Hangar K breidt uit naar Textielhuis: let the games begin

Leiedal kondigde in 2019 trots de aankoop aan van het Textielhuis en het aanpalende hoekpand in hartje Kortrijk. De ambitie? Kernversterking door economische, culturele en (re)creatieve activiteiten te verweven. De streekontwikkelaar sloeg begin 2020 de handen in elkaar met Hangar K, de Kortrijkse incubator voor jong en creatief ondernemerschap. Intussen is het hoekpand, omgedoopt tot K-orner, nu al de hoeksteen en werkplek van een aantal innovatieve starters. Na enkele jaren -en corona- verwelkomt het Textielhuis Gamified en enkele start-ups die gericht zijn op gaming, AR, VR en andere creatieve technologieën.

Een sterke kern doorweven van innovatie: enter Gamified, enter Hado

Stadskernen veranderen, dat is geen geheim. Eén ding verandert niet: in een sterke, bruisende kern gaan studeren, wonen en werken hand in hand. Leiedal creëert ruimte om te ondernemen, Hangar K biedt jonge starters onderdak: een strategische samenwerking die een volgende stap inluidt: de intrede van Gamified en een aantal andere creatieve starters in het Textielhuis. Op die manier geven we zuurstof aan innoverende ondernemers in onze stadskern. Wout Maddens, voorzitter Leiedal
Met deze tijdelijke invulling van het Textielhuis creëren Leiedal en Hangar K een digitale biotoop voor start-ups. Naast Gamified zal er op de bovenverdiepingen van het pand ook plaats zijn voor enkele jonge bedrijven, in totaal ongeveer voor 25 tot 30 personen. Een eerste team neemt in april al haar intrek maar er is nog plaats voor starters om aan een aantrekkelijke prijs een stekje te bemachtigen. In dat kader voorzien we een snelle en energiezuinige glasvezelverbinding in samenwerking met het Zweedse VX-fiber. Dit zorgt voor een unieke combo: gamen, werken en innoveren in een uniek historisch kader. Arne Vandendriessche, voorzitter Hangar K

Het nieuwe initiatief “Gamified" maakt deel uit van een grotere design- en entertainmentgroep onder de naam Celestial Group, die op haar beurt onderdeel is van de alombekende IT-speler de Cronos groep. Zij bieden vanaf 7 april Hado aan in Kortrijk, een soort van trefbal met een digitale laag erbovenop dankzij augmented reality technologie (AR).

We introduceren een exclusieve beleving door de eerste Hado-speelzaal en bar te openen in Vlaanderen. Hado is de eerste fysieke e-sport ter wereld op basis van AR-technologie. De spelers gooien met virtuele ballen, lopen vrij rond met een AR-bril op en bewegen veel meer dan bij traditionele VR-games. Hado is enorm populair in Japan en verovert in sneltempo de rest van de wereld met internationale competities en tornooien. Qua hype maakt men vaak de parallel met padel, maar dan de digitale versie. We noemen het dan ook eerder sportstech in plaats van e-sports omdat het veel meer nog de link legt tussen echte sportbeleving en digitale ondersteuning. Shooter games komen er niet meteen aan te pas. Bert Waltniel, Gamified
Dit verhaal toont nog maar eens dat Kortrijk goed op weg is om de gamingstad van België te worden. Het merk 'Unwrap' zal nu ook het hele jaar door aanwezig zijn in onze stad met natuurlijk het festival in oktober als hoogtepunt. Verder zal onze sportdienst in samenwerking met Gamified al een eerste lessenreeks Hado voor kinderen aanbieden. Wie weet komt de eerste Europese Hado kampioen wel uit onze stad. Wouter Allijns, schepen van Sport en ICT

Textielhuis 2.0

Het brede publiek kan Hado vanaf 7 april ontdekken op de benedenverdieping van het Textielhuis, dat ook zijn naam behoudt. Op grote schermen kun je volgen hoe je vrienden aan het spelen zijn. Eén keer per week zal het UNWRAP-café er plaatsvinden, een speelse ontmoetingsavond voor al wie van gaming houdt. Voor een maximale invulling lopen ook gesprekken met Digital Arts & Entertainment, de bekroonde game-opleiding van Howest. Festor, het jonge eventbureau van Oole en Tiest Ryckoort baat zowel de speelzaal van Gamified als het UNWRAP-café uit. Ook voor private events in het Textielhuis kun je bij Festor aankloppen. Op die manier bundelen Hangar K, Gamified en Festor de krachten en kennis van gaming, horeca en eventmanagement. Het Textielhuis wordt met de opening van de eerste Hado-hub in Vlaanderen de gedroomde venue waar jongeren, studenten maar even goed volwassenen samen hun sporttechnische lusten digitaal kunnen botvieren.

Partners.JPG
  • JPG