Het stadhuis op afspraak viert haar vijfde verjaardag. Wie een reispas, eID-kaart of rijbewijs wil ophalen, moet daarvoor sinds oktober 2016 een afspraak maken. Sindsdien behoren lange wachttijden tot het verleden. 9 op de 10 bezoekers worden binnen de 5 minuten opgeroepen.
Sinds de invoering van het afsprakensysteem zijn al meer dan 300.000 afspraken gemaakt. In meer dan de helft (53%) van de keren gebeurde dat online via de website van de stad (www.kortrijk.be/op-afspraak). De rest werd geboekt via een telefoontje naar 1777 of aan de balie als vervolgafspraak. Wie een afspraak heeft gemaakt, ontvangt onmiddellijk een mail of sms waarin de datum en het uur van de afspraak worden bevestigd. De dag voor de afspraak krijg je nog een mail of sms'je ter herinnering. Op de dag van de afspraak word je door vrijwilliger van het onthaal begeleid aan de ticketzuil. Daar kan je je aanmelden met jouw geboortedatum en ontvang je een ticket met volgnummer en de zone waarin je kan wachten tot het jouw beurt is.
En dat wachten duurt niet lang. 54% van de bezoekers wordt zelfs binnen de minuut na het tijdstip van afspraak opgeroepen. 9 op de 10 bezoekers worden binnen de 5 minuten opgeroepen. Voor het werken op afspraak was dat slechts 6 op 10. Door te werken op afspraak wordt het aantal bezoekers optimaal gespreid. Waar er vroeger piekmomenten waren bij de opening van het stadhuis om 9u, worden alle bezoekers nu verdeeld over de openingsuren. Er komen ieder uur gemiddeld 110 bezoekers.
In de maanden juni en juli is door de reispassen en de kids-ID's jaarlijks een lichte stijging te zien van het aantal afspraken.
In 9% van de afspraken komt de burger niet opdagen. Maar er komen ook nog steeds burgers zonder afspraak binnen in het stadhuis. Een medewerker van het onthaal toont hen hoe zij toch een afspraak voor een later moment kunnen maken en begeleiden de bezoeker daar indien nodig ook in. Desnoods wordt aan de balie van het onthaal een afspraak gemaakt.
Het stadhuis op afspraak zorgt vooral voor een veel efficiëntere, vlotte manier van werken. Onze medewerkers kunnen zich beter voorbereiden, dat levert heel wat tijdwinst op en zo wordt stress vermeden, zowel bij onze medewerkers als bij de bezoekers, want zij worden heel snel geholpen.Stephanie Demeyer, schepen van onthaal en burgerzaken
Bevoegd
-
- Stephanie Demeyer
- Schepen van Burgerzaken, Deelgemeenten, Ontmoetingscentra, Vrijwilligers en Groenbeheer (tot 22 oktober 2023)
- stephanie.demeyer@kortrijk.be
- 0497 03 04 32
Gerelateerde onderwerpen
Gerelateerd nieuws
Nieuwjaarsreceptie aan de Broelkaai
Het stadsbestuur houdt vast aan de traditie van de nieuwjaarsreceptie. Dit keer wordt er op 2025 geklonken op zaterdag 4 januari tussen 18 uur en 20 uur aan de Broelkaai.
Kortrijk is solidair met mensen in grote nood
Naar aanleiding van de humanitaire rampen in Soedan, Libanon, Oost-Congo en Gaza, kreeg Stad Kortrijk de vraag voor ondersteuning van verschillende organisaties die mensen wereldwijd helpen in leve...
Kortrijk hijst koestervlag als steun voor gezinnen die een kind missen
Iedereen kent wel iemand die een kind verloor. Om al die gezinnen die een kind missen een warm hart toe te dragen in aanloop naar de feestdagen, organiseert Berrefonds vzw van 6 tot en met 13 decem...
Kortrijk wil weten wat er leeft via DOE-meter
Het grootste onderzoek naar vrijwilligerswerk en verenigingen in België ging begin november van start. Ook Stad Kortrijk doet mee. De ‘DOE-METER’ is een nationaal burgeronderzoek en wil via een bev...
De Langste Taarttafel wint publieksprijs voor beste Belgische buurtproject 2024
Buurtontwikkelaar Matexi heeft gisteravond tijdens de negende editie van de Matexi Award 6 prijzen uitgereikt aan de meest vergroenende en verbindende buurtinitiatieven van België. De Langste Taart...