival spreekt een heel breed scala van bezoekers aan uit gans Vlaanderen, door het diverse aanbod maar ook door een breed event- en schoolprogramma. Dat reflecteert zich in een heel gespreide bezoekersleeftijd. Het overwicht ligt op jonge bezoekers en twintigers. WONDER bewijst met deze editie een niet te missen event te zijn voor iedereen met interesse in design, innovatie en kunst.
Ik ben onder de indruk van de sterke groei van WONDER. In twee jaar tijd is het bezoekersaantal meer dan verdrievoudigd. De kracht van het festival is dat het een heel breed en divers publiek aanspreekt met interesse in creativiteit, innovatie en kunst. Van kinderen, leerlingen en studenten tot doorgewinterde designers en artiesten. Ze vinden allemaal de weg naar Kortrijk, meer dan ooit the place to be voor creatieve problem solvers.Ruth Vandenberghe, schepen van Stadsmarketing en Toerisme
WONDER is uniek in België als presentatieplatform voor creatief en innovatief werk, ideeën en projecten van een gigantische groep van ontwerpers, artiesten, studenten, bedrijven, scholen en organisaties. WONDER fungeert als verbindende factor en dat concept slaat duidelijk aan!Stijn Debaillie, coördinator Designregio Kortrijk
Bevoegd
-
- Ruth Vandenberghe
- Eerste schepen bevoegd voor Burgerzaken, Stadsmarketing en Toerisme, Energie, Nette stad en Participatie
- ruth.vandenberghe@kortrijk.be
- 0472 60 38 45
-
- Vincent Van Quickenborne
- Burgemeester
- vincent.vanquickenborne@kortrijk.be
- 0495 84 69 36
Gerelateerde onderwerpen
Gerelateerd nieuws
Kortrijkse en Griekse jongeren vormen vergeten plekken om tot creatieve hotspots
Jongeren bruisen van dromen en ideeën. Dat bewees het Vlaamse pilootproject “Durf Jij” al, waarin jongeren gestimuleerd werden om hun creativiteit en engagement tot leven te brengen. Nu wordt die s...
Visit Kortrijk brengt iconische Broeltoren-sokken op de markt
Met het eerste lentezonnetje dat doorbreekt, komt ook het verlangen naar luchtigere outfits naar boven. Visit Kortrijk speelt daar slim op in. Vanaf vandaag lanceert de stad haar eigen unieke sokke...
Zonovergoten editie van Spinrag lokt ruim 9.000 bezoekers
Het kinderkunstenfestival Spinrag beleefde dit jaar een zonovergoten editie en trok duizenden bezoekers naar Kortrijk. Met een breed scala aan podiumvoorstellingen, films, ateliers en installaties ...
Memento Festival Kortrijk maakt kunst van levenslopen
Vanaf vandaag, 14 maart 2025, dompelt het woordkunstenfestival Memento de Kortrijkse binnenstad drie dagen lang onder in een taalbad. De bijhorende expo’s laten iedereen nog tot eind maart nageniet...
Abby viert openingsweekend met kunst, folklore en verrassende parade
Om Abby feestelijk in te wijden, zijn er in het openingsweekend heel wat activiteiten met een vleugje folklore. Deze zijn gratis inbegrepen bij je museumticket en geschikt voor alle leeftijden – me...