Het stadhuis op afspraak viert haar vijfde verjaardag. Wie een reispas, eID-kaart of rijbewijs wil ophalen, moet daarvoor sinds oktober 2016 een afspraak maken. Sindsdien behoren lange wachttijden tot het verleden. 9 op de 10 bezoekers worden binnen de 5 minuten opgeroepen.
Sinds de invoering van het afsprakensysteem zijn al meer dan 300.000 afspraken gemaakt. In meer dan de helft (53%) van de keren gebeurde dat online via de website van de stad (www.kortrijk.be/op-afspraak). De rest werd geboekt via een telefoontje naar 1777 of aan de balie als vervolgafspraak. Wie een afspraak heeft gemaakt, ontvangt onmiddellijk een mail of sms waarin de datum en het uur van de afspraak worden bevestigd. De dag voor de afspraak krijg je nog een mail of sms'je ter herinnering. Op de dag van de afspraak word je door vrijwilliger van het onthaal begeleid aan de ticketzuil. Daar kan je je aanmelden met jouw geboortedatum en ontvang je een ticket met volgnummer en de zone waarin je kan wachten tot het jouw beurt is.
En dat wachten duurt niet lang. 54% van de bezoekers wordt zelfs binnen de minuut na het tijdstip van afspraak opgeroepen. 9 op de 10 bezoekers worden binnen de 5 minuten opgeroepen. Voor het werken op afspraak was dat slechts 6 op 10. Door te werken op afspraak wordt het aantal bezoekers optimaal gespreid. Waar er vroeger piekmomenten waren bij de opening van het stadhuis om 9u, worden alle bezoekers nu verdeeld over de openingsuren. Er komen ieder uur gemiddeld 110 bezoekers.
In de maanden juni en juli is door de reispassen en de kids-ID's jaarlijks een lichte stijging te zien van het aantal afspraken.
In 9% van de afspraken komt de burger niet opdagen. Maar er komen ook nog steeds burgers zonder afspraak binnen in het stadhuis. Een medewerker van het onthaal toont hen hoe zij toch een afspraak voor een later moment kunnen maken en begeleiden de bezoeker daar indien nodig ook in. Desnoods wordt aan de balie van het onthaal een afspraak gemaakt.
Het stadhuis op afspraak zorgt vooral voor een veel efficiëntere, vlotte manier van werken. Onze medewerkers kunnen zich beter voorbereiden, dat levert heel wat tijdwinst op en zo wordt stress vermeden, zowel bij onze medewerkers als bij de bezoekers, want zij worden heel snel geholpen.Stephanie Demeyer, schepen van onthaal en burgerzaken
Bevoegd
-
- Stephanie Demeyer
- Schepen van Burgerzaken, Deelgemeenten, Ontmoetingscentra, Vrijwilligers en Groenbeheer (tot 22 oktober 2023)
- stephanie.demeyer@kortrijk.be
- 0497 03 04 32
Gerelateerde onderwerpen
Gerelateerd nieuws
Zorgeloos huren en verhuren via Kokon
Kokon wil een toegankelijke en solide huurmarkt creëren in Kortrijk. Dit doen ze door woningen te huren van eigenaars of investeerders en deze door te verhuren aan mensen die moeilijk een woning vi...
Studentencafés op 't Hoge volgen maatregelen na zwaar ongeval
Na overleg met de stad en politie volgen de studentencafés Barsol en Den Bross op 't Hoge de veiligheidsmaatregelen strenger op. Het overleg komt er na een zwaar verkeersongeval met een student op ...
Broeltorens krijgen opknapbeurt
In april starten onderhoudswerken aan de iconische Broeltorens. Op advies van Monumentenwacht voeren we schilderwerken uit aan het buitenschrijnwerk: de inkomdeuren, de ramen, dakkapellen en dakram...
Burgerbudget: Dit zijn de 10 winnende projecten
De tweede editie van het Burgerbudget leverde 25 concrete voorstellen op om Kortrijk nog aantrekkelijker te maken. De Kortrijkzanen en een 16-koppige burgerjury kozen hieruit 10 winnaars. Zij krijg...
Circuit Artistiek 2024: Lokale kunstenaars stellen tentoon in de ontmoetingscentra
Met Circuit Artistiek stellen de Kortrijkse ontmoetingscentra hun gebouwen ter beschikking aan lokale kunstenaars om hun werk tentoon te stellen. Tijdens deze achtste editie van Circuit Artistiek i...