Spelen in Kortrijk: kaap van 100 speelzones bereikt!

31 nieuwe en grondig genoveerde speelzones sinds start beleidsperiode, zomerspeelplein Grote Markt blijft grote trekker

Voor het elfde jaar op rij krijgt de Grote Markt in Kortrijk een zomerspeelplein. Dit jaar met een wel zeer feestelijke opening: de start van de Sinksenfeesten. Aan het zomerspeelplein wordt het Sinkenthema, Far West, dankbaar gekoppeld. Het zomerspeelplein is nog steeds het boegbeeld van een ambitieus speelruimteplan. Zo komen er elk jaar nieuwe speelzones bij en wordt bestaande speelinfrastructuur grondig gerenoveerd of vervangen. Met een overzicht sinds 2019, de start van deze beleidsperiode, zien we het aantal speelzones aangroeien met 31 nieuwe en grondig gerenoveerde speelzones. Met deze groei ronden we vandaag de kaap van maar liefst 100 speelzones in Kortrijk en deelgemeenten.

speelplein (c) Kortrijk

Ook dit jaar vertoeft het zomerspeelplein een hele tijd op de Grote Markt, van vandaag vrijdag 26 mei tot zondag 15 oktober. Een parcours met vier torens vormt het actieve middendeel van de speelzone, een cowboysaloon. Twee torens zijn toegankelijk voor de kleinsten met klim- , glij- en balanceermogelijkheden en met een verbinding naar de hogere torens voor de oudere kinderen. Een robuuste schommel doet dienst als kano op een kolkende rivier. Iets verderop is er een verende paardenkoets en een babyschommel, voor de kleinsten iets rustigere toestellen. De zandbak zelf blijft zoals elk jaar de grote winnaar voor alle kinderen. Of er goud te vinden is, is de vraag.

De speeltoestellen zijn dit jaar van de hand van de firma Eibe en zijn geplaatst door vzw Jongerenatelier. Er wordt 30.000 euro geïnvesteerd voor de aankoop van de speeltoestellen en de plaatsing. Een weloverwogen investering: goed gebruik en hergebruik zijn een belangrijk onderdeel van het speelruimteplan. Na de periode op de Grote Markt verhuist een groot deel van de speeltoestellen, de grote toren en de schommel, naar de Heulse wijk Vlaschaard, als onderdeel van een grondige renovatie van die speelzone.

Voor elk kind een speelmogelijkheid op minder dan 400 meter

Het speelruimteplan stelt dat elk kind in een straal van 400 meter van zijn thuis veilig en kwalitatief moet kunnen spelen. Veilig betekent dat drukke straten vermeden kunnen worden op de weg van huis naar de speelzone. In vier jaar zorgen we voor een forse uitbreiding van het aantal speelzones om die belofte in te lossen. Bert Herrewyn, schepen van Kinderen en Jongeren

Elk jaar wordt het speelruimteplan aangevuld met nieuwe speelzones. Dat gebeurt niet lukraak, maar steeds in overleg met bewoners van buurten waar we merken dat er een tekort is aan kwaliteitsvolle speelruimte voor kinderen en jongeren. Met een participatietraject wordt nagegaan welke invulling het best past bij de wensen van de buurt. Gaat het om een speelzone met veel speeltoestellen, een locatie waar al veel groen is en natuurlijke spelprikkels een extra zijn, zijn er specifieke noden voor leeftijdsgroepen of voor kinderen met een specifieke behoefte, ...

Sinds de start van deze beleidsperiode, 2019, werden 20 wijken - voorheen blinde vlekken waar niet voldoende kwaliteitsvolle speelruimte was - voorzien van een nieuwe speelzone. Daarmee ronden we de kaap van maar liefst 100 speelzones in Kortrijk en deelgemeenten. Het gaat om nieuwe aparte speelzones. Bijvoorbeeld in de Kortrijkse wijk Walle, het Rollegemse Tombroek of in het park aan het OC in Marke, maar ook om geïntegreerde speelzones in (nieuwe) aanleg van openbaar domein zoals op de Budatip of in het Heulse Tinekesbos. En de tijdelijke zomerspeelpleinen in Rollegem en Bellegem werden permanent. Daarnaast werd ook stevig ingezet op duurzaamheid. Bestaande speelzones werden grondig gerenoveerd voor een langere levensduur en aangepast aan de huidige noden van de kinderen. Er werden sinds 2019 11 grote renovaties doorgevoerd. Samen met onderhouds- en kleinere herstellingskosten en grootschalige aanpassingen voor betere valbrekende ondergrond spreken we van een investering van 782.000 euro in de voorbije vier beleidsjaren.

In de 100 speelzones zijn een aantal projecten niet opgenomen, maar wel van groot belang voor het speelruimtebeleid. Tijdelijke experimenten, zoals het BMX-park aan de voormalige rotonde Appel nabij Kortrijk Weide of een tijdelijk speelplein in de Tuighuisstraat zorgen voor nieuwe ideeën en aantrek van nieuw publiek. Het BMX-park was bijvoorbeeld grote reclame voor de Kortrijkse Urban Sports community. De sportkooien en trapvelden zijn eveneens niet meegerekend. Maar ook hier wordt stevig geïnvesteerd gezien de populariteit van voetbal, basketbal en andere balsporten.

De toekomst ziet er goed uit voor spelend Kortrijk. Op de agenda voor de komende jaren: 14 gloednieuwe speelzones en extra inzet op inclusief spelen met specifieke aandacht voor kinderen en jongeren met een handicap. Zeer binnenkort: Marke krijgt dit weekend een eigen zomerspeelplein, Aalbeke verwelkomt haar eigen zomerspeelplein op vrijdag 16 juni, net na de Zeugefeesten.

Alle info en een handig overzicht van alle speelruimte in Kortrijk en deelgemeenten via de website van Jeugdcentrum Tranzit. De vernieuwde speelkaart is gratis op te halen in alle openbare stadsgebouwen.