Het stadhuis op afspraak viert haar vijfde verjaardag. Wie een reispas, eID-kaart of rijbewijs wil ophalen, moet daarvoor sinds oktober 2016 een afspraak maken. Sindsdien behoren lange wachttijden tot het verleden. 9 op de 10 bezoekers worden binnen de 5 minuten opgeroepen.
Sinds de invoering van het afsprakensysteem zijn al meer dan 300.000 afspraken gemaakt. In meer dan de helft (53%) van de keren gebeurde dat online via de website van de stad (www.kortrijk.be/op-afspraak). De rest werd geboekt via een telefoontje naar 1777 of aan de balie als vervolgafspraak. Wie een afspraak heeft gemaakt, ontvangt onmiddellijk een mail of sms waarin de datum en het uur van de afspraak worden bevestigd. De dag voor de afspraak krijg je nog een mail of sms'je ter herinnering. Op de dag van de afspraak word je door vrijwilliger van het onthaal begeleid aan de ticketzuil. Daar kan je je aanmelden met jouw geboortedatum en ontvang je een ticket met volgnummer en de zone waarin je kan wachten tot het jouw beurt is.
En dat wachten duurt niet lang. 54% van de bezoekers wordt zelfs binnen de minuut na het tijdstip van afspraak opgeroepen. 9 op de 10 bezoekers worden binnen de 5 minuten opgeroepen. Voor het werken op afspraak was dat slechts 6 op 10. Door te werken op afspraak wordt het aantal bezoekers optimaal gespreid. Waar er vroeger piekmomenten waren bij de opening van het stadhuis om 9u, worden alle bezoekers nu verdeeld over de openingsuren. Er komen ieder uur gemiddeld 110 bezoekers.
In de maanden juni en juli is door de reispassen en de kids-ID's jaarlijks een lichte stijging te zien van het aantal afspraken.
In 9% van de afspraken komt de burger niet opdagen. Maar er komen ook nog steeds burgers zonder afspraak binnen in het stadhuis. Een medewerker van het onthaal toont hen hoe zij toch een afspraak voor een later moment kunnen maken en begeleiden de bezoeker daar indien nodig ook in. Desnoods wordt aan de balie van het onthaal een afspraak gemaakt.
Het stadhuis op afspraak zorgt vooral voor een veel efficiëntere, vlotte manier van werken. Onze medewerkers kunnen zich beter voorbereiden, dat levert heel wat tijdwinst op en zo wordt stress vermeden, zowel bij onze medewerkers als bij de bezoekers, want zij worden heel snel geholpen.Stephanie Demeyer, schepen van onthaal en burgerzaken
Bevoegd
-
- Stephanie Demeyer
- Schepen van Burgerzaken, Deelgemeenten, Ontmoetingscentra, Vrijwilligers en Groenbeheer (tot 22 oktober 2023)
- stephanie.demeyer@kortrijk.be
- 0497 03 04 32
Gerelateerde onderwerpen
Gerelateerd nieuws
Klim op Maat: opening klimtoren voor kwetsbare jongeren en volwassenen
In 2023 organiseerde Stad Kortrijk voor de tweede keer het Burgerbudget. Een van de 10 winnende projecten was Klim op Maat. Een project dat zich focust op het toegankelijk maken van muurklimmen voo...
Vrijwilligers in de kijker tijdens bedankingsfeest
Dag in dag uit zetten meer dan 1.000 vrijwilligers zich in om van de stad een bruisende plek te maken. Ze maken een wezenlijk verschil en vormen een onmisbaar onderdeel van de samenleving. Om al de...
Bingo helpt internetfraude voorkomen
Internetfraude is de snelst groeiende vorm van criminaliteit en steeds meer mensen vallen ten prooi aan online oplichterij of misbruik van hun persoonlijke gegevens. In een originele poging om dit ...
Minigolf Overleie blaast 55 kaarsjes
Het minigolfterrein in het Astridpark viert dit jaar haar 55ste verjaardag. Wie een mooie tekening maakt over de minigolf, maakt kans op een gratis ticket. Een balletje slaan kan vanaf 5 april.
Zorg Kortrijk bedankt al haar 600 medewerkers en zet in op extra kinderopvangplaatsen en moderne zorgcampussen
Elk jaar zet de Week van de Zorg in heel Vlaanderen alle zorg- en welzijnsorganisaties in de kijker. Maar geen zorg zonder mensen die zorgen. Als afsluiter van die week worden de medewerkers van Zo...