Vernieuwde Rekkemsestraat feestelijk geopend

Sinds eind november is de vernieuwde Rekkemsestraat in Marke terug opengesteld voor verkeer. Voor de volledige afwerking van de fietssuggestiestroken was het nog even wachten op droger weer. Intussen kon aannemer NV Devriese uit Koolskamp alle werken afronden. De Rekkemsestraat werd verkeersveiliger én groener gemaakt. De betonstroken aan beide zijden van de weg werden weggewerkt, alsook de klinkers aan de kruispunten. Er zijn fietssuggestiestroken en groenzones met bomen en fietsenstallingen. Er is ook aandacht voor voldoende parkeerplaatsen. De straat werd op 28 mei feestelijk geopend met een buurtreceptie.

De betonstroken voor fietsers waren in de Rekkemsestraat al jaren in slechte staat. De klinkers aan de kruispunten zorgden voor geluids- en trillingsoverlast en waren onveilig voor fietsers. Een grondige onderhoudsbeurt was nodig maar kon nog niet eerder worden uitgevoerd omdat dit niet te combineren was met de heraanleg van de N43 tussen Marke en Aalbeke. Na voltooiing van deze werken kon de Rekkemsestraat eindelijk onder handen worden genomen.

Verbetering fietscomfort, verkeersveiligheid en toegankelijkheid

Om het fietscomfort te verbeteren maakten de betonstroken aan beide zijden van de straat plaats voor fietssuggestiestroken, waarbij ook de verzakte riooldeksels aangepakt werden. De luidruchtige klinkers aan de kruispunten werden verwijderd en er zijn 2 asverschuivingen gerealiseerd om de rechtlijnigheid te doorbreken en de verkeersveiligheid te verhogen. De kruispunten werden voorzien van blindengeleiding. Ter hoogte van de Keiweg is een uitgerust en toegankelijk busperron ingericht en op verschillende locaties in de straat zijn er fietsenstallingen geplaatst. Er is plaats voor 32 fietsen. Het parkeren in de straat is met het aanbrengen van parkeerstroken beter georganiseerd.

Met gemiddeld 700 fietsers per dag waaronder veel schoolgaand fietsverkeer, moest de Rekkemsestraat met smalle fietsstroken dringend onder handen worden genomen. De trajectcontrole was een eerste stap in de goede richting, maar dankzij de heraanleg met duidelijke en comfortabele fietssuggestiestroken en asverschuivingen verbeteren we het fietscomfort en de verkeersveiligheid aanzienlijk. Door ook te ontharden en te vergroenen maken we de straat niet enkel veiliger maar ook leefbaarder. Ik ben blij dat we de vernieuwde straat nu feestelijk kunnen inhuldigen met de bewoners en de ondernemers. Axel Weydts, schepen van Mobiliteit en Openbare Werken
De Rekkemsestraat werd in 1972 aangelegd en 4 jaar geleden uitgeroepen tot onveiligste straat van Kortrijk. We zijn blij dat we daar verandering in konden brengen. Eerst met een trajectcontrole, sinds kort met meer plaats voor fietsers, meer groen en betere kruispunten. Marke heeft in 1,5 jaar tijd 2 veiligere schoolroutes, met ook de vernieuwde en veiligere N43 richting Aalbeke. Vincent Van Quickenborne, burgemeester

Van een grauwe grijze straat naar een groene en veiligere leefomgeving

De grijze straat werd getransformeerd tot een groenere straat met 13 groenzones met plantvakken en de aanplanting van 12 nieuwe bomen. In totaal werd 465 m² onthard, waarvan 335 m² nieuwe groenzones met 2635 planten of bloembollen en 130 m² halfverharding. 5 enthousiaste bewoners gingen in op het aanbod van de stad om wat extra tegels te wippen voor een geveltuintje. Ter hoogte van het parkje werden betontegels onthard en vervangen door een grindpad. De ligusterhaag werd verwijderd waardoor het stadsparkje terug open en zichtbaar wordt vanuit de Rekkemsestraat.

Kostprijs en subsidies

De kostprijs voor de heraanleg bedraagt in totaal €818.855,75 (incl BTW) . Het project kon rekenen op €100.000 subsidies via veilige schoolroutes Vlaanderen.

Rekkemsestraat (c) Kortrijk
  • jpg
Rekkemsestraat (c) Kortrijk

Bevoegd

Gerelateerde onderwerpen

Ontvang exclusief nieuws

Ben je een journalist? Of werk je voor een dagblad, tijdschrift of blog?
Meld je aan en krijg als eerste toegang tot ons nieuws.

Aanmelden

Ontvang het laatste Kortrijk nieuws via RSS.

Of abonneer handmatig met de Atom URL