De commerciële kern van Kortrijk krijgt binnenkort een plek waar jongeren écht zichzelf kunnen zijn. Tijdens het WONDER Festival stelt Stad Kortrijk het winnende ontwerp voor van de wedstrijd Teenage Hangout: FLAX, een creatie van architect Jan Lefevere (Kaai 7) en Bo Commeyne (Metaalwerken Commeyne).
FLAX is een frisse, eigentijdse ontmoetingsplek die inspeelt op wat jongeren vandaag zoeken: een plaats om te chillen, praten of gewoon even op adem te komen in het hart van de stad. Het stalen ontwerp symboliseert een vlasbloem, een knipoog naar de Kortrijkse textielgeschiedenis.
Onderzoek toont aan dat tieners graag in het centrum van de stad samenkomen: om te winkelen, om te ontmoeten in parken en op pleinen of om te sporten. Ze willen plekken om te kunnen keuvelen, te kijken en bekeken te worden. Plekken om gewoon jong te zijn in de publieke ruimte. Het is fijn dat we durven experimenteren met kwalitatief design in onze publieke ruimte die op maat van de jongeren is gemaakt.Felix De Clerck, schepen van Jeugd
Met FLAX geven we jongeren een plek geven in onze stadskern. We willen dat ze zich welkom voelen, ook tussen de winkels en horeca. Het concept past perfect binnen onze visie op Slowshopping. Met de heraanleg van het winkelwandelgebied hebben we ingezet op ontmoeting en beleving en nu zorgen we er ook voor dat jongeren daar hun plek vinden.Wouter Allijns, schepen van Middenstand
De Teenage Hangout-wedstrijd past binnen het project Commerce | Kortrijk, waarin steden en partners uit West-Vlaanderen, Henegouwen en Noord-Frankrijk samenwerken rond kernversterking. Centraal staat de beleving in de stadskern: hoe maak je van het centrum niet enkel een plek om te winkelen, maar ook om te ontmoeten en te beleven? Kortrijk vertaalt dat idee al langer in haar visie op Slowshopping: tijd nemen, elkaar ontmoeten en genieten van wat de stad te bieden heeft. Met FLAX breidt de stad die filosofie uit naar jongeren.
Met deze verplaatsbare zitsculptuur willen we een tijdelijk architecturaal gebaar stellen dat mensen aanzet om anders te kijken, anders te zitten, en zich anders te verhouden tot elkaar en hun omgeving.Jan Lefevere en Bo Commeyne, ontwerpers
Na het WONDER festival verhuist FLAX naar het winkelwandelgebied, waar het onderdeel wordt van het straatbeeld. De constructie zal er zowel passanten als jongeren uitnodigen om even halt te houden, bij te praten of de stad op een andere manier te beleven.
Commerce | Kortrijk is een project mogelijk gemaakt door ondersteuning van Interreg Frankrijk-Wallonië-Vlaanderen en de provincie West-Vlaanderen.
Bevoegd
-
- Wouter Allijns
- schepen van Middenstand, Sport en Evenementen
- wouter.allijns@kortrijk.be
- 0496526526
-
- Felix De Clerck
- schepen van Cultuur, Jeugd, Ondernemen en Digitale Transformatie
- felix.declerck@kortrijk.be
- 0497644081
Kopieer link
https://pers.kortrijk.be/255080-tieners-krijgen-eigen-ontmoetingsplek-in-het-winkelwandelgebied/Gerelateerde onderwerpen
Gerelateerd nieuws
Portee opent pop-up store in Sionstraat
Mode- en tweedehandsliefhebbers kunnen hun hart ophalen: Portee, de stijlvolle tweedehandswinkel uit Waregem, opent een pop-up store in de Sionstraat in Kortrijk. Gedurende de maanden september en ...
Opoggi opent pop-upwinkel in Sionstraat
Kortrijk krijgt er deze maand een warme blikvanger bij. De innovatieve start-up Opoggi strijkt de hele maand mei neer in het pop-up pand in de Sionstraat 8. De jonge onderneming, voorheen bekend on...
Nieuwe shoppingkaart zet duurzame en vrouwelijke ondernemers in de kijker
In Kortrijk werd vandaag de nieuwe duurzame winkelkaart voorgesteld: een handige gids vol Kortrijkse winkels die inzetten op eerlijke mode en duurzamer ondernemerschap. De kaart is vanaf nu gratis ...
Winkel en win prijzen tijdens 'Maand van de Markt'
De provincie West-Vlaanderen roept de maand april opnieuw uit tot 'Maand van de Markt'. Het startschot van de campagnemaand wordt dit jaar in Kortrijk gegeven, tijdens de wekelijkse maandagmarkt op...