Sinds eind september 2017 registreert een fietstelpaal in de Budastraat er het aantal fietsers. Afgelopen jaar werden alle records gebroken: we noteerden bijna anderhalf miljoen fietsers in 2022. Dat is een stijging met bijna de helft vergeleken met vier jaar geleden, bij het begin van de tellingen.
We maakten de vergelijking tussen de jaren 2018, 2019, 2020 en 2022. Van het jaar 2021 beschikken we niet over alle data, aangezien de fietstelpaal buiten gebruik was door een aanrijding.
Het net voorbije jaar 2022 was op alle vlak een recordjaar. In totaal werden 1.468.389 fietsers geregistreerd. Dat is 43,31 % meer dan bij het begin van de tellingen in 2018 en 38,43 % meer dan in 2020. In 2020 (en deels ook in 2021) stagneerde het aantal fietsers door het vele telewerken tijdens deze 'coronajaren'. We zagen toen wel een stijging van het recreatief fietsen.
Gemiddeld noteerden we 4.023 fietsers per dag in 2022. In 2018 lag dat gemiddelde nog op 2.807. De miljoenste fietser passeert ook elk jaar vroeger in de Budastraat. In 2018 passeerde die op 18 december, vorig jaar was dat al op 7 september. Ook het record van de drukste dag werd in 2022 gebroken. Op (Sinksen)zaterdag 4 juni telden we niet minder dan 7.758 fietsers op een dag. Het dagrecord werd in 2022 maar liefst 12 keer gebroken. Het vorige dagrecord was op de autovrije zondag van 2018: op 16 september noteerden we toen 6.146 fietsers.
De maand juni is elk jaar opnieuw de drukste maand. Er is ook een verschil tussen weekdagen en weekends. Weekdagen scoren een stuk hoger door het woon-werk en woon-schoolverkeer. De zaterdagen scoren beter dan de zondagen, want dan komen er veel shoppers met de fiets naar de stad.
Op de fietstelpaal kan iedereen zien hoeveel fietsers er die dag en dat jaar al zijn gepasseerd. Een volledige analyse van de gegevens gebeurt door de stadsdiensten. Een overzicht van de belangrijkste cijfers uit 2022 werden samengevat in een overzichtelijke infografiek:
Deze cijfers zijn indrukwekkend. Ze bewijzen dat ons fietsbeleid werkt. Als je veilige ruimte voorziet voor fietsers, komen de fietsers vanzelf, dat is nu bewezen. Kortrijk wou meer mensen op de fiets krijgen. Door fors te investeren in veilige infrastructuur en fietsers de plek te geven die ze verdienen wordt deze doelstelling gehaald. Het sterkt ons ook om verder te gaan op de ingeslagen weg. We blijven fors investeren in verkeersveiligheid. Fietsen heeft immers alleen maar voordelen, zowel voor de fietser zelf (het is gezonder, veel goedkoper en vaak sneller) als voor de samenleving (goed voor leefmilieu en klimaat, minder files, minder ruimte-inname en een aangenamere omgeving). We willen ook alle mensen die kunnen fietsen en dat bewust ook doen bedanken voor hun inspanningen.Axel Weydts, schepen van Kortrijk Fietst
Bevoegd
-
- Axel Weydts
- Schepen van Mobiliteit en Openbare Werken
- axel.weydts@kortrijk.be
- 0479 29 93 40
Gerelateerde onderwerpen
Gerelateerd nieuws
Feestelijke opening vernieuwde Knokstraat en Bergstraat
Vandaag is de vernieuwde Knokstraat en Bergstraat terug opengesteld voor verkeer. Er kwam een gescheiden rioleringsstelsel en de straten werden volledig heraangelegd met nieuwe fietspaden en aandac...
Werken Sint-Michielsplein tijdelijk stilgelegd door archeologische vondst
De werken voor de heraanleg van het Sint-Michielsplein gingen van start op maandag 17 juni. Bij het archeologische onderzoek werden ondergrondse muren en aardewerk blootgelegd bij het graven van de...
Internationaal Fietscongres Velo-City strijkt eventjes neer in Kortrijk
Na Ljubljana in 2022 en Leipzig in 2023 is Gent dit jaar gaststad voor het vierdaagse internationale fietscongres Velo-city, georganiseerd door de European Cyclists' Federation (ECF). Het fietscong...
Vergroeningswerken Sint-Michielsplein gestart
De vergroeningsgolf van de Kortrijkse binnenstad zet zich verder. Na de realisatie van het Groeningepark, de ontharding van het Casino- en Conservatoriumplein én het verder verlagen van de Leieboo...
Vernieuwingsoperatie omgeving Steenstraat Heule afgerond met feestelijke opening
Het was de ambitie van het stadsbestuur om de belangrijkste toegangswegen naar Heule deze legislatuur op te waarderen en de schoolomgeving van Spes Nostra verkeersveiliger te maken. Na de opknapbeu...