Het stadhuis op afspraak viert haar vijfde verjaardag. Wie een reispas, eID-kaart of rijbewijs wil ophalen, moet daarvoor sinds oktober 2016 een afspraak maken. Sindsdien behoren lange wachttijden tot het verleden. 9 op de 10 bezoekers worden binnen de 5 minuten opgeroepen.
Sinds de invoering van het afsprakensysteem zijn al meer dan 300.000 afspraken gemaakt. In meer dan de helft (53%) van de keren gebeurde dat online via de website van de stad (www.kortrijk.be/op-afspraak). De rest werd geboekt via een telefoontje naar 1777 of aan de balie als vervolgafspraak. Wie een afspraak heeft gemaakt, ontvangt onmiddellijk een mail of sms waarin de datum en het uur van de afspraak worden bevestigd. De dag voor de afspraak krijg je nog een mail of sms'je ter herinnering. Op de dag van de afspraak word je door vrijwilliger van het onthaal begeleid aan de ticketzuil. Daar kan je je aanmelden met jouw geboortedatum en ontvang je een ticket met volgnummer en de zone waarin je kan wachten tot het jouw beurt is.
En dat wachten duurt niet lang. 54% van de bezoekers wordt zelfs binnen de minuut na het tijdstip van afspraak opgeroepen. 9 op de 10 bezoekers worden binnen de 5 minuten opgeroepen. Voor het werken op afspraak was dat slechts 6 op 10. Door te werken op afspraak wordt het aantal bezoekers optimaal gespreid. Waar er vroeger piekmomenten waren bij de opening van het stadhuis om 9u, worden alle bezoekers nu verdeeld over de openingsuren. Er komen ieder uur gemiddeld 110 bezoekers.
In de maanden juni en juli is door de reispassen en de kids-ID's jaarlijks een lichte stijging te zien van het aantal afspraken.
In 9% van de afspraken komt de burger niet opdagen. Maar er komen ook nog steeds burgers zonder afspraak binnen in het stadhuis. Een medewerker van het onthaal toont hen hoe zij toch een afspraak voor een later moment kunnen maken en begeleiden de bezoeker daar indien nodig ook in. Desnoods wordt aan de balie van het onthaal een afspraak gemaakt.
Het stadhuis op afspraak zorgt vooral voor een veel efficiëntere, vlotte manier van werken. Onze medewerkers kunnen zich beter voorbereiden, dat levert heel wat tijdwinst op en zo wordt stress vermeden, zowel bij onze medewerkers als bij de bezoekers, want zij worden heel snel geholpen.Stephanie Demeyer, schepen van onthaal en burgerzaken
Bevoegd
-
- Stephanie Demeyer
- Schepen van Burgerzaken, Deelgemeenten, Ontmoetingscentra, Vrijwilligers en Groenbeheer (tot 22 oktober 2023)
- stephanie.demeyer@kortrijk.be
- 0497 03 04 32
Gerelateerde onderwerpen
Gerelateerd nieuws
Visit Kortrijk lanceert exclusieve pettenlijn met iconische Broeltorens
Visit Kortrijk brengt opnieuw een ode aan hét symbool van de stad met een unieke, stijlvolle pettenlijn waarop de iconische Broeltorens centraal staan. Met dit nieuwe merchandising-initiatief wil d...
Stadscoalitie stelt bestuursakkoord voor: nuchter in aanpak, groots in ambitie
Als eerste lokaal bestuur in Vlaanderen heeft Kortrijk haar strategisch meerjarenplan klaar. Dit vertaalt zich in een bestuursakkoord Kortrijk met brio dat nuchter is in aanpak en groots in ambitie...
Wijkcentrum bezorgt 124 kinderen gratis schoolmateriaal
Het nieuwe schooljaar staat voor de deur en, zoals elke ouder weet, is dit geen goedkope periode voor een gezin. Om ervoor te zorgen dat elk kind goed kan starten aan het nieuwe schooljaar, organis...
Aangifte van pasgeboren kind kan nu ook online
Vanaf nu hoef je als kersverse ouder niet langer naar het stadhuis om de geboorte van je kind aan te geven. Stad Kortrijk lanceert de online geboorteaangifte: een eenvoudige, digitale oplossing waa...
Burgemeester treft maatregelen tegen overlast aan Schouwburgplein
Naar aanleiding van een toename van overlast aan het parkeergebouw aan het Schouwburgplein, heeft burgemeester Ruth Vandenberghe beslist om met onmiddellijke ingang maatregelen te treffen. Ze vaard...