Jongeren creëren in vijf dagen hun eigen duurzame modelabel

Voor het vijfde jaar op rij organiseert Junior Argonauts vzw ondernemerskampen voor jong, gepassioneerd geweld. Deze week was het volle ambiance in het Kortrijkse textielmuseum Texture. Tijdens een fashion kamp stampten jongeren er hun eigen modelabel uit de grond. Ze presenteren nu vrijdag 16 juli op het museumplein met trots hun merk: Beast. De collectie bestaat volledig uit tweedehandskledij en linnen. Duurzaamheid is de rode draad in dit verhaal.

Jongeren bereiden hun fashion collectie voor in het textielatelier van Texture (copyright Stad Kortrijk - fotograaf Jonas Verbeke)
  • jpg
Jongeren bereiden hun fashion collectie voor in het textielatelier van Texture (copyright Stad Kortrijk - fotograaf Jonas Verbeke)

Fashionkamp in Texture mondt uit in eigen modemerk: Beast

Negen creatieve jongeren trokken deze week op fashion- en onderneemkamp met Junior Argonauts vzw. Op vijf dagen tijd stampten zij in Texture hun eigen duurzame modemerk uit de grond, bestaande uit een volledige collectie gemaakt uit tweedehandskledij en linnen. Na een week vol interessante workshops en intensief naaien, pimpen, trendwatchen en branding presenteren de fashionista's nu vrijdag 16 juli op het museumplein van Texture met trots hun eigen modemerk: Beast.

Beast is geïnspireerd op de contrasten tussen man en vrouw die onze maatschappij heeft gecreëerd. De jongeren willen deze grens doen vervagen en aantonen dat kledij geen geslacht heeft. Een ander belangrijk aspect van hun collectie is het concept om zonder labels te werken. De huidige matentabel met labels als XS en XL vinden zij wat achterhaald. Overigens hebben sommige benamingen vaak een negatieve bijklank. Ze lossen dit op door in het etiket met kleuren te werken. Zo staat blauw voor kleding die wat wijder valt en roze voor smaller vallende stuks. Met Beast willen ze als jonge ontwerpers oude kledij een nieuw leven inblazen.

Naast de creatie van hun eigen modecollectie werden de jongeren ook ondergedompeld in de wereld van het ondernemerschap door hen te laten kennismaken met de creatie van een businessmodel, de lancering van sociale media en het houden van een pitch. Hun creativiteit is duidelijk het uitgangspunt waarop de collectie vorm heeft gekregen. En net dit maakt hun collectie en dit kamp zelf zo uniek. De jongeren werden voortdurend aangemoedigd om initiatief te nemen en voor hun eigen ideeën uit te komen, waardoor hun zelfvertrouwen een boost krijgt.

  • jpg
  • jpg
  • jpg

Junior Argonauts

Deze eerste samenwerking van museum Texture met Junior Argonauts smaakt overigens naar meer. Texture neemt je mee op een inspirerende reis over ondernemerschap en vakmanschap in de textielsector en laat dat nu net de insteek zijn van het duurzame fashion kamp van Junior Argonauts vzw.

Texture groeit steeds verder uit tot referentie op vlak van textiel. Het brengt niet enkel onze rijke geschiedenis tot leven, het zet ook creatievelingen aan om zelf aan de slag te gaan. Dit project is hier een perfect voorbeeld van! Axel Ronse, schepen van cultuur

Naast creatieve fashionkampen organiseert Junior Argonauts vzw deze week in Kortrijk ook robot- en gamekampen waar jongeren begeleid worden door STEM-experts bij de creatie van hun eigen robot of game. Zo kon je deze week in Hangar K en bij DAE (Digital Arts & Entertainment, Howest) de game-ontwikkelaar in jezelf ontdekken.

Partners

Dit fashion kamp kwam tot stand in samenwerking met mode-expert Anne Nagels van RE°invented by ANNE°N. Ander fiere partners van dit project zijn: Kringwinkel Kortrijk, Lewis&Melly, Cronos-group, Technopolis, Future Generation, Good Planet, Unizo, B.Right en natuurlijk ook Texture, museum van vlas en textiel.

Docente Anne Nagels begeleidt het fashion kamp van Junior Argonauts in Texture (copyright Stad Kortrijk - fotograaf Jonas Verbeke)
  • jpg
Docente Anne Nagels begeleidt het fashion kamp van Junior Argonauts in Texture (copyright Stad Kortrijk - fotograaf Jonas Verbeke)

Bevoegd

Gerelateerde onderwerpen