Zomer betekent voor de Kortrijkse jeugdverenigingen op kamp gaan. Kampdeelname bij het jeugdwerk is op zich goedkoop, maar voor sommige gezinnen die het financieel niet breed hebben, zijn de kosten van inschrijvingsgeld, uniform en een kamp toch te groot. Voor het tweede jaar op rij stappen jeugdverenigingen mee in de duurzame groepsaankoop voor producten die leden anders elk afzonderlijk in de rugzak hebben zitten. Denk aan shampoo, zonnecrème, maandverband of tandpasta. Dat zorgt voor een goedkoper kamp voor elk lid. Het initiatief wordt goed onthaald bij de jeugdverenigingen. Net als vorig jaar stappen 8 jeugdbewegingen mee in het aanbod, goed voor een bereik van meer dan 1.000 kinderen.
Door jeugdbewegingen de producten die elk kind nodig heeft via een groepsaankoop ter beschikking te stellen, daalt de kostprijs aanzienlijk. De aankoop van shampoo, tandpasta en zonnecrème levert per gezin een besparing van ongeveer 25 euro op. Voor meisjes die zo ook tampons of maandverband ter beschikking krijgen, gaat het om een besparing van ongeveer 40 euro. Sommige jeugdbewegingen voorzien via de aankoop ook luchtmatrassen en slaapzakken. Dan bespaart een gezin ongeveer 80 euro.
Het jeugdwerk in Kortrijk staat enorm sterk. En met deze actie maken we het jeugdwerk nog toegankelijker. Door financiële drempels te verlagen, geven we zoveel mogelijk kinderen en jongeren de kans om de tijd van hun leven op kamp te beleven.Jeppe Remy, initiatiefnemer Kompagnon op Kamp
Vorige zomer werd de actie voor het eerst georganiseerd. Met als resultaat dat honderden kinderen en hun ouders konden genieten van een goedkopere rugzak. Het project werd positief onthaald en zit zich dit jaar verder, waardoor er meer dan 1.000 kinderen en jongeren deze zomer van de actie profiteren.
Het is enorm sterk dat vrijwilligers uit de jeugdverenigingen zelf initiatief nemen om hun werkingen op maat van alle kinderen te organiseren. Net als vorig jaar ondersteunt de stad dit project met een subsidie van 3.000 euro. Een dikke merci en een topkamp aan alle jeugdverenigingen die hieraan meewerken.Bert Herrewyn, schepen van Kinderen en Jongeren
Naast kostenbesparing speelt duurzaamheid een centrale rol in deze groepsaankoop. Bijna alle aangeschafte producten zijn ecologisch verantwoord geproduceerd. Door specifiek duurzame producten aan te kopen, proberen we enerzijds het bewustzijn bij leidingploegen en hun leden te vergroten. Anderzijds helpen we jeugdbewegingen een belangrijke stap te zetten richting een groenere toekomst door duurzaam in te kopen.
Bevoegd
-
Download vCard
- Bert Herrewyn
- Schepen van Milieu, Klimaat, Biodiversiteit, Kinderen en Jongeren
- bert.herrewyn@kortrijk.be
- 0496 25 81 54
Gerelateerde onderwerpen
Gerelateerd nieuws
Kortrijk viert Dag van de Jeugdbeweging met ontbijt en fuif
Iedereen is welkom op vrijdag 17 oktober tussen 6 uur en 8 uur op het Nelson Mandelaplein in Kortrijk voor een ontbijt en dj-set als aftrap van dé ‘Dag van de Jeugdbeweging’. 's Avonds volgt de 'Na...
Record van 4.076 leerlingen volgt kunstonderwijs in Kortrijk
Bij de start van het nieuwe schooljaar schreven 4.076 leerlingen zich in voor het deeltijds kunstonderwijs in Kortrijk. Een record. Zo zetten Academie en Conservatorium zich nog meer op de kaart al...
Kortrijk trapt academiejaar af met Student Welcome en top line-up
De start van het academiejaar wordt in Kortrijk opnieuw groots gevierd met Student Welcome 2025. Op donderdag 2 oktober wordt het Nelson Mandelaplein omgetoverd tot een bruisende festivalterrein wa...
Kortrijkse studentenclubs ondertekenen doopcharter voor academiejaar 2025-2026
De start van het nieuwe academiejaar betekent ook het begin van veel studentenactiviteiten en nieuwe inschrijvingen bij de Kortrijkse studentenclubs. Om ervoor te zorgen dat de doop van de nieuwe s...
Kortrijk blijft groeien als studentenstad: 18.676 studenten bij start academiejaar
Deze week starten de eerste lessen van het nieuwe academiejaar aan de vier Kortrijkse hogeronderwijsinstellingen: hogescholen Howest en VIVES en universitaire campussen UGent Campus Kortrijk en KU ...