Het stadhuis op afspraak viert haar vijfde verjaardag. Wie een reispas, eID-kaart of rijbewijs wil ophalen, moet daarvoor sinds oktober 2016 een afspraak maken. Sindsdien behoren lange wachttijden tot het verleden. 9 op de 10 bezoekers worden binnen de 5 minuten opgeroepen.
Sinds de invoering van het afsprakensysteem zijn al meer dan 300.000 afspraken gemaakt. In meer dan de helft (53%) van de keren gebeurde dat online via de website van de stad (www.kortrijk.be/op-afspraak). De rest werd geboekt via een telefoontje naar 1777 of aan de balie als vervolgafspraak. Wie een afspraak heeft gemaakt, ontvangt onmiddellijk een mail of sms waarin de datum en het uur van de afspraak worden bevestigd. De dag voor de afspraak krijg je nog een mail of sms'je ter herinnering. Op de dag van de afspraak word je door vrijwilliger van het onthaal begeleid aan de ticketzuil. Daar kan je je aanmelden met jouw geboortedatum en ontvang je een ticket met volgnummer en de zone waarin je kan wachten tot het jouw beurt is.
En dat wachten duurt niet lang. 54% van de bezoekers wordt zelfs binnen de minuut na het tijdstip van afspraak opgeroepen. 9 op de 10 bezoekers worden binnen de 5 minuten opgeroepen. Voor het werken op afspraak was dat slechts 6 op 10. Door te werken op afspraak wordt het aantal bezoekers optimaal gespreid. Waar er vroeger piekmomenten waren bij de opening van het stadhuis om 9u, worden alle bezoekers nu verdeeld over de openingsuren. Er komen ieder uur gemiddeld 110 bezoekers.
In de maanden juni en juli is door de reispassen en de kids-ID's jaarlijks een lichte stijging te zien van het aantal afspraken.
In 9% van de afspraken komt de burger niet opdagen. Maar er komen ook nog steeds burgers zonder afspraak binnen in het stadhuis. Een medewerker van het onthaal toont hen hoe zij toch een afspraak voor een later moment kunnen maken en begeleiden de bezoeker daar indien nodig ook in. Desnoods wordt aan de balie van het onthaal een afspraak gemaakt.
Het stadhuis op afspraak zorgt vooral voor een veel efficiëntere, vlotte manier van werken. Onze medewerkers kunnen zich beter voorbereiden, dat levert heel wat tijdwinst op en zo wordt stress vermeden, zowel bij onze medewerkers als bij de bezoekers, want zij worden heel snel geholpen.Stephanie Demeyer, schepen van onthaal en burgerzaken
Bevoegd
-
- Stephanie Demeyer
- Schepen van Burgerzaken, Deelgemeenten, Ontmoetingscentra, Vrijwilligers en Groenbeheer (tot 22 oktober 2023)
- stephanie.demeyer@kortrijk.be
- 0497 03 04 32
Gerelateerde onderwerpen
Gerelateerd nieuws
Kortrijk versterkt strijd tegen armoede met Wijkgericht Sociaal Werk
Vandaag is het de Werelddag van het Verzet tegen Armoede. In 2024 liep 11,2% van de inwoners van West-Vlaanderen het risico op armoede of sociale uitsluiting. Ook Stad Kortrijk blijft zich hier onv...
13 jongeren aan de slag bij Stad Kortrijk op YOUCA Action Day
Op donderdag 16 oktober gaan 15.000 Vlaamse en Brusselse jongeren een dag aan de slag bij een bedrijf, organisatie of overheid. In Kortrijk engageren zo'n 350 leerlingen zich om mee te doen met YOU...
Opleidingsrestaurant VORK genomineerd voor prestigieuze Europese ESSA-awards
Het Kortrijkse opleidingsrestaurant VORK is genomineerd voor de European Social Services Awards (ESSA) in de categorie Public-Private Partnership in Social Services. Deze jaarlijkse Europese erkenn...
Kortrijk viert haar 634 kinderverzorgers tijdens Week van de Kinderopvang
Bij de start van de Week van de Kinderopvang, die plaatsvindt van 6 tot 12 oktober, en naar aanleiding van de Dag van de Kinderbegeleider op 12 oktober, voorziet Stad Kortrijk een attentie voor all...
Zorg Kortrijk verankert publieke zorg door volledige inkanteling van zorgpersoneel in stedelijke werking
Zorg Kortrijk telt 607 medewerkers. Zij bieden elke dag warme zorg aan onze oudsten en jongsten, in 5 woonzorgcampussen, in de stedelijke kinderopvang en aan huis via thuiszorg, poetsdienst en gezo...