Kortrijkse kerstmarkt zoekt creatieve uitbater

In 2013 organiseerde Kortrijk voor het eerst een echte kerstmarkt. De voorbije jaren groeide die uit van 4 chalets naar 35 met randanimatie, een kinderkerstfoor en ijspiste. Op deze manier groeide de winterbeleving uit tot een evenement dat talloze bezoekers lokte naar de Kortrijkse binnenstad. In 2020 kon de kerstmarkt niet doorgaan wegens de geldende beperkingen. Nu de weg vrij lijkt om opnieuw een volwaardige kerstmarkt te organiseren, gaat de stad op zoek naar een creatieve uitbater die de Kortrijkse kerstmarkt voor de komende 3 jaar zal uitbaten.

In 2013 startten we vanuit het niets met een kerstmarkt in Kortrijk. Ik moest toen vrienden aanspreken om alle chalets gevuld te krijgen. Jaar na jaar werd de kerstmarkt groter en beter, nu is het tijd om het roer om te gooien. De kerstmarkt zelf willen we meer naar het historisch centrum trekken en zal daardoor nog gezelliger zijn. De pleinen rond de St-Maartenskerk worden het hart van de kerstmarkt. We zoeken nu een team van uitbaters dat de komende 3 jaar kan instaan voor een kwaliteitsvolle organisatie met veel creativiteit. Arne Vandendriessche, schepen van Economie

Voorwaarden

Om de nieuwe uitbater de  nodige ruimte te geven om met vernieuwende en unieke creatieve ideeën te komen, wordt er jaarlijks slechts één symbolische euro aangerekend als concessievergoeding. De inkomsten van de kerstmarkt zijn voor de uitbater. De voorbije jaren werden heel wat chalets ingevuld door Kortrijkse verenigingen en handelaars. De stad wil dat behouden en legt daarom enkele voorwaarden op aan de toekomstige uitbater. Minimaal 20% van de chalets moet worden ingevuld door Kortrijkse verenigingen en 20% door Kortrijkse handelaars. De verenigingen krijgen ook een voordeeltarief.

Alle voorwaarden zijn terug te vinden in het lastenkohier op de website van Winter in Kortrijk (https://www.kortrijk.be/winterinkortrijk).

Beoordeling

De stad hecht veel belang aan de kwaliteit en creativiteit van de invulling. Samen met de aankleding, animatie en sfeer zal dit het zwaarste doorwegen op de beoordeling (50 van de 100 punten). Daarnaast zullen indieners beoordeeld worden op basis van hun samenwerking met lokale partners (15 punten), hun promotieplan (15 punten), referenties (10 punten) en solvabiliteit (10 punten). De kandidaten zullen worden geselecteerd door een jury van stadsmedewerkers die de voorbije jaren instonden voor de organisatie van de kerstmarkt aangevuld met een externe expert. Geïnteresseerden kunnen hun voorstellen indienen tot en met 29 juni.