Kortrijk behaalt Vlaams label 'Sportbedrijf'

Sport Vlaanderen wil alle bedrijven stimuleren om hun medewerkers aan te zetten tot sporten en bewegen. Het behalen van dit label is voor het Kortrijkse stadsbestuur alvast een mooie oppepper voor de verdere uitbouw van het welzijnsbeleid, waar de focus op gezonde en fitte werknemers aan bod komt. Met het huidige welzijns-en sportbeleid voldoet Kortrijk aan de nodige criteria het label Sportbedrijf door Sport Vlaanderen op te spelden.

Sportend personeel

Al enkele jaren zijn er initiatieven om het stadspersoneel structureel de kans te geven om te sporten. Een greep uit het aanbod: een uitgewerkt aanbod van sport@work over de middag (o.a. yoga, zumba, rugschool, pilates,…),  deelname aan bedrijventornooien en -loopwedstrijden (oa. beachvolleybal, Kortrijk Loopt, bedrijventriatlon,...), een eigen sportuitrusting, fietsen naar het werk, voldoende infrastructuur om bewegen en sport mogelijk te maken, dynamisch kantoormeubilair,…

Kortrijk in Form

Met de huidige campagne ‘Kortrijk in Form’ krijgen medewerkers een extra duwtje in de rug om gezond te leven, ook op het vlak van voeding, mentaal welzijn en (de)connectie. Inzetten op de gezondheid van werknemers verdient die investering ruimschoots terug: medewerkers zijn fitter, gezonder, voelen zich beter, hebben minder last van stress, zijn minder vaak ziek en dus ook productiever.

Kortrijk is een sportstad en het is dan ook evident dat we met het stadsbestuur binnen onze eigen organisatie de nodige aandacht geven aan sport en bewegen en de weldoende effecten die deze kunnen hebben op onze medewerkers. Het behalen van dit label onderstreept dat wij op de goede weg zijn. Wouter Allijns, schepen van Sport
We profileren ons steeds meer als baanbrekende werkgever! We zijn één van de grootste werkgevers uit de streek en vinden het dan ook belangrijk dat iedereen zich goed voelt op de werkvloer. Mentale én fysieke gezondheid zijn daarin cruciaal. Met onze interne campagne Kortrijk In Form zetten we daar hard op in. Kelly Detavernier, schepen van personeel