Afgelopen zomer kreeg de stad te maken met uitzonderlijk hevige regenval, wat leidde tot wateroverlast in verschillende woningen. Ondertussen werden maatregelen genomen om de oorzaken aan te pakken en herhaling zoveel mogelijk te vermijden. De bewoners van de getroffen straten werden recent per brief geïnformeerd over de resultaten van het onderzoek en de uitgevoerde ingrepen.
Het stadsbestuur nam de situatie ernstig en organiseerde onmiddellijk spoedoverleg met de betrokken stadsdiensten om een actieplan op te maken. De overlast werd in kaart gebracht via meldingen op het stedelijk nummer 1777, rechtstreekse meldingen aan de schepen en plaatsbezoeken. Op basis van dit actieplan werden de getroffen straten onderzocht en aangepakt. Via rioolinspecties met camera’s – uitgevoerd door zowel eigen diensten als externe firma’s – werden de oorzaken achterhaald en aangepakt.
De stad voerde verschillende maatregelen uit, zoals het verwijderen van wortelgroei en het in kaart brengen van foutieve aansluitingen, die in samenspraak met Aquafin aangepakt zullen worden. Daarnaast kregen bewoners oplossingen aangereikt om hun aansluiting op het riool te verbeteren, bijvoorbeeld door het plaatsen van een terugslagklep. Dankzij deze gezamenlijke inspanningen van stad en inwoners zouden de meeste problemen intussen verholpen zijn. Het valt niet uit te sluiten dat wateroverlast zich ooit opnieuw voordoet, maar er wordt actief gewerkt aan een robuust rioleringsnetwerk om de stad beter te wapenen tegen extreme regenbuien, die in de toekomst helaas vaker zullen voorkomen.
Na de meldingen hebben we meteen actie ondernomen en oplossingen uitgewerkt. Die zijn samen met onze stadsdiensten en externe partners uitgevoerd om te vermijden dat dergelijke waterbommen opnieuw wateroverlast veroorzaken.Trui Steenhoudt, schepen van Mobiliteit en Openbare Werken
Los van de wateroverlast in woningen werd ook het rioolstelsel in de spoorwegtunnel van de Burgemeester Felix de Bethunelaan, vlakbij de Sint-Paulusschool, aangepakt. Deze tunnel staat bij hevige regenval vaak onder water, een probleem dat veel Kortrijkzanen kennen. De straatkolken werden hoger aangesloten op de riolering om een betere afwatering te garanderen. Daarnaast werden schanskorven op het talud geplaatst om te vermijden dat bladeren, takken en aarde wegspoelen naar de riolering en verstoppingen veroorzaken. Tegelijkertijd werd ook het verkeersplateau heraangelegd.
Bevoegd
-
Download vCard
- Trui Steenhoudt
- schepen van Mobiliteit en Openbare werken
- trui.steenhoudt@kortrijk.be
- 0471279091
Kopieer link
https://pers.kortrijk.be/258655-wateroverlast-in-juni-dit-deed-de-stad-om-herhaling-te-voorkomen/Gerelateerde onderwerpen
Gerelateerd nieuws
Samen voor veilige scholen: Kortrijk sensibiliseert ouders rond verkeersgedrag
De ochtend- en avondspits aan Kortrijkse basisscholen brengt uitdagingen met zich mee. Door tijdsdruk, bezorgdheid over de veiligheid van kinderen en praktische redenen kiezen veel ouders ervoor om...
Veilig fietsen van Heule naar het centrum van Kortrijk
De stad zet in op veilige fietsroutes, zeker nu de donkere dagen eraan komen. Het kruispunt van de Meensestraat (R36) en de Overleiestraat was begin september nog afgesloten door werken aan de verk...
Nieuwe fietsinfrastructuur aan Sluis 9 in Kortrijk
De Provincie West-Vlaanderen en Stad Kortrijk openen samen het vernieuwde fietspad aan Sluis 9, onderdeel van de populaire fietssnelweg F7. Dankzij deze investering kunnen inwoners en pendelaars ve...
Ontwerp stationsgebouw Kortrijk wordt aangepast aan beschikbare financiële middelen
Het ontwerp voor de bouw van het nieuwe stationsgebouw van Kortrijk en de aanleg van de stationsomgeving zal worden aangepast om deze in lijn te brengen met de oorspronkelijk voorziene financiële m...