Update Zorg Kortrijk

Opening derde Covid 19-afdeling bij Zorg Kortrijk - 43 nieuwe besmettingen, nu 89 bewoners en 71 medewerkers besmet - Deuren voor bezoek dicht tot dinsdag

Het aantal besmettingen in de woonzorgcentra van Zorg Kortrijk blijft stijgen, zowel bij de bewoners als bij de medewerkers. Daarom zien de vijf instellingen zich genoodzaakt om de deuren te sluiten voor bezoek tot en met maandag. Dinsdag is er weer beperkt bezoek toegelaten. Er komt een intensief testprogramma en vanaf nu moeten alle bezoekers een sneltest afleggen. Bovendien wordt een derde covid 19-afdeling ingericht, dit keer in wzc Biezenheem in Bissegem.

Vandaag werden 43 bijkomende besmettingen vastgesteld in vier van de vijf woonzorgcentra van Zorg Kortrijk. Het totaal aantal besmettingen ligt hiermee op 89 bij de in totaal 470 bewoners. 3 van hen verblijven in het ziekenhuis. De andere 86 zijn ondergebracht in de twee covid-afdelingen: 36 in Sint-Jozef aan de Condédreef, 36 in Ter Melle in Heule en nog eens 14 in een andere afgesloten afdeling in Biezenheem. Bij de medewerkers zijn er nu inmiddels 71 besmettingen op ongeveer 430 medewerkers, verspreid over alle vestigingen.

Bij de bewoners gaat het om bijna 4 keer zoveel als tijdens de eerste coronagolf. Daarom zien we ons genoodzaakt om de deuren van al onze vestigingen te sluiten tot maandag. Vanaf dinsdag is er beperkt bezoek toegelaten: 1 bezoek per week en voorlopig moet dat elke week dezelfde persoon zijn. We doen dat met spijt in het hart en we zijn volop bezig met het uitwerken van alternatieve bezoekmogelijkheden. Philippe De Coene, schepen van Zorg

De ene bezoeker per bewoner zal ook wekelijks een sneltest krijgen als bijkomende bescherming.

Ook het aantal testen wordt opgedreven. Vanaf nu worden de medewerkers wekelijks getest op dinsdag, de niet-besmette bewoners om de 14 dagen op maandag. Wie op de covid 19-afdeling verblijft wordt ook regelmatig getest omdat de meeste bewoners helemaal geen verschijnselen vertonen. Als die mensen niet langer besmet zijn, kunnen de naar hun vertrouwde kamer.

Alle contactpersonen (familie) van de bewoners worden momenteel op de hoogte gebracht van de actuele toestand en de verstrenging.