Nieuw boekenbeursinitiatief komt naar Kortrijk

Vanaf het najaar van 2021 strijkt "Feest van het Boek" neer in Kortrijk Xpo. Na financiële problemen bij organisator Boek.be stond de alombekende boekenbeurs over te nemen. Nu zal een nieuwe formule plaatsvinden. De provincie West-Vlaanderen zette er zijn schouders onder, samen met de stad. De komende edities zullen in Kortrijk plaatsvinden, met een eerste voorproefje in het najaar van 2021.

Vanuit alle hoeken was te horen dat het bijzonder jammer zou zijn als er géén initiatief meer zou zijn in de boekensector.  Daarom hebben de uitgevers zich op initiatief van de grootste bedrijven georganiseerd om het heft in eigen handen te nemen en stellen ze een gloednieuw en grootschalig project voor: FEEST VAN HET BOEK.

Het project zal op àlle vlakken innovatief zijn en wil de magie voor boeken terug op de kaart zetten. Er wordt maximaal ingezet op beleving. De intentie is om het boek te promoten, auteurs met lezers te verbinden, leesplezier te bevorderen, prijzen uit te reiken, creativiteit te stimuleren en nog zoveel meer. Bezoekers van het nieuwe event moeten in nauw contact kunnen staan met de auteurs: er zal worden samengewerkt met meer dan 500 auteurs die fysiek of digitaal naar het Feest van het Boek zullen komen. Maar ook een inhoudelijke verbreding komt aan bod: van literatuur naar filmvoorstellingen, tentoonstellingen, digitale voordrachten, muzikale optredens…

Feest van het boek ingebed in de stad en regio

Qua vernieuwing kan in elk geval ook de keuze van locatie tellen: mét overtuiging kozen de uitgevers voor Kortrijk als nieuwe thuisbasis voor hun project.  Uiteraard vanwege de uitstekende geschiktheid van de venue Kortrijk Xpo met ruime expohallen, goede toegankelijkheid,  grote parkings en een auditorium met 500 zitplaatsen op tribune voor lezingen allerlei. Maar via een uitgebreid programma van randevents wil men dynamisch connecteren met de stad Kortrijk en de regio: niet alleen met het literaire Woordfestival Memento, maar tevens met diverse kleine en grote stadsinitiatieven: onder meer door bezoekers door de stad naar cultuurhistorische ‘boekenpunten’ te laten trekken met een online en offline spel dat samen met de Howest zal ontwikkeld worden. Ten slotte zal ook verbinding gemaakt worden met het kennisfestival West-Vlaanderen.  Bedoeling is uiteindelijk dat elke doelgroep zich aangetrokken voelt (kinderen, jongeren, millennials, babyboomers) tot de diverse boeken-evenementen: zowel in de expohallen, als in de stad als in de boekhandels.  Feest van het Boek is immers vastberaden om van de stad en de regio een échte ‘schrijvers-hub’ te maken!

Eerste editie in najaar 2021

Nog in het najaar van 2021 wordt reeds een eerste, kleinschalige editie van het innovatieve project voorzien: de voorbereidingstijd is uiteraard beperkt, maar niettemin maken de uitgevers zich sterk om reeds dit jaar een voorproefje te kunnen geven van het kwalitatieve belevingsevent.  Vanaf 2022 wordt dan telkens in de periode van 1 tot 11 november alle ‘boekenregisters’ opengetrokken voor de volwaardige uitrol van Feest van het Boek.

Dit is fantastisch nieuws. De uitgevers hebben terecht onze sterke troeven opgemerkt. Hier gebeurt het! Met dit event zullen we onze reputatie als dynamische, creatieve stad nog meer versterken. Xpo heeft ervaring met grote beurzen. Maar het Feest zal zich niet beperken tot Hoog Kortrijk. Als je weet dat de boekenbeurs in Antwerpen twee jaar geleden nog 124.000 bezoekers lokte, dan weet je ook dat hier gouden kansen liggen voor onze toeristische sector, onze horeca… Het Feest van het Boek wordt een mooi verhaal voor de stad en de regio. Ruth Vandenberghe, burgemeester
Het feit dat de belangrijkste uitgevers van het land kiezen voor Kortrijk is niet toevallig. We investeren keihard in cultuur, ook op literair vlak. Geen enkele stad investeert meer per capita in cultuur dan Kortrijk. Kortrijk is op en top een literaire stad, denk maar aan Streuvels, Claus en Gezelle. Maar ook aan ons top woordfestival Memento. Axel Ronse, schepen van Cultuur
We zullen er àlles aan doen om Feest van het Boek ‘warm’ te verwelkomen in Kortrijk Xpo: met onze professionele en kwalitatieve venue uiteraard, maar vooràl met ons enthousiaste team dat staat te popelen om de uitgevers met raad en daad bij te staan om er een fantastisch belevingsevent van te maken! Saskia Soete De Boosere, CEO XPO Kortrijk
Wie boeken zegt, zegt kennis. West-Vlaanderen wenst zich in de toekomst verder te profileren als Kennisregio en zal haar Kennisfestival afstemmen op de timings van Feest van het Boek, om op die manier complementariteit en synergieën te creëren’ Jean de Bethune, gedeputeerde West-Vlaanderen