Nieuwe fase Groene Verbinding van start: Guido Gezellelaan-Zuidstraat krijgt nieuw buurtpark met veilige fiets- en wandelverbinding

Een nieuwe fase in de Groene verbinding gaat van start. Het deelgebied tussen de Guido Gezellelaan-Zuidstraat, wordt omgevormd tot een nieuw levendig buurtpark dat de omliggende woonwijken met elkaar verbindt. Er komt centraal een fietsverbinding maar daarnaast zullen ook tal van kleine trage doorsteken zijn die lokale verbindingen mogelijk maken. De reservatiestroken voor de N50C en de N328 waren bestemd om ooit een autoweg te worden. De stad staat daar niet langer achter en geeft de stroken een nieuwe bestemming waarin groen en wandel- en fietsverbindingen centraal staan.

Nieuwe fietsverbinding

Als onderdeel van het ruimer fietsnetwerk, zorgt het 4 meter brede, betonnen en verlichte fietspad voor een verbinding tussen de Zuidstraat en de Guido Gezellelaan. Een apart wandelpad van 2 meter breed in een gemakkelijk begaanbare, toegankelijke halfverharding slingert zich doorheen het groengebied en verbindt leuke plekjes met elkaar. Omwonenden in de wijken ten noorden en ten zuiden van het parkgebied zullen via deze paden met het buurtpark en de ruimere Groene Verbinding geconnecteerd worden.

Waar vandaag verschillende woonwijken met de rug naar elkaar staan, gaan we met dit project ervoor zorgen dat de woonwijken naar elkaar kijken. Dit moet een ontmoetingsplek worden die letterlijk en figuurlijk wijken met elkaar verbindt. Dit gebied is ook een nieuwe bouwsteen voor onze Groene Verbinding. We bouwen immers verder aan een veilige en groene wandel- en fietsroute tussen de jaagpaden langs de Leie, sportpark Wembley en stadsgroen Ghellinck in Bissegem. Via de Molenstraat wordt deze route ook geconnecteerd met die andere nieuwe fietsroute tussen Astridpark en speeldomein De Warande in Heule.  Axel Weydts, schepen van mobiliteit en openbare werken
Met deze aanleg wordt een stuk van 500 meter en een oppervlakte van 1/ha tussen de Guido Gezellenlaan en de Zuidstraat gerealiseerd. In de 3,5 km lange Groene Verbinding tussen het Speeldomein Warande Heule en het Ghellinckpark Bissegem. We voeren stelselmatig onderhandelingen om de nog ontbrekende gronden aan te kopen om de verbinding te kunnen vervolledigen. Wout Maddens, schepen van Stadsvernieuwing
Groene verbinding Zuidstraat-Guido gezelle
Groene verbinding Zuidstraat-Guido gezelle

Nieuw park voor Heule

De plekjes omvatten een trapveldje, hangmatten, een vlonder aan de poel, een speelheuvel, een ligweide aan het water, picknickbanken, spelprikkels … De ligging van deze plekjes werd afgestemd op het reliëf, het water en de padenstructuur. Aan de uiteinden van het park situeren zich natuurlijkere zones, waar ruimte wordt gelaten voor spontane en tijdelijke invullingen. Om de toegankelijkheid te optimaliseren en het verblijven in het park te stimuleren, worden zitbanken op 100 meter afstand van elkaar en fietsbeugels langs de fietsverbinding geïntegreerd.

Het open karakter van het projectgebied wordt grotendeels behouden. Binnen het park bestaat het groen vooral uit solitaire bomen en grassen. Langs de randen van het park worden hier en daar hagen en struwelen aangeplant als overgang naar de omgeving.

Fasering van de werken

Fase 1: Binnengebied

Timing: 23/09/2024 tot lente 2025

Verkeershinder: Geen verkeershinder

Fase 2: Aanleg aansluiting Guido Gezellelaan (incl. Verkeersplateau)

Timing: 21/10/2024 tot eind november 2024

Verkeershinder: Guido Gezellelaan afgesloten voor alle verkeer

Omleiding autoverkeer (in beide richtingen):
Oude Ieperseweg – Zuidstraat – Heulsestraat – Bissegemsestraat - Moorseelsestraat.

Omleiding fietsers:
Oude Ieperseweg – Zuidstraat – Siberie Reke – Monica Devriesestraat – Herman Roelstraetestraat

Fase 3: Aanleg aansluiting Zuidstraat – Siberie Reke – Dotterbloemstraat

Timing: 06/01/2025 tot eind maart 2025

Verkeershinder: Zuidstraat – Siberie Reke – Dotterbloemstraat afgesloten voor alle verkeer

Omleiding autoverkeer (in beide richtingen):  Oude Ieperseweg – Guido Gezellelaan – Moorseelsestraat – Bissegemsestraat – Heulsestraat

Omleiding fietsers: Oude Ieperseweg – Guido Gezellelaan – Moorseelsestraat – Herman Roelstraetestraat – Monica Devriesestraat – Schoonwaterstraat – Heulsestraat.

Kostprijs

De werken worden uitgevoerd door Mahieu NV uit Oudenburg. Aanlegkost bedraagt € 1,5 miljoen waarbij er inkomsten voorzien zijn vanuit fietsfonds (€ 0,5 miljoen) en stadsvernieuwing (€ 1 miljoen).

Meer info: De groene verbinding Kortrijk Noord | Kortrijk