Het stadhuis op afspraak viert haar vijfde verjaardag. Wie een reispas, eID-kaart of rijbewijs wil ophalen, moet daarvoor sinds oktober 2016 een afspraak maken. Sindsdien behoren lange wachttijden tot het verleden. 9 op de 10 bezoekers worden binnen de 5 minuten opgeroepen.
Sinds de invoering van het afsprakensysteem zijn al meer dan 300.000 afspraken gemaakt. In meer dan de helft (53%) van de keren gebeurde dat online via de website van de stad (www.kortrijk.be/op-afspraak). De rest werd geboekt via een telefoontje naar 1777 of aan de balie als vervolgafspraak. Wie een afspraak heeft gemaakt, ontvangt onmiddellijk een mail of sms waarin de datum en het uur van de afspraak worden bevestigd. De dag voor de afspraak krijg je nog een mail of sms'je ter herinnering. Op de dag van de afspraak word je door vrijwilliger van het onthaal begeleid aan de ticketzuil. Daar kan je je aanmelden met jouw geboortedatum en ontvang je een ticket met volgnummer en de zone waarin je kan wachten tot het jouw beurt is.
En dat wachten duurt niet lang. 54% van de bezoekers wordt zelfs binnen de minuut na het tijdstip van afspraak opgeroepen. 9 op de 10 bezoekers worden binnen de 5 minuten opgeroepen. Voor het werken op afspraak was dat slechts 6 op 10. Door te werken op afspraak wordt het aantal bezoekers optimaal gespreid. Waar er vroeger piekmomenten waren bij de opening van het stadhuis om 9u, worden alle bezoekers nu verdeeld over de openingsuren. Er komen ieder uur gemiddeld 110 bezoekers.
In de maanden juni en juli is door de reispassen en de kids-ID's jaarlijks een lichte stijging te zien van het aantal afspraken.
In 9% van de afspraken komt de burger niet opdagen. Maar er komen ook nog steeds burgers zonder afspraak binnen in het stadhuis. Een medewerker van het onthaal toont hen hoe zij toch een afspraak voor een later moment kunnen maken en begeleiden de bezoeker daar indien nodig ook in. Desnoods wordt aan de balie van het onthaal een afspraak gemaakt.
Het stadhuis op afspraak zorgt vooral voor een veel efficiëntere, vlotte manier van werken. Onze medewerkers kunnen zich beter voorbereiden, dat levert heel wat tijdwinst op en zo wordt stress vermeden, zowel bij onze medewerkers als bij de bezoekers, want zij worden heel snel geholpen.Stephanie Demeyer, schepen van onthaal en burgerzaken
Bevoegd
-
- Stephanie Demeyer
- Schepen van Burgerzaken, Deelgemeenten, Ontmoetingscentra, Vrijwilligers en Groenbeheer (tot 22 oktober 2023)
- stephanie.demeyer@kortrijk.be
- 0497 03 04 32
Gerelateerde onderwerpen
Gerelateerd nieuws
Meer dan 1.000 vrijwilligers aan de slag bij Stad Kortrijk
Op 5 december vieren we de internationale dag van het vrijwilligerswerk. Ook Kortrijk beschikt over een grote groep mensen die onze stad versterken, verbinden en verwarmen met hun belangeloos engag...
Aanpassing openbare verlichting stevig voor op schema
Sinds dinsdag 24 oktober is Fluvius op vraag van Stad Kortrijk van start gegaan met het aanpassen van de branduren van de openbare verlichting. De deadline van eind december zal makkelijk gehaald w...
Broeltorens en Schouwburg oranje verlicht
25 november is de ‘Internationale dag van de uitbanning van geweld tegen vrouwen’. Op die dag brengen verschillende overheden, internationale organisaties en ngo’s over de hele wereld deze problema...
Kortrijks cameranetwerk volledig uitgerold
200 publieke camera's ondersteunen de politie bij de handhaving van de veiligheid in Kortrijk. Ook in 2023 investeerde de stad in de verdere uitbouw en modernisering van het cameranetwerk. Naast va...
Stad zet extra crisisbedden in wegens extra druk op nachtopvang
Het stadsbestuur besliste om zes extra crisisbedden toe te voegen aan de Kortrijkse nachtopvang voor dak- en thuislozen. De opvang van dak- en thuislozen is in Kortrijk de voorbije jaren uitgebreid...