Update Zorg Kortrijk:

Bezoekers woonzorgcentra krijgen sneltest -Covidafdeling voor bewoners terug opgestart - Twee afdelingen kinderopvang Blokkenhuis gesloten

Een algemene testronde in de woonzorgcentra van Zorg Kortrijk geeft 31 besmettingen bij het personeel en en 8 besmettingen bij de bewoners als resultaat. Dit betekent dat de cohortafdeling in het woonzorgcentrum Sint-Jozef Condédreef terug wordt opgestart en alle besmette bewoners daar worden ondergebracht zolang ze besmet zijn. Bezoek aan de bewoners is terug mogelijk in alle woonzorgcentra vanaf dinsdag 20 oktober, maar beperkt tot één bezoeker per dag en maximaal vier verschillende bezoekers op twee weken. Zorg Kortrijk bestelde bovendien 1.000 sneltests om voor te leggen aan bezoekers, zodat er een snelle screening kan gebeuren voorafgaand aan het bezoek. Ook in de Kinderopvang Blokkenhuis van Zorg Kortrijk werden 4 besmettingen vastgesteld waardoor twee van de drie afdelingen tijdelijk gesloten worden.

COVID-test
COVID-test

Testcampagne en heropstart Covidafdeling

Naar aanleiding van het toenemende aantal besmettingen binnen de gemeentegrens werden alle medewerkers (personeel, stagiairs, jobstudenten en vrijwilligers) van de woonzorgcentra van Zorg Kortrijk getest. Dit leverde 31 besmettingen op onder het personeel, grotendeels mensen zonder symptomen, die zich dus niet ziek voelen. Er zijn besmettingen vastgesteld in vier van de vijf woonzorgcentra van Zorg Kortrijk: Biezenheem (Bissegem), De Zon (Bellegem), Sint-Jozef (Kortrijk, Condédreef) en Ter Melle (Heule). Vervolgens zijn we ook gestart met het testen van alle bewoners op afdelingen waar een besmet personeelslid actief was. Dit leverde 8 besmette bewoners op verspreid over Biezenheem en De Zon.

Dat betekent dat we de cohortafdeling voor bewoners met Covid-19 besmetting terug opstarten in een vleugel van het woonzorgcentrum Sint-Jozef. Alle besmette bewoners worden daar ondergebracht en verzorgd in afwachting van een negatieve test, waarna ze terug kunnen naar hun vertrouwde kamer.

Door het grote aantal besmettingen of door hoogrisicocontact is bijna 10 procent van de medewerkers niet inzetbaar.

Resultaten testen komen tergend traag binnen

Zorg Kortrijk kon gebruik maken van het testaanbod van Zorg&Gezondheid. Wel werd vastgesteld dat de resultaten van die testen traag binnekomen. In sommige gevallen duurt het tot 96 uur vooraleer de uitslag bekend is.

Dat is tergend traag als je zolang moet wachten. We vragen de hogere overheid met klem om dit probleem dringend aan te pakken. Zoniet verliest het testbeleid veel van zijn kracht. Philippe De Coene, schepen van Zorg

Aangepaste bezoekersregeling, met sneltesten

Bezoek is terug toegelaten in alle woonzorgcentra vanaf dinsdag, op basis van volgende bezoekersregeling:

• Vanaf dinsdag 20/10/2020 laten wij één bezoeker toe per dag (van 10 u tot 19u)
  • Dat ene bezoek per dag kan gedurende veertien dagen gebeuren door vier verschillende familieleden.
  • Van zodra sneltesten beschikbaar zijn, vragen wij de bezoekers zich te laten testen voorafgaand aan het bezoek.
  • De vier personen die mogelijks een bezoek zouden brengen, moeten zich op voorhand kenbaar maken aan de receptie van elke instelling of via de afdelingsverantwoordelijke.
  • De bezoeken gebeuren steeds met in achtname van volgende afspraken: -Chirurgisch mondmasker verplicht gedurende gans het bezoek. -Afstand van 1.5 meter steeds bewaren. -Handhygiëne en ontsmetting steeds correct te onderhouden.
  • Bij palliatieve situaties is bezoek toegestaan.

Twee afdelingen kinderopvang gesloten

Door in totaal vier besmettingen op twee van de drie afdelingen van kinderopvang Het Blokkenhuis worden deze afdelingen voor de rest van de week gesloten. Het gaat om 36 van de in totaal 54 opvangplaatsen. Alle ouders werden intussen verwittigd.