Jaarlijks houdt de stad ongeveer 120 verkeersanalyses in de Kortrijkse straten. Met een verkeersanalyse meet de stad de snelheid en de intensiteiten van de voertuigen in een straat. Waar nodig kunnen snelheidsremmende maatregelen genomen worden. Nieuw is dat Stad Kortrijk deze resultaten nu bekend maakt via een online dashboard op haar website, een primeur in Vlaanderen.
Te hoge snelheid is niet alleen één van de voornaamste oorzaken van verkeersongevallen, het is ook een grote bron van ergernis bij burgers. Stad Kortrijk en de politiediensten kregen in 2022 119 meldingen over snelheid en verkeersoverlast binnen. Door verkeersanalyses uit te voeren in verschillende straten kan nagegaan worden of er een snelheidsprobleem is of een probleem van verkeersoverlast. Een verkeersanalyse is dus geen snelheidscontrole door de politie.
Aan de verkeersanalyses zijn een aantal normen gekoppeld die bepalen of er snelheidsremmende maatregelen nodig zijn. In een zone 30 worden maatregelen genomen indien meer dan de helft van de bestuurders sneller rijdt dan 40 km/u. In een zone 50 is dat indien meer dan de helft sneller rijdt dan de toegelaten snelheid. Via het online dashboard is het nu voor iedereen mogelijk om de resultaten van deze verkeersanalyses te consulteren en om na te gaan welke snelheidsremmende maatregelen er genomen werden of gepland staan. Dit kan gaan om (voorlopige) fysische snelheidsremmers (zoals rijbaankussens of wegversmallingen), maar ook grondmarkeringen ‘zone 30’ of ‘50’ , de tijdelijke plaatsing van een digitaal snelheidsinformatiebord 'u rijdt te snel' of een politiecontrole.
Overdreven snelheid is een terechte bekommernis bij veel Kortrijkzanen. We krijgen daar gemiddeld om de drie dagen een melding over. Te snel rijden is gevaarlijk maar ook asociaal. Daarom voeren we al jaren verkeersanalyses uit in heel wat straten. Dat geeft ons een perfect en objectief beeld van hoe snel er gereden wordt in een straat en hoeveel wagens en zwaar vervoer er door een straat passeren. Op basis van die feiten nemen we al dan niet maatregelen.Axel Weydts, Schepen van Mobiliteit
De metingen gebeuren met digitale meettoestellen op initiatief van de stad of na een klacht van bewoners. Omdat de stad niet over de capaciteit beschikt om in alle 1.220 straten metingen uit te voeren, wordt er gewerkt met een prioriteitenlijst. Zo krijgen straten waar nog nooit gemeten werd de hoogste prioriteit, ook afhankelijk van de intensiteiten. Doodlopende wijkstraten krijgen de laagste prioriteit. Op vandaag hebben we al metingen van 311 straten.
Wil je graag zelf het verkeer in jouw straat meten? Dit kan door een telraam in jouw woning te installeren. Er zijn al heel wat telramen actief in Kortrijk, vaak ook in samenwerking met de stad. Ook deze data is permanent consulteerbaar op www.telraam.net.
De verkeersanalyses en het online dashboard vind je op www.kortrijk.be/verkeersanalyses
Bevoegd
-
- Axel Weydts
- Schepen van Mobiliteit en Openbare Werken
- axel.weydts@kortrijk.be
- 0479 29 93 40
Gerelateerde onderwerpen
Gerelateerd nieuws
Hoveniersstraat verkeersveiliger en opgewaardeerd met nieuwe fietsenstalling, groen en spelplezier
Het plan om op vraag van de bewoners een buurtfietsenstalling in de Hoveniersstraat aan residentie St.-James te maken, is uiteindelijk uitgegroeid tot de aanleg van een woonerf tussen huisnummer 5 ...
Fietsveiliger kruispunt Brugsesteenweg vervroegd terug open
Het Vlaams Agentschap Wegen en Verkeer startte midden januari met aanpassingswerken aan het kruispunt van de Brugsesteenweg (N50) met de Elisabethlaan, nabij het Astridpark. De werken zijn vervroeg...
Heraanleg historisch hart op dreef
De voorbereidende werken in de straten van het historisch centrum zitten erop. Nu start het échte werk en krijgt de wijk rond de Onze-Lieve-Vrouwekerk een definitieve heraanleg. De werken lopen ove...
Nieuw Ooievaarspad afgewerkt
In Bellegem werd onlangs de heraanleg van het Ooievaarspad gefinaliseerd. Deze trage weg, tussen het Ooievaarsnest en de Doornikserijksweg, behoort tot het functioneel fietsroutenetwerk van de stad...
Rekkemsestraat krijgt betere kruispunten en comfortabele fietssuggestiestroken
In Marke krijgt de Rekkemsestraat een gedeeltelijke heraanleg om de straat verkeersveiliger én groener te maken. De betonstroken aan beide zijden van de weg worden weggewerkt, alsook de klinkers aa...