Kortrijk zet deze zomer opnieuw in op kankerpreventie en sensibilisering met SMOTspots

Warmere zomers met meer zon zorgen ervoor dat we de jongsten onder ons vroeger en beter willen leren om een verbrande huid te voorkomen. Voor de tweede zomer op rij plaatst Stad Kortrijk daarom SMOTspots: slimme verdeelpunten voor gratis zonnecrème die bovendien vertellen wanneer best te smeren. Niet toevallig kiest de stad voor twee vaste locaties die druk bezocht worden door de Kortrijkse jeugd: het zomerspeelplein op de Grote Markt en het avontuurlijk speeldomein De Warande in Heule. Ook op de twee zomermarkten in augustus is een SMOTspot voorzien.

Kortrijks bestuursakkoord werkt rond kankerpreventie

Het Kortrijkse bestuursakkoord stelt dat de stad prioritair en meer inzet op preventie, ook op vlak van gezondheid. Ook kankerpreventie hoort hierbij, waarbij de focus ligt op huidkanker. Het aantal gevallen van huidkanker in België stijgt elk jaar. Met ongeveer 3.500 mensen die jaarlijks een melanoom op hun huid ontwikkelen, krijgt 1 op 5 Belgen voor zijn 75ste te maken met een vorm van huidkanker. De schade opgelopen tijdens de jeugdjaren blijkt zelfs bepalend voor het risico later in het leven.

Gratis SMOTspots

Op een warme dag zonder wind en met volle zon smeren we ons al snel in, maar op een dag met wind en een lagere gevoelstemperatuur is dat al heel wat minder. Nochtans is de kans op verbranding niet minder groot. En met het hoofd bij het spelen denken kinderen en jongeren nog veel minder snel aan smeren. Daarom stelt de stad opnieuw enkele gratis SMOTspots ter beschikking. De SMOTspots zijn slimme verdeelpunten voor zonnecrème die vertellen wanneer best te smeren. Ze zijn immers voorzien van een meettoestel dat de gebruiker live de UV-index van het moment toont.

Met de SMOTspots zorgt de stad voor fysieke preventie en leren jonge Kortrijkzanen consequent zonnecrème gebruiken.

De SMOTspots zijn bijzonder eenvoudig en hygiënisch in gebruik. De toestellen werken volledig contactloos. De Kortrijkse jeugd krijgt zo een goed gedoseerde portie zonnecrème voor onmiddellijk gebruik, dus zonder micro-verpakking. Per smeerbeurt gaat er bovendien een schenking naar de Stichting tegen Kanker. Bert Herrewyn, schepen van Kinderen en Jongeren

Speeldomein De Warande en zomerspeelplein op de Grote Markt

Voor de plaatsing van de SMOTspots is gekozen voor twee vaste locaties die druk bezocht worden door de Kortrijkse jeugd: het zomerspeelplein op de Grote Markt en het avontuurlijk speeldomein De Warande in Heule.

Nieuw dit jaar is dat de SMOTspots ook geplaatst worden op de zomermarkten op het Jozef Vandaleplein en het Sint-Maartenskerkhof. Deze gaan door op 18 en 25 augustus. Echt iedereen moet gesensibiliseerd worden om, telkens men in contact komt met zonlicht, zich in te smeren. Daarom zijn de drukbezochte zomermarktjes ook een ideale plek om het schitterende initiatief van dit Kortrijkse bedrijf extra in de kijker te zetten. Wouter Allijns, schepen van Economie

Kortrijk pionier voor andere steden

Kortrijk was vorig jaar één van de pioniers om het systeem in te voeren. Ondertussen zijn er al meer dan 130 SMOTspots in België en een 40-tal in Nederland. De Provincie West-Vlaanderen is daarbij de beste van de klas, met 45 gratis zonnecrèmepunten.

De dispensers worden voorzien door het bedrijf Sundo. Via gekoppelde software kan de stad het aantal gebruikers en het tijdstip van gebruik opvragen.

SMOTspot Kortrijk Warande.jpeg

SMOTspot Kortrijk Grote Markt.jpeg