Berrefonds vzw organiseert voor de zesde keer de Koesterweek. Het doel: aandacht vragen voor het verdriet van wie een (klein)kind verloor. Ook dit jaar zijn er veel manieren om je hart te tonen en te laten zien dat we deze kinderen nooit vergeten.
Berrefonds is bekend van de Koesterkoffer, die gratis wordt gegeven aan gezinnen na het overlijden van hun kind.
Wij zorgen met de hulp van onze honderden vrijwilligers voor meer dan 1.500 Koesterkoffers per jaar in Vlaanderen. Dat zijn dus jammer genoeg meer dan vier Koesterkoffers per dag die troost proberen te brengen bij een gezin dat het ondenkbare overkomt, het verlies van een kind. Iedereen kent wel iemand die een kind verloor en net daarom is een initiatief zoals de Koesterweek ontzettend belangrijk.Christine Vandenhole van Berrefonds vzw
Onder het motto ‘Toon je hart’ roept Berrefonds op om gezinnen met verdriet te steunen. Dat kan met een hartjespin, een affiche of een raamtekening. Stad Kortrijk hijst de koestervlag aan het stadhuis. Elk gebaar telt.
We willen als stad helpen om het thema zichtbaar en bespreekbaar te maken. Geen enkele ouder zou dit verdriet alleen moeten dragen. Door de koestervlag aan het stadhuis te hijsen, tonen we dat we de ouders en familieleden steunen en dat we hun kinderen niet vergeten.Ruth Vandenberghe, burgemeester
De Koesterweek start elk jaar op de vrijdag vóór Wereldlichtjesdag (dit jaar op zondag 14 december). Om 19 uur steken mensen wereldwijd een kaarsje aan voor overleden kinderen. Zo ontstaat een golf van licht. Op koesterweek.be vind je inspiratie en een overzicht van alle Vlaamse evenementen in teken van Wereldlichtjesdag.
Het feit dat dit er jaar na jaar meer zijn, doet echt deugd. We voelen dat lokale besturen onze Koesterweek intussen ook een heel warm hart toe dragen.Christine Vandenhole van Berrefonds vzw
Ook dit jaar steunen heel wat grote merken dit initiatief. JBC verkoopt hartjespins en personaliseerbare koestertruien. AVA verkoopt ook pins, deelt gratis affiches uit en geeft inspiratie voor de raamtekeningen. Kinepolis toont zijn hart voor elke film tijdens de Koesterweek en in Wijnegem Shoppingcenter kan je het Berrefonds vinden met een pop-up winkeltje vol prachtige koestergeschenkjes. Ook Libelle en de krantentitels van Mediahuis tonen mee hun hart voor gezinnen met verdriet.
Meer weten? Alle informatie over deze bijzondere week staat op koesterweek.be
Bevoegd
Kopieer link
https://pers.kortrijk.be/256649-kortrijk-hijst-koestervlag-als-steun-voor-wie-kindje-verloor/Gerelateerde onderwerpen
Gerelateerd nieuws
Trouwen kan vanaf volgend jaar in de Internationale Rozentuin op Hoog Kortrijk
Vanaf volgende zomer kunnen koppels trouwen tussen de rozen van de Internationale Rozentuin op Hoog Kortrijk. De stad voegt daarmee, na de verlaagde Leieboorden aan de Broeltorens, een tweede buite...
Chatbot 1777 uitgeroepen tot zevende beste van het land
Stad Kortrijk behoort tot de digitale top. De chatbot 1777 is uitgeroepen tot de zevende beste chatbot van België in het onafhankelijke rapport Best Bots of Belgium 2024. Daarmee schuift de stad me...
"Ik ben vrji gewild, en gie?": Kortrijk geeft aftrap voor 'Internationaal Jaar van de Vrijwilliger'
2026 is door de Verenigde Naties uitgeroepen tot het Internationaal Jaar van de Vrijwilliger. Ook Kortrijk trekt volgend jaar volop de kaart van de vrijwilligers. Er komt een campagne met 10 ambass...
Nieuw uitleensysteem ‘Deelkast’ maakt duurzaam delen eenvoudig
Vanaf nu kunnen klanten van de Deelfabriek en buurtbewoners op een snelle, eenvoudige en toegankelijke manier materiaal ontlenen via de Deelkast. Het is een innovatief lockersysteem in de Markthal ...