‘Kompagnon op Kamp’: meer dan 1.000 jongeren goedkoper op kamp dankzij duurzame groepsaankoop

Zomer betekent voor de Kortrijkse jeugdverenigingen op kamp gaan. Kampdeelname bij het jeugdwerk is op zich goedkoop, maar voor sommige gezinnen die het financieel niet breed hebben, zijn de kosten van inschrijvingsgeld, uniform en een kamp toch te groot. Voor het tweede jaar op rij stappen jeugdverenigingen mee in de duurzame groepsaankoop voor producten die leden anders elk afzonderlijk in de rugzak hebben zitten. Denk aan shampoo, zonnecrème, maandverband of tandpasta. Dat zorgt voor een goedkoper kamp voor elk lid. Het initiatief wordt goed onthaald bij de jeugdverenigingen. Net als vorig jaar stappen 8 jeugdbewegingen mee in het aanbod, goed voor een bereik van meer dan 1.000 kinderen.

Door jeugdbewegingen de producten die elk kind nodig heeft via een groepsaankoop ter beschikking te stellen, daalt de kostprijs aanzienlijk. De aankoop van shampoo, tandpasta en zonnecrème levert per gezin een besparing van ongeveer 25 euro op. Voor meisjes die zo ook tampons of maandverband ter beschikking krijgen, gaat het om een besparing van ongeveer 40 euro. Sommige jeugdbewegingen voorzien via de aankoop ook luchtmatrassen en slaapzakken. Dan bespaart een gezin ongeveer 80 euro.

Het jeugdwerk in Kortrijk staat enorm sterk. En met deze actie maken we het jeugdwerk nog toegankelijker. Door financiële drempels te verlagen, geven we zoveel mogelijk kinderen en jongeren de kans om de tijd van hun leven op kamp te beleven. Jeppe Remy, initiatiefnemer Kompagnon op Kamp

Vorige zomer werd de actie voor het eerst georganiseerd. Met als resultaat dat honderden kinderen en hun ouders konden genieten van een goedkopere rugzak. Het project werd positief onthaald en zit zich dit jaar verder, waardoor er meer dan 1.000 kinderen en jongeren deze zomer van de actie profiteren.

Het is enorm sterk dat vrijwilligers uit de jeugdverenigingen zelf initiatief nemen om hun werkingen op maat van alle kinderen te organiseren. Net als vorig jaar ondersteunt de stad dit project met een subsidie van 3.000 euro. Een dikke merci en een topkamp aan alle jeugdverenigingen die hieraan meewerken.  Bert Herrewyn, schepen van Kinderen en Jongeren

Duurzaam en inclusief jeugdwerk

Naast kostenbesparing speelt duurzaamheid een centrale rol in deze groepsaankoop. Bijna alle aangeschafte producten zijn ecologisch verantwoord geproduceerd. Door specifiek duurzame producten aan te kopen, proberen we enerzijds het bewustzijn bij leidingploegen en hun leden te vergroten. Anderzijds helpen we jeugdbewegingen een belangrijke stap te zetten richting een groenere toekomst door duurzaam in te kopen.

Nu organiseer ik dit ad hoc, maar voor een duurzame verankering kijk ik naar de stadsdiensten. Na twee succesvolle edities lijkt de tijd rijp om het over te hevelen. Zo maken we het jeugdwerk nog inclusiever. Jeppe Remy, initiatiefnemer Kompagnon op Kamp