Kortrijk versterkt strijd tegen armoede met Wijkgericht Sociaal Werk

Vandaag is het de Werelddag van het Verzet tegen Armoede. In 2024 liep 11,2% van de inwoners van West-Vlaanderen het risico op armoede of sociale uitsluiting. Ook Stad Kortrijk blijft zich hier onverminderd voor inzetten. Via het Wijkgericht Sociaal werk probeert de stad armoede zo vroeg mogelijk te detecteren en actief aan te pakken. Het stadsbestuur zet zo voluit in op duurzame begeleiding en steun op maat van elk gezin. Het helpt om armoede of problemen snel te detecteren en mensen die echt hulp nodig hebben de juiste ondersteuning te geven. 

De voorbije dagen mocht ik van dichtbij meemaken met hoeveel kennis en betrokkenheid onze medewerkers zich elke dag inzetten voor mensen in een kwetsbare situatie. Ik meldde me aan bij het onthaal van wijkcentrum Overleie, ging op intakegesprek en kon van dichtbij meemaken hoe een sociaal onderzoek verloopt. Ik mocht een halve dag op pad met de buurtwerker. Om af te sluiten dronk ik samen met de andere bezoekers koffie tijdens de maandelijkse 'koffie met taart'-namiddag in het wijkcentrum. Eén ding werd me nog eens zeer duidelijk: ons Wijkgericht Sociaal Werk is er voor iedereen. Door onze buurtgerichte werking kunnen we armoede veel sneller detecteren en mensen vroegtijdig helpen. Wie een vraag heeft of ergens mee zit, kan altijd terecht in een van onze wijkcentra. Daar luisteren onze medewerkers, denken ze mee en zoeken ze samen naar de juiste hulp. Door hulp lokaal te organiseren, willen we drempels verlagen en armoede doeltreffender bestrijden. Giovanny Saelens, schepen van armoedebestrijding

Kortrijk zet in op nabijheid en preventie in de strijd tegen armoede

Met Wijkgericht Sociaal Werk focust Kortrijk op drie pijlers: hulpverlening, ontmoeting en buurtgericht werk. Door in de buurt activiteiten te organiseren, kunnen medewerkers vroegtijdig signalen detecteren en ergere problemen en situaties voorkomen. Maar je wordt uiteraard ook gericht geholpen. Wie een vraag heeft of ondersteuning zoekt, kan binnenwandelen in een wijkcentrum in zijn buurt. Maar ook voor een gezellige babbel met de buren kan je er steeds terecht.

In de strijd tegen armoede begint alles bij een warm onthaal. De wijkcentra zijn vaak het eerste aanspreekpunt voor wie met vragen of zorgen zit. Iedereen kan er terecht voor informatie, advies of een luisterend oor. Medewerkers nemen de tijd om mee te denken en te kijken welke ondersteuning iemand nodig heeft: soms is dat een eenvoudig antwoord, soms een doorverwijzing naar meer gespecialiseerde hulp. Ook voor praktische zaken kunnen inwoners bij het onthaal terecht: van taxibonnen, postzegels en vuilniszakken per stuk tot de aankoop van een UiTPAS of inschrijving voor een activiteit. Zo verlagen de wijkcentra de drempel naar hulp en participatie, en maken ze zorg en dienstverlening letterlijk dichtbij en bereikbaar voor iedereen. Maar een wijkcentrum is meer dan een loket: je kan er ook gewoon binnenlopen voor een tas warme soep of koffie, een babbel of een moment van rust. Het is tegelijk een aanspreekpunt én een plek van ontmoeting en verbinding, waar iedereen welkom is.

Bij meer complexe vragen plannen we een gesprek in met het team Intake. Tijdens dat eerste gesprek nemen de maatschappelijk werkers de tijd om te luisteren en samen de situatie in kaart te brengen. Dat kan gaan over heel uiteenlopende thema’s: inkomen, schulden, gezondheid, wonen, werk, betaalbare kinderopvang, facturen en meer. We bekijken welke rechten iemand heeft en ondernemen, waar nodig, meteen gerichte acties om verder te helpen.

In Kortrijk zetten verschillende buurtwerkers zich dagelijks in om ontmoeting en verbinding te stimuleren. Ze organiseren tal van activiteiten die de buurt tot leven brengen, zoals de buurtpicknick in het Astridpark, de ABC-doenamiddagen voor kinderen en de scholenswap. Dankzij hun nabijheid kunnen buurtwerkers snel signalen van problemen of kwetsbaarheden opvangen en bewoners, waar nodig, doorverwijzen naar het wijkcentrum voor verdere ondersteuning

In 2024 ontving het OCMW Kortrijk in totaal 7.150 hulpvragen. Slechts 3.389 daarvan kwam terecht bij het team Intake. Dat betekent dat meer dan de helft van de vragen al op korte termijn kon worden beantwoord of kon worden opgelost aan het onthaal. Ook dit jaar staat de teller al op ruim 5.000 hulpvragen en ruim 2.000 intakes.

Gerichte begeleiding voor wie meer ondersteuning nodig heeft

Wanneer blijkt dat intensieve ondersteuning wenselijk is, wordt de cliënt doorverwezen naar een vaste hulpverlener. Die start met een grondig sociaal en financieel onderzoek. Daarin wordt alle informatie verzameld over de inkomsten, uitgaven, tewerkstelling en leefomstandigheden van een cliënt. Een belangrijk onderdeel in deze fase is het verplichte en onverwachte huisbezoek. Dat laat de maatschappelijk werker toe om een volledig en realistisch beeld te krijgen van de situatie. Op basis daarvan kan er gerichte begeleiding en advies worden geboden over verschillende levensdomeinen. Dit kan verschillende vormen aannemen: van budgetbegeleiding, administratieve ondersteuning tot financiële ondersteuning. Bij dringende vragen wordt ook steeds bekeken of iemand recht heeft op tijdelijke steun zoals voedselpakketten, pamperbank en andere. 

Uit de gesprekken met onze medewerkers komt duidelijk naar voren dat de hulpvragen meer dan ooit uit een brede doelgroep komen. We willen er dan ook zijn voor de lagere middenklasse, eenoudergezinnen, alleenstaanden en alle mensen die merken dat ze alsnog niet kunnen sparen ondanks een voltijdse inspanning. We hebben oog voor iedereen. We bieden steeds steun op maat, maar werken tegelijk ook de versnippering aan lokale voordelen weg.  Giovanny Saelens, schepen van armoedebestrijding

Enkele cijfers

  • In 2024 werden in totaal 7.150 hulpvragen gesteld, daarvan gingen er 3.389 door naar team Intake. Dit leidde tot 1.652 financiële hulpvragen die door het het Bijzonder Comité inzake de Sociale Dienst behandeld werden.
  • Op jaarbasis zijn er ruim 1.500 unieke leefloondossiers - dit zijn geen gelijktijdige trajecten maar omvatten ook gestopte en opgestarte dossiers.
  • Budgetbegeleiding- en beheer zijn tevens een belangrijk facet van de hulpverlening met respectievelijk 91 en 687 dossiers op jaarbasis.
  • De REMI-tool wordt sinds enkele jaren gebruikt om te kijken of iemand recht heeft op een financiële steun die leidt tot een menswaardig inkomen: in 2024 kregen 275 gezinnen op die manier een toekenning.
  • In de wijkcentra worden 345 activiteiten per jaar georganiseerd.

Locatie wijkteams

Wil je weten waar in je buurt jij terechtkan? Je vindt het terug via de handige zoektool op de website van de stad. Tik je adres in en bekijk waar het dichtste wijkcentrum gelegen is.

Favicon for kortrijk.be Zoek je wijkteam kortrijk.be
Wijkgericht sociaal werk (c) Kortrijk
  • jpg
Wijkgericht sociaal werk (c) Kortrijk
  • jpg

Bevoegd

Gerelateerde onderwerpen

Ontvang het laatste Kortrijk nieuws via RSS.

Of abonneer handmatig met de Atom URL