Het stadsbestuur van Kortrijk maakt werk van een nieuwe Kalkovenbrug. Deze houten fiets- en wandelbrug, gelegen tussen de Broel- en Dambrug nabij de Broeltorens, wordt volledig vernieuwd en beter afgestemd op de aansluiting met de Kleine Leiestraat en de fiets- en wandeldoorsteek via parking Broeltorens.
Eind april liet het stadsbestuur een bijkomend onderzoek uitvoeren naar de stabiliteit van de huidige brug. Daaruit bleek dat twee van de vier steunpilaren in slechte staat verkeren. Om de veiligheid van gebruikers te garanderen, werd de Kalkovenbrug daarop tijdelijk afgesloten voor alle verkeer, in afwachting van een structurele oplossing.
Veiligheid primeert, dus moesten we de brug afsluiten voor alle gebruikers. Maar we maken versneld werk van een noodbrug en een vernieuwd ontwerp om deze historische mobiliteitsschakel te waarborgen.Trui Steenhoudt, schepen van Mobiliteit en Publieke Ruimte
Intussen is het studietraject voor de nieuwe brug volop gestart. Eind juni schreef het college van burgemeester en schepenen een opdracht uit voor het ontwerp van de vernieuwde Kalkovenbrug. De gunning van deze studieopdracht is voorzien in september. Op basis van het nieuwe ontwerp wordt het dossier voor een omgevingsvergunning opgemaakt, met indiening gepland in november.
Gezien het intensieve gebruik van de brug, wordt ook werk gemaakt van een tijdelijke oplossing. De stad bereidt momenteel een aparte opdracht voor die zowel de afbraak van de huidige brug als de aanleg van een tijdelijke noodbrug omvat. Doel is om tegen eind 2025 een veilige oversteek opnieuw mogelijk te maken voor fietsers en voetgangers, in afwachting van de definitieve brug.
Als alles volgens plan verloopt, gaan de werken voor de nieuwe brug van start in de tweede helft van 2026. De realisatie wordt verwacht tegen eind 2026. De stad investeert hiervoor in totaal € 800.000 om de continuïteit voor de vele gebruikers te waarborgen en deze belangrijke, historische verbinding tussen beide Leieoevers alle eer aan te doen. Met deze investering kiest Kortrijk resoluut voor duurzame mobiliteit, stadsvernieuwing en een kwaliteitsvolle publieke ruimte — in het hart van de stad.
De Kalkovenbrug werd in de jaren 1980 gebouwd en is vernoemd naar de twee kalkovens die begin 17e eeuw op Overleie stonden. De brug zorgt voor een vlotte en veilige verbinding tussen Parking Broel, de woon- en publieke ruimtes en de schoolsites. We moeten zorgen voor een mooie maar functionele brug die een logische verbinding maakt tussen de Kleine Leiestraat en de Broelparking.Wout Maddens, schepen van Stadsvernieuwing
Bevoegd
-
- Trui Steenhoudt
- schepen van Mobiliteit en Openbare werken
- trui.steenhoudt@kortrijk.be
- 0471279091
Gerelateerde onderwerpen
Gerelateerd nieuws
Koning Albertstraat wordt opgefrist
Vanaf dinsdag 10 juni starten de werken in de Koning Albertstraat en het Casinoplein. De Koning Albertstraat heeft als een omleidingsweg gediend voor de werken aan de stationsomgeving en verkeert m...
Trompetaansluiting gaat laatste fase in met openstellen van alle op- en afritten op grondgebied Kortrijk
De verkeerswisselaar R8-A19, ook bekend als de Trompetaansluiting, is quasi volledig afgewerkt. Alle op- en afritten van de nieuwe aansluiting op grondgebied Kortrijk zijn vanaf vandaag open voor h...
Geen glas, geen auto's, wel veel feest: dit zijn de veiligheidsregels op Sinksen
Kortrijk maakt zich op voor hét feestweekend van het jaar: van vrijdag 6 juni tot en met maandag 9 juni barst Sinksen los. Het stadsfestival palmt zoals elk jaar het volledige centrum in. Bewoners ...
Nieuwe fase in rioleringswerken De Taeyelaan
Vorig jaar gingen de stad en Aquafin van start met de vernieuwing van de riolering tussen de Oudenaardsesteenweg en het Kanaal Bossuit-Kortrijk. Vandaag start een volgende fase, in de Minister de T...