Het stadhuis op afspraak viert haar vijfde verjaardag. Wie een reispas, eID-kaart of rijbewijs wil ophalen, moet daarvoor sinds oktober 2016 een afspraak maken. Sindsdien behoren lange wachttijden tot het verleden. 9 op de 10 bezoekers worden binnen de 5 minuten opgeroepen.
Sinds de invoering van het afsprakensysteem zijn al meer dan 300.000 afspraken gemaakt. In meer dan de helft (53%) van de keren gebeurde dat online via de website van de stad (www.kortrijk.be/op-afspraak). De rest werd geboekt via een telefoontje naar 1777 of aan de balie als vervolgafspraak. Wie een afspraak heeft gemaakt, ontvangt onmiddellijk een mail of sms waarin de datum en het uur van de afspraak worden bevestigd. De dag voor de afspraak krijg je nog een mail of sms'je ter herinnering. Op de dag van de afspraak word je door vrijwilliger van het onthaal begeleid aan de ticketzuil. Daar kan je je aanmelden met jouw geboortedatum en ontvang je een ticket met volgnummer en de zone waarin je kan wachten tot het jouw beurt is.
En dat wachten duurt niet lang. 54% van de bezoekers wordt zelfs binnen de minuut na het tijdstip van afspraak opgeroepen. 9 op de 10 bezoekers worden binnen de 5 minuten opgeroepen. Voor het werken op afspraak was dat slechts 6 op 10. Door te werken op afspraak wordt het aantal bezoekers optimaal gespreid. Waar er vroeger piekmomenten waren bij de opening van het stadhuis om 9u, worden alle bezoekers nu verdeeld over de openingsuren. Er komen ieder uur gemiddeld 110 bezoekers.
In de maanden juni en juli is door de reispassen en de kids-ID's jaarlijks een lichte stijging te zien van het aantal afspraken.
In 9% van de afspraken komt de burger niet opdagen. Maar er komen ook nog steeds burgers zonder afspraak binnen in het stadhuis. Een medewerker van het onthaal toont hen hoe zij toch een afspraak voor een later moment kunnen maken en begeleiden de bezoeker daar indien nodig ook in. Desnoods wordt aan de balie van het onthaal een afspraak gemaakt.
Het stadhuis op afspraak zorgt vooral voor een veel efficiëntere, vlotte manier van werken. Onze medewerkers kunnen zich beter voorbereiden, dat levert heel wat tijdwinst op en zo wordt stress vermeden, zowel bij onze medewerkers als bij de bezoekers, want zij worden heel snel geholpen.Stephanie Demeyer, schepen van onthaal en burgerzaken
Bevoegd
-
- Stephanie Demeyer
- Schepen van Burgerzaken, Deelgemeenten, Ontmoetingscentra, Vrijwilligers en Groenbeheer (tot 22 oktober 2023)
- stephanie.demeyer@kortrijk.be
- 0497 03 04 32
Gerelateerde onderwerpen
Gerelateerd nieuws
Prinselijk bezoek voor 'Wij zijn de Walvis' : kunstproject geeft kwetsbare stemmen kleur
Met de replica van een zestien meter lange bultrug aan de oevers van de Leie wil het Instituut voor Onderzoek van de Betovering der Zeeën het debat over de kwetsbaarheid van de mens openen. De kome...
Activeren werkt: Kortrijk haalt € 191.000 Vlaamse subsidies door bovengemiddeld activeringsresultaat
Stad Kortrijk heeft in het kader van het Lokaal Activeringspact maar liefst 437 leeflooncliënten geactiveerd richting arbeidsmarkt in 2024. Daarmee overstijgt de stad ruimschoots de Vlaamse activer...
Stad bedankt 220 straat- en buurtcomités voor hun engagement
347 Kortrijkzanen werden gisterenavond in de bloemetjes gezet voor hun engagement in hun straat- of buurtcomité tijdens een feestelijke bedankingsavond, in Lago Kortrijk Weide. Dankzij hun inzet ma...
VORK schakelt versnelling hoger richting volwaardig opleidingsrestaurant
Vanaf deze week kan je in VORK terecht voor meer dan dagschotels alleen. Om de restaurantbeleving te vergroten, het doelpubliek te verruimen en het opleidingsaspect te versterken, zijn er vanaf nu ...
Woonzorgcentrum De Weister viert 15-jarig bestaan met bewoners en buurtbewoners
Op dinsdag 20 mei blaast De Weister 15 kaarsjes uit. Het woonzorgcentrum van Zorg Kortrijk in het hart van Aalbeke opende dag op dag 15 jaar geleden de deuren. De feestdag start met een feestmaalti...