Het stadhuis op afspraak viert haar vijfde verjaardag. Wie een reispas, eID-kaart of rijbewijs wil ophalen, moet daarvoor sinds oktober 2016 een afspraak maken. Sindsdien behoren lange wachttijden tot het verleden. 9 op de 10 bezoekers worden binnen de 5 minuten opgeroepen.
Sinds de invoering van het afsprakensysteem zijn al meer dan 300.000 afspraken gemaakt. In meer dan de helft (53%) van de keren gebeurde dat online via de website van de stad (www.kortrijk.be/op-afspraak). De rest werd geboekt via een telefoontje naar 1777 of aan de balie als vervolgafspraak. Wie een afspraak heeft gemaakt, ontvangt onmiddellijk een mail of sms waarin de datum en het uur van de afspraak worden bevestigd. De dag voor de afspraak krijg je nog een mail of sms'je ter herinnering. Op de dag van de afspraak word je door vrijwilliger van het onthaal begeleid aan de ticketzuil. Daar kan je je aanmelden met jouw geboortedatum en ontvang je een ticket met volgnummer en de zone waarin je kan wachten tot het jouw beurt is.
En dat wachten duurt niet lang. 54% van de bezoekers wordt zelfs binnen de minuut na het tijdstip van afspraak opgeroepen. 9 op de 10 bezoekers worden binnen de 5 minuten opgeroepen. Voor het werken op afspraak was dat slechts 6 op 10. Door te werken op afspraak wordt het aantal bezoekers optimaal gespreid. Waar er vroeger piekmomenten waren bij de opening van het stadhuis om 9u, worden alle bezoekers nu verdeeld over de openingsuren. Er komen ieder uur gemiddeld 110 bezoekers.
In de maanden juni en juli is door de reispassen en de kids-ID's jaarlijks een lichte stijging te zien van het aantal afspraken.
In 9% van de afspraken komt de burger niet opdagen. Maar er komen ook nog steeds burgers zonder afspraak binnen in het stadhuis. Een medewerker van het onthaal toont hen hoe zij toch een afspraak voor een later moment kunnen maken en begeleiden de bezoeker daar indien nodig ook in. Desnoods wordt aan de balie van het onthaal een afspraak gemaakt.
Het stadhuis op afspraak zorgt vooral voor een veel efficiëntere, vlotte manier van werken. Onze medewerkers kunnen zich beter voorbereiden, dat levert heel wat tijdwinst op en zo wordt stress vermeden, zowel bij onze medewerkers als bij de bezoekers, want zij worden heel snel geholpen.Stephanie Demeyer, schepen van onthaal en burgerzaken
Bevoegd
-
Download vCard
- Stephanie Demeyer
- Schepen van Burgerzaken, Deelgemeenten, Ontmoetingscentra, Vrijwilligers en Groenbeheer (tot 22 oktober 2023)
- stephanie.demeyer@kortrijk.be
- 0497 03 04 32
Gerelateerde onderwerpen
Gerelateerd nieuws
Trouwen kan vanaf volgend jaar in de Internationale Rozentuin op Hoog Kortrijk
Vanaf volgende zomer kunnen koppels trouwen tussen de rozen van de Internationale Rozentuin op Hoog Kortrijk. De stad voegt daarmee, na de verlaagde Leieboorden aan de Broeltorens, een tweede buite...
Chatbot 1777 uitgeroepen tot zevende beste van het land
Stad Kortrijk behoort tot de digitale top. De chatbot 1777 is uitgeroepen tot de zevende beste chatbot van België in het onafhankelijke rapport Best Bots of Belgium 2024. Daarmee schuift de stad me...
"Ik ben vrji gewild, en gie?": Kortrijk geeft aftrap voor 'Internationaal Jaar van de Vrijwilliger'
2026 is door de Verenigde Naties uitgeroepen tot het Internationaal Jaar van de Vrijwilliger. Ook Kortrijk trekt volgend jaar volop de kaart van de vrijwilligers. Er komt een campagne met 10 ambass...
Nieuw uitleensysteem ‘Deelkast’ maakt duurzaam delen eenvoudig
Vanaf nu kunnen klanten van de Deelfabriek en buurtbewoners op een snelle, eenvoudige en toegankelijke manier materiaal ontlenen via de Deelkast. Het is een innovatief lockersysteem in de Markthal ...
Stadsbestuur bevraagt opnieuw inwoners in alle buurten
Het Kortrijkse stadsbestuur trekt opnieuw de wijken in. Met ‘Kortrijk op Toer’ gaan de burgemeester en schepenen voor de derde legislatuur op rij op pad om rechtstreeks in gesprek te gaan met inwon...