Stad Kortrijk behoort tot de digitale top. De chatbot 1777 is uitgeroepen tot de zevende beste chatbot van België in het onafhankelijke rapport Best Bots of Belgium 2024. Daarmee schuift de stad mee aan bij grote kleppers zoals Brussels Airport, KBC en Bol.com. Het rapport wordt jaarlijks gepubliceerd door Campfire AI, een Belgisch bureau dat gespecialiseerd is in conversational AI en UX-design. Het geldt als dé benchmark voor bedrijven en overheden die inzetten op digitale interactie en is gebaseerd op een grondige audit van 65 Belgische chatbots.
De jaarlijkse audit is gebaseerd op een objectieve methodologie en wordt erkend als een betrouwbare bron binnen de sector. Campfire AI beoordeelt chatbots op vijf kerncriteria die bepalend zijn voor kwaliteit en gebruikservaring. Het gaat om bot intelligence, conversation design, out-of-scope management, visualisatie en toegankelijkheid. De Kortrijkse chatbot behaalde een totaalscore van 37,5 op 50, waarmee Kortrijk zich in de top 10 van België plaatst.
Het is een mooie erkenning voor ons team Digitale Transformatie en Kortrijk dat onze chatbot zo goed scoort. Het werk is echter nooit af. Onze digitale dienstverlening blijven we verbeteren zodat we op een efficiënte manier onze burgers en ondernemers kunnen helpen. De digitale trein dendert razendsnel voort, wij blijven hierin pionier en combineren menselijkheid en innovatie.Felix De Clerck, schepen van Digitale Transformatie
Deze erkenning is een mijlpaal in ons digitale beleid. Waar de chatbot twee jaar geleden bij de start van het project gemiddeld tien gesprekken per dag noteerde, zijn dat er vandaag 25 per dag. De chatbot is, in tegenstelling tot het telefoonnummer 1777, 24/7 beschikbaar en helpt inwoners snel en efficiënt verder. Dit bewijst dat digitale dienstverlening werkt en dat inwoners het meer en meer weten te vinden.Ruth Vandenberghe, burgemeester
Hoewel de chatbot al goed scoort, blijft de stad samen met haar partners inzetten op optimalisatie. Nieuwe technologieën zoals generatieve AI bieden kansen om de ervaring nog beter en persoonlijker te maken. Het doel? Een digitale assistent die niet alleen antwoorden geeft, maar ook proactief meedenkt. De stad vindt immers dat digitale innovatie geen doel op zich is, maar een middel om dienstverlening toegankelijker te maken. Daarom blijft Stad Kortrijk investeren in gebruiksvriendelijke oplossingen en in ondersteuning voor wie minder digitaal vaardig is.
Bevoegd
-
Download vCard
- Felix De Clerck
- schepen van Cultuur, Jeugd, Ondernemen en Digitale Transformatie
- felix.declerck@kortrijk.be
- 0497644081
Kopieer link
https://pers.kortrijk.be/258402-chatbot-1777-uitgeroepen-tot-zevende-beste-van-het-land/Gerelateerde onderwerpen
Gerelateerd nieuws
"Ik ben vrji gewild, en gie?": Kortrijk geeft aftrap voor 'Internationaal Jaar van de Vrijwilliger'
2026 is door de Verenigde Naties uitgeroepen tot het Internationaal Jaar van de Vrijwilliger. Ook Kortrijk trekt volgend jaar volop de kaart van de vrijwilligers. Er komt een campagne met 10 ambass...
Nieuw uitleensysteem ‘Deelkast’ maakt duurzaam delen eenvoudig
Vanaf nu kunnen klanten van de Deelfabriek en buurtbewoners op een snelle, eenvoudige en toegankelijke manier materiaal ontlenen via de Deelkast. Het is een innovatief lockersysteem in de Markthal ...
Stadsbestuur bevraagt opnieuw inwoners in alle buurten
Het Kortrijkse stadsbestuur trekt opnieuw de wijken in. Met ‘Kortrijk op Toer’ gaan de burgemeester en schepenen voor de derde legislatuur op rij op pad om rechtstreeks in gesprek te gaan met inwon...
Kortrijk voert nieuw reglement in voor onder meer dag- en nachtwinkels
Kortrijk scherpt de regels aan voor dag- en nachtwinkels, sishabars, barbiers en handcarwashes. De afgelopen tijd liepen steeds vaker klachten binnen van overlast rond dit type handelszaken. Het ga...