Kortrijk viert inspanningen van haar 30 jeugdbewegingen op Dag van de Jeugdbeweging

Op vrijdag 22 oktober tussen 6u en 8u gaat op de Grote Markt in Kortrijk de Dag van de jeugdbeweging van start. Een dag waarop de meer dan 3000 leden van de Kortrijkse jeugdbewegingen uitgenodigd zijn. Vorig jaar kon het jaarlijkse ontbijt en de andere dagactiviteiten zoals de afterparty Nacht van de Jeugdbeweging niet plaatsvinden door de toen geldende coronamaatregelen.

Dit jaar dus een reden te meer om te vieren. Want de jeugdbewegingen leverden tijdens de moeilijke periode grote inspanningen om hun dagelijkse werking en hun kampen kwaliteitsvol en veilig te organiseren. Een speciaal opgerichte werkgroep zet de hele dag de kracht van de verenigingen in de kijker. Het is een samenwerking tussen verschillende Kortrijkse jeugdverenigingen: Scouts en Gidsen Vlaanderen, Chiro, KSA, KLJ, Jeugd Rode Kruis en JNM. Dit met ondersteuning van de stad door Jeugdcentrum Tranzit.

Alle vrijwilligers in uniform worden getrakteerd op een lekker ontbijt en leuke randanimatie. Ook de kleinsten en hun ouders worden opnieuw warm onthaald met onder andere een springkasteel en een koffiehoek. Met deze acties wordt de positieve cultuur van jeugdbewegingen in de kijker gezet. Iedereen is welkom, het is ook een kennismaking voor niet-leden van een jeugdbeweging.

Naast deze viering gebeuren er tal van inspanningen om het Kortrijks jeugdwerk te ondersteunen. Dit gebeurt via de structurele ondersteuning van Stad Kortrijk. Zo is er fuifondersteuning (Safe Party Zone, fuifbuddie, opleidingen), logistieke ondersteuning, kadervorming, werkingssubsidies, kamptoelagen, (ver)nieuw(d)e jeugdlokalen en nog veel meer.

Met deze dag willen we de Kortrijkse jeugdbewegingen extra in de verf zetten en ze bedanken voor hun inspanningen tijdens een moeilijke coronaperiode. Kortrijk telt 30 jeugdbewegingen. Zij zijn met hun meer dan 3000 leden en bijna 500 leiding erg talrijk en zijn een belangrijk maatschappelijk deel van onze stad, niet in het minst voor onze kinderen en jongeren. Bert Herrewyn, schepen van Kinderen en Jongeren

Een veilige Dag en Nacht van de Jeugdbeweging

We verkiezen vanuit de stad opnieuw een sluiting van alle cafés gelegen binnen het gebied van de R36, de kleine ring, alsook jeugdhuis Reflex in de Doorniksewijk en café 't Kanon in de Doorniksesteenweg. Dit op 22 oktober 2021 tussen 4 uur en 9 uur 's morgens. Ook alle nachtwinkels op het hele grondgebied van Kortrijk zullen op vrijdag 22 oktober 2021 gesloten zijn om uiterlijk 4 uur 's morgens. Op die manier is het minder evident om alcohol aan te kopen vooraleer men naar het evenement komt. Het is tenslotte nog steeds een evenement voor alle leeftijden én een schooldag.

Voor de Nacht van de Jeugdbeweging wordt steevast gewerkt met de Safe Party Zone. Ongenode gasten zoals amokmakers krijgen geen kans en er wordt een extra oogje in het zeil gehouden door de fuiforganisatoren. Zo kunnen alle aanwezigen onbevangen de dag vieren tot de vroege uurtjes.