De binnenstad van Kortrijk ontving in juli en augustus 1.222.812 bezoekers. Dit zijn meteen de beste bezoekersaantallen sinds de start van de tellingen in 2019. Opvallend is dat de stad jaar na jaar meer bezoekers aantrekt.
Het rijke en gevarieerde zomeraanbod heeft zijn vruchten afgeworpen. De Triënnale Kortrijk trok veel bezoekers; eind augustus noteerde de stad al 28.479 bezoekers en 312.901 individuele bezoeken aan de kunstinstallaties (het evenement loopt nog tot 6 oktober). Een indrukwekkend aantal van 9.850 mensen nam een kijkje in het historisch stadhuis. Ook de zomermarkten lokten zoals elk jaar veel volk naar het Jozef Vandaleplein en het Sint-Maartenskerkhof. Visit Kortrijk publiceerde voor het eerst een zomermagazine waarin alle interessante zomertips verzameld stonden. Van de 8.000 verspreide exemplaren via de logies, het toeristisch onthaal en locaties in de provincie zijn er bijna geen meer over.
In juli ontving de binnenstad 598.249 bezoekers (2023: 584.659), in augustus waren dat er 624.563 (2023: 622.790). De bezoekersaantallen werden deels gestimuleerd door de Olympische Spelen in Parijs en Rijsel, met zelfs toeristen uit Amerika en het Verenigd Koninkrijk. Op definitieve cijfers van de overnachtingen is het nog wachten.
Het gevulde programma van Zomer in Kortrijk, met een mix van cultuur, sport en festiviteiten, was duidelijk een succes. Sinds de eerste tellingen in 2019 hebben we tijdens juli en augustus 76.516 bezoekers meer in ons centrum. Ook steeds meer internationale toeristen vinden de weg naar Kortrijk, omdat er hier mooie nieuwe plekjes zijn en er veel te beleven valt. Een positieve flow die we willen aanhouden, want zo stimuleren we onze lokale economie.Ruth Vandenberghe, schepen van Stadsmarketing en Toerisme
Deze zomer was er nog meer goed nieuws: voor het eerst kregen de stad en enkele toeristische attracties een ster in de nieuwe reisgids van Michelin. Zowel de stad, de Onze-Lieve-Vrouwekerk als museum Texture ontvingen één ster, wat aangeeft dat ze 'een bezoek waard' zijn. Het Begijnhof werd bekroond met twee sterren, wat betekent dat het 'een omweg waard' is. Deze erkenning zal zonder twijfel bijdragen aan de promotie van de verschillende toeristische attracties en de stad zelf.
We hebben de voorbije jaren met het OCMW fors geïnvesteerd in de restauratie van het Kortrijkse Begijnhof. Samen met Vlaanderen investeerden we 10,3 miljoen euro. Nooit eerder zag ons Begijnhof er zo mooi uit en dat wordt blijkbaar naar waarde geschat: het bezoekersaantal ging fors de hoogte in, tot 100.000 bezoekers per jaar, en nu krijgt de historische site twee sterren in de Michelin-gids. Het bewijs dat een slim OCMW ook zorgt voor vooruitgang en grotere aantrekkelijkheid van een stad. Dat merken we overigens ook na de restauratie door het OCMW van het historische klooster in de Budastraat. Ook daar is de publieke belangstelling zeer groot, zo bleek gisteren nog op de Open Monumentendag: alle bezoekmomenten waren meteen volzet.Philippe De Coene, schepen van Sociale Vooruitgang, Armoedebestrijding en Onroerend Erfgoed
Het was de beste zomer van de laatste decennia in Kortrijk. De vele events, de unieke sportzomer met de Olympische Spelen, de Triënnale, de zomermarktjes,… brachten meer dan 1,2 miljoen bezoekers naar de binnenstad. Ook de vele investeringen in stadsvernieuwingen werpen duidelijk hun vruchten af. Michelin heeft Kortrijk nu ontdekt. Dit zal nog meer toeristen naar de stad lokken. Op naar een volgende recordzomer.Vincent Van Quickenborne, burgemeester
De bezoekers kwamen uit eigen regio voornamelijk uit Harelbeke, Zwevegem, Wevelgem en Menen. Op een breder niveau kwamen ze vooral uit West-Vlaanderen, maar ook uit Oost-Vlaanderen en Henegouwen. Opvallend is ook de toename van Franse bezoekers. Dit is te verklaren door de verhoogde inspanningen om deze doelgroep te bereiken.
* De cijfers zijn gebaseerd op geanonimiseerde en geaggregeerde data van gsm-signalen. Die houden enkel rekening met bezoekers die van buiten het meetgebied komen (R36). De bezoekers zijn ook telkens langer dan 30 min in de zone geweest. Mensen die wonen en/of werken binnen de R36 worden er dus uitgefilterd. Deze definitie voor datatelling wordt gebruikt sinds 1 juni 2019 waardoor we een correcte vergelijkingsbasis hanteren.
Bevoegd
-
- Ruth Vandenberghe
- Eerste schepen bevoegd voor Burgerzaken, Stadsmarketing en Toerisme, Energie, Nette stad en Participatie
- ruth.vandenberghe@kortrijk.be
- 0472 60 38 45
-
- Vincent Van Quickenborne
- Burgemeester
- vincent.vanquickenborne@kortrijk.be
- 0495 84 69 36
Kopieer link
https://pers.kortrijk.be/241003-zomer-in-kortrijk-lokt-record-van-1-2-miljoen-bezoekersGerelateerde onderwerpen
Gerelateerd nieuws
Zerkenzoeker bevat nu alle 54.000 graven en rustplaatsen in Kortrijk
De Zerkenzoeker is vanaf nu beschikbaar voor alle elf begraafplaatsen in Kortrijk en deelgemeenten. Met dit digitale zoekloket kan je snel en gemakkelijk de rustplaats van een overledene vinden. To...
Nieuw centrum voor eerstelijnszorg Lijn 1 opent de deuren
Met Lijn 1 opent in De Bildings op de wijk Drie Hofsteden een nieuw centrum voor eerstelijnszorg. Lijn 1 is een wetenschappelijk onderbouwd pilootproject met steun van de Vlaamse overheid. Het ver...
Buren toveren stortplaats om tot vlindertuin via Burgerbudget van Stad Kortrijk
In de Ernest Dewittestraat in Marke is een vlindertuin geopend. Een groep van 60 enthousiaste buurtbewoners toverde een vuile hoek om tot een kleurrijke en insectenvriendelijke ontmoetingsplaats. Z...
Burgerbudget wint bronzen Athena-prijs voor lokale burgerparticipatie
De ‘Athena-prijs voor lokale burgerparticipatie’ beloont de beste participatieprojecten van lokale overheden in het hele land. Kortrijk behaalde een bronzen medaille voor het project Burgerbudget.
Stad gaat voor uitgebreide restauratie Preetjes Molen
Het stadsbestuur keurde afgelopen maandag het bestek en de aanbesteding goed voor de restauratie van Preetjes Molen. De voorbije jaren zijn er verschillende onderhoudswerken gebeurd. Het vernieuwen...