Het stadhuis op afspraak viert haar vijfde verjaardag. Wie een reispas, eID-kaart of rijbewijs wil ophalen, moet daarvoor sinds oktober 2016 een afspraak maken. Sindsdien behoren lange wachttijden tot het verleden. 9 op de 10 bezoekers worden binnen de 5 minuten opgeroepen.
Sinds de invoering van het afsprakensysteem zijn al meer dan 300.000 afspraken gemaakt. In meer dan de helft (53%) van de keren gebeurde dat online via de website van de stad (www.kortrijk.be/op-afspraak). De rest werd geboekt via een telefoontje naar 1777 of aan de balie als vervolgafspraak. Wie een afspraak heeft gemaakt, ontvangt onmiddellijk een mail of sms waarin de datum en het uur van de afspraak worden bevestigd. De dag voor de afspraak krijg je nog een mail of sms'je ter herinnering. Op de dag van de afspraak word je door vrijwilliger van het onthaal begeleid aan de ticketzuil. Daar kan je je aanmelden met jouw geboortedatum en ontvang je een ticket met volgnummer en de zone waarin je kan wachten tot het jouw beurt is.
En dat wachten duurt niet lang. 54% van de bezoekers wordt zelfs binnen de minuut na het tijdstip van afspraak opgeroepen. 9 op de 10 bezoekers worden binnen de 5 minuten opgeroepen. Voor het werken op afspraak was dat slechts 6 op 10. Door te werken op afspraak wordt het aantal bezoekers optimaal gespreid. Waar er vroeger piekmomenten waren bij de opening van het stadhuis om 9u, worden alle bezoekers nu verdeeld over de openingsuren. Er komen ieder uur gemiddeld 110 bezoekers.
In de maanden juni en juli is door de reispassen en de kids-ID's jaarlijks een lichte stijging te zien van het aantal afspraken.
In 9% van de afspraken komt de burger niet opdagen. Maar er komen ook nog steeds burgers zonder afspraak binnen in het stadhuis. Een medewerker van het onthaal toont hen hoe zij toch een afspraak voor een later moment kunnen maken en begeleiden de bezoeker daar indien nodig ook in. Desnoods wordt aan de balie van het onthaal een afspraak gemaakt.
Het stadhuis op afspraak zorgt vooral voor een veel efficiëntere, vlotte manier van werken. Onze medewerkers kunnen zich beter voorbereiden, dat levert heel wat tijdwinst op en zo wordt stress vermeden, zowel bij onze medewerkers als bij de bezoekers, want zij worden heel snel geholpen.Stephanie Demeyer, schepen van onthaal en burgerzaken
Bevoegd
-
- Stephanie Demeyer
- Schepen van Burgerzaken, Deelgemeenten, Ontmoetingscentra, Vrijwilligers en Groenbeheer (tot 22 oktober 2023)
- stephanie.demeyer@kortrijk.be
- 0497 03 04 32
Gerelateerde onderwerpen
Gerelateerd nieuws
Bellegemse babbelbanken zorgen voor ontmoeting
Sinds maart 2024 kennen we de winnaars van de tweede editie van het Burgerbudget. Tien projecten kregen budget én twee jaar de tijd om hun idee uit te voeren. Op dinsdag 8 juli werd een nieuw gerea...
Wijkgericht Sociaal Werk en Zorg Kortrijk zetten mantelzorgers in de bloemetjes
Op 23 juni vieren we de 'Dag van de Mantelzorger' – het uitgelezen moment om stil te staan bij de duizenden stille krachten die, vaak onzichtbaar en onvoorwaardelijk, zorg dragen voor een naaste. I...
Schemerlichtrondleidingen op begraafplaats Sint-Jan
Waarom heet de begraafplaats Sint-Jan? Tot vandaag heeft niemand daar een sluitend antwoord op. Maar misschien brengt de schemering op zondag 22 juni wel duidelijkheid. Dan vindt op de Sint-Jansbeg...
Volksrestaurant VORK rondt kaap van 500 opgeleide werknemers
Op donderdag 19 juni is er feest in VORK: de afstudeerlichting van 2024 ontvangt dan hun getuigschriften in aanwezigheid van diverse werkgevers en partners van het project. Dat de opleiding werkt, ...
Zorgcampus ’t Huis blaast één kaarsje uit: feest voor bewoners, personeel én buren
Zondag 15 juni viert zorgcampus ’t Huis aan de Condédreef haar eerste verjaardag. De 132 bewoners, hun familie, de 150 personeelsleden (woonzorgcentrum, dagverzorgingscentrum en kinderopvang) én bu...