Het ontwerp voor de bouw van het nieuwe stationsgebouw van Kortrijk en de aanleg van de stationsomgeving zal worden aangepast om deze in lijn te brengen met de oorspronkelijk voorziene financiële middelen. Na de onderhandelingen met kandidaat-aannemers voor de bouw van het huidige ontwerp is immers een prijsverschil van om en bij de 40% blijven bestaan in hoofde van de verschillende partijen tussen de offertes en de budgetraming. Dat zijn de partners van het stationsproject – de stad Kortrijk, De Lijn, Infrabel en NMBS – unaniem overeengekomen.
De lopende aanbestedingsprocedure voor het sluitstuk van het stationsproject – waarover in 2023 tussen de partners een samenwerkingsakkoord werd gesloten - wordt daarom stilgelegd. Het sluitstuk van het project omvatte naast verhoogde, overkapte integraal toegankelijke perrons en een brede onderdoorgang ook een nieuw busstation. Deze zullen het voorwerp uitmaken van een nieuw project uitgaande van het behoud van het huidige stationsgebouw.
De partners benadrukken het belang van een nieuw, kwalitatief hoogstaand ontwerp dat enerzijds volop ingeschreven blijft in de filosofie van toegankelijkheid, intermodaliteit en comfort, maar anderzijds ook past binnen het voorziene budget. De partijen zijn overeengekomen om bij het nieuwe ontwerp uit te gaan van het behoud en de valorisatie van het bestaande gebouw, rekening houdend met de erfgoedwaarde.
NMBS wil tegen 2032 30% extra reizigers aantrekken en 10% extra treinaanbod uitbouwen. De uitbouw van stations als integraal toegankelijke, comfortabele, multimodale knooppunten waar naadloos van het ene vervoersmiddel op het andere kan worden overgestapt, moet die ambitie ondersteunen. Het station van Kortrijk is een knooppunt voor het openbaar vervoer, en dat zowel binnen West-Vlaanderen als naar het binnenland (IC-verbindingen naar Gent, Poperinge, Antwerpen-Centraal, Brussel, Brugge, Oostende, en Brussels Airport – Zaventem). Het telt op een werkdag bijna 9.000 opstappende treinreizigers.
We bevestigen onze ambitie om van het station van Kortrijk een intermodale hub te maken die comfort en toegankelijkheid biedt aan onze reizigers en bijdraagt aan de vernieuwing van de stationsomgeving.NMBS
Het station van Kortrijk is een belangrijke mobiliteitsschakel voor de ruime regio. Om de ambitieuze Vlaamse doelstellingen qua modal shift te bereiken zijn goede overstapmogelijkheden tussen verschillende vervoersmodi essentieel. Daarom blijft De Lijn bij haar ambitie om snel werk te maken van een nieuw, attractief, comfortabel en veilig busstation in Kortrijk.Ann Schoubs, directeur-generaal De Lijn
Niemand wil dat de kosten de pan uit swingen. De rekening moet kloppen. We moeten nuchter zijn in aanpak en groots in ambitie. We maken samen werk van een realistisch en betaalbaar ontwerp met respect voor de erfgoedwaarde van het stationsgebouw en een haalbare timing.Ruth Vandenberghe, burgemeester Kortrijk
Bevoegd
Kopieer link
https://pers.kortrijk.be/254226-ontwerp-stationsgebouw-kortrijk-wordt-aangepast-aan-beschikbare-financiele-middelen/Gerelateerde onderwerpen
Gerelateerd nieuws
Stad Kortrijk neemt maatregelen tegen drukte en overlast aan bushaltes Oudenaardsesteenweg
Op 1 september start het nieuwe schooljaar en trekken heel wat jongeren opnieuw de baan op richting school, vaak te voet, met de fiets of met de bus. In de Oudenaardsesteenweg komen leerlingen van ...
Fietsen, skeeleren en BMX-spektakel op Autovrije Zondag
Op zondag 21 september is de Kortrijkse binnenstad opnieuw voorbehouden aan wandelaars, fietsers, skaters, lopers en dansers. De zwakke weggebruiker verovert de Kortrijkse straten en pleinen. De au...
Kortrijk investeert in vernieuwing Kalkovenbrug
Het stadsbestuur van Kortrijk maakt werk van een nieuwe Kalkovenbrug. Deze houten fiets- en wandelbrug, gelegen tussen de Broel- en Dambrug nabij de Broeltorens, wordt volledig vernieuwd en beter a...
Koning Albertstraat wordt opgefrist
Vanaf dinsdag 10 juni starten de werken in de Koning Albertstraat en het Casinoplein. De Koning Albertstraat heeft als een omleidingsweg gediend voor de werken aan de stationsomgeving en verkeert m...