Texture en B2BE Facilitator lanceren filmreeks over innovaties met vlas in de biogebaseerde economie

Vlas zit in de lift in Vlaanderen. De groeiende vraag naar hernieuwbare grondstoffen doet het areaal stijgen. Zowel de vlasvezels als het stof en de lemen kennen interessante toepassingen in de bouw, chemie, nieuwe materialen en landbouw. Om dit potentieel beter bekend te maken, lanceren Texture, museum van vlas en textiel en de B2BE Facilitator een reeks van 4 filmpjes. Ze maken deel uit van de jaarlijkse publieke vlascampagne van het Kortrijkse museum, dat met het fietsevent Vlas à Vélo op 23 en 24 juni zijn hoogtepunt kent.

Door het natte voorjaar werd het vlas later ingezaaid en zal het pas tegen eind juni in volle glorie bloeien (c) Kortrijk

De vlasteelt is historisch sterk en belangrijk voor de textielsector in Vlaanderen en daarbuiten. Maar onder impuls van de groeiende vraag naar groene en lokale grondstoffen dienen zich nieuwe afnemers aan. Het Algemeen Belgisch Vlasverbond (ABV) ziet daarin een opportuniteit om het vlasareaal te verdubbelen. Bij de oogst van de vezel die nuttig is voor de textielindustrie, komen immers bijna evenveel interessante restproducten zoals vlaslemen en -stof vrij. Onder begeleiding van de B2BE Facilitator zijn de vlassers samen met de verwerkende industrie op zoek naar concrete afzet- en valorisatiemogelijkheden.

Belgische vlassers verwerken vandaag 22.000 hectare aan vezelvlas. Als het areaal in de toekomst uitbreidt, vergroot ook de hoeveelheid nevenproducten. Met de uitrol van het beleidsplan bio-economie speelt de Vlaamse Overheid in op de hoogwaardige valorisatie van die restproducten, met als doel economische meerwaarde te creëren voor zowel primaire producent als verwerkende industrie. Jo Brouns, Vlaams Minister van Economie, Innovatie, Werk, Sociale economie en Landbouw
Het grootste nevenproduct van vlas is vlaslemen (c) Kortrijk
  • png
Het grootste nevenproduct van vlas is vlaslemen (c) Kortrijk

Vier filmpjes over vlaslemen

De filmpjes die Texture en de B2BE Facilitator in mei op hun sociale mediakanalen lanceren, moeten jong en oud inkijk geven in de veelzijdigheid van vlas.

Door de aandacht die ontstaan is voor biobased grondstoffen als alternatief voor fossiele, is vlas weer een hot topic. Van strooisel in een kippenstal, over akoestische bouwpanelen en het kweken van paddenstoelen, tot de extractie van lignine-olie die kan verwerkt worden tot inkt. De diversiteit van de toepassingen van vlas en zijn lemen zorgt gegarandeerd voor verraste blikken bij onze kijkers! Ariane Heystraeten, museumdeskundige textiel, creatie en innovatie
Het potentieel van vlaslemen

Jaarlijkse vlascampagne: alle velden op één online kaart, fietslussen en Vlas à Vélo

In juni lanceert het Kortrijkse museum Texture zijn jaarlijkse vlascampagne. Voor het achtste jaar op rij vinden liefhebbers de coördinaten van de ingezaaide vlasvelden op één handige online kaart. De website vlasveldeninbelgie.be bevat sinds vorig jaar ook velden in Wallonië. Om de beleving te vergroten, stippelt Texture ook fietslussen uit met verschillende afstanden, op maat van elke fietser. Tijdens “Vlas à Vélo” op 23 en 24 juni zetten vlasbedrijven bovendien hun deuren open. Dit jaar begint en eindigt het Vlas à Vélo avontuur in Harelbeke. Niemand minder dan vlaskenner en Texture ambassadeur Jan Lefebvre neemt de vlastoeristen mee op sleeptouw. Meer info op www.texturekortrijk.be.

Opgepast! Door het natte voorjaar werd het vlas later ingezaaid en zal het pas tegen eind juni in volle glorie bloeien.

Het is zalig om jaarlijks de fiets op te springen en langs de b(l)oeiende vlasvelden te rijden. Een heerlijke zee van blauw-paarse bloempjes komt op je af. Kortrijk en Vlaanderen zetten nu ook bewust meer in op het bewustzijn van vlas en de vele mogelijkheden die het biedt. Tijd om die vlaskennis dus nog eens op te frissen met een bezoekje aan Texture gecombineerd met een fietstochtje en een bedrijfsbezoek! Axel Ronse, schepen van cultuur
Jan Lefebvre neemt vlastoeristen mee op sleeptouw (c) Kortrijk
Jan Lefebvre neemt vlastoeristen mee op sleeptouw (c) Kortrijk

Over Texture

Texture, museum van vlas en textiel vertelt over de linnen- en vlasnijverheid. Een verhaal met heel sterke wortels dat getuigt van straf vakman- en ondernemerschap, van gedurfde innovatie en wendbaarheid en van zichzelf voortdurend heruitvinden. In drie kamers, ingericht in een authentiek vlasverzendhuis (1912), ontdek je de revolutionaire ontwikkeling die de vlasnijverheid in deze streek teweeg bracht. Het verleden zal je verrassen maar de verhalen van vandaag en morgen zullen je verbazen en inspireren.

Over de B2BE Facilitator

De B2BE Facilitator brengt ondernemers uit de land- en tuinbouw, mariene sector en voedingsindustrie samen met industriële partners rond groene innovaties in de fossielvrije 'bio-economie'. Ben je op zoek naar nieuwe afzetkanalen voor uw reststromen of andere biomassa? Zoek je lokale grondstoffen of technologische oplossingen voor bio-gebaseerde producten met minimale klimaatimpact? Neem dan snel contact op. Samen brengen we versnelling in de Vlaamse bio-economie.

B2BE Facilitator - Hanna Van Renterghem | Communicatie

hannavanrenterghem@b2be-facilitator.be