Paasfoor lokt recordaantal toeristen

Meer dan 527.000 bezoekers, met opvallende stijging uit Nederland en Wallonië

De Paasfoor 2025 brak records met maar liefst 527.119 bezoekers. Dat zijn er meer dan in 2022, 2023 én 2024. Meteen goed voor de beste foorcijfers sinds de start van de metingen (*). Opvallend: steeds meer bezoekers komen van buiten de provincie - én zelfs uit het buitenland. Vooral het startweekend kende een absolute piek, geholpen door het mooie weer en de gerichte toeristische campagnes van de stad.

Sterk begin zorgt voor boost

De zon zorgde voor een vliegende start. Al op de openingsdag (Witte Donderdag) zakten 32.112 bezoekers af naar het stadscentrum, een flinke stijging tegenover de 25.861 bezoekers op dezelfde dag in 2024. Ook de dagen erna braken records:

  • Vrijdag 18/4: 32.072 bezoekers
  • Zaterdag 19/4: 38.636 bezoekers
  • Zondag 20/4: 26.497 bezoekers
  • Woensdag 30/4: 30.960 bezoekers
Twee weken lang maakten we van Kortrijk het grootste pretpark van het land, met maar liefst 142 attracties. Met meer dan een half miljoen bezoekers zetten we een absoluut record neer. Dat zoveel mensen uit binnen- en buitenland hun weg naar onze Paasfoor vinden is fantastisch. En dat terwijl de Paasfoor dit jaar zelfs buiten de paasvakantie viel. Wouter Allijns, schepen van Evenementen

Opvallend veel buitenlandse bezoekers

Opvallend was de toename van bezoekers uit Nederland, de provincie Luik en andere Vlaamse provincies zoals Antwerpen en Oost-Vlaanderen. Die stroom kwam niet toevallig. De Nederlandse meivakantie en de Waalse schoolvakantie vielen deels samen met de Paasfoor. Bovendien speelt ook de beurs GR8 in Kortrijk Xpo een rol: veel bezoekers combineerden de beurs met een stadsbezoek.

Kortrijk is de nieuwe hotspot voor binnen- én buitenlandse toeristen. Tijdens de paasvakantie noteerde het infopunt van Visit Kortrijk maar liefst een verdubbeling van het aantal bezoekers: van 700 in 2024 naar 1.440 dit jaar! We voorzien deze legislatuur dan ook middelen om het infopunt extra te ondersteunen. Maxim Veys, schepen van Toerisme

Visit Kortrijk plukt vruchten van internationale marketing

De internationale stijging komt niet uit de lucht gevallen. Visit Kortrijk zette de afgelopen maanden in op gerichte online campagnes in Nederland en Frankrijk. Die aanpak werpt nu zijn vruchten af. Daarnaast staat Kortrijk ook steeds meer op de radar van de internationale pers. Zo verschenen er al artikels in Le Monde en La voix du Nord. De afgelopen weken verwelkomde de stad ondermeer journalisten uit Frankrijk, Duitsland, Nederland en zelfs Oostenrijk.

Kortrijk is aantrekkelijker dan ooit. De Paasfoor, Abby, de heraanleg van de Leieboorden en het Historisch Hart... allemaal zaken die bijdragen aan de uitstraling van onze stad. We staan op de kaart. Niet alleen in Vlaanderen, maar ook daarbuiten. En dat is geen toeval, maar het resultaat van doordachte keuzes en jarenlange inzet. Ruth Vandenberghe, burgemeester

Museum Abby als nieuwe toeristische trekpleister

Ook het nieuwe museum Abby draagt bij aan de positieve cijfers. Sinds de opening (eind maart) verwelkomde het al meer dan 13.000 bezoekers. Bijna 75% komt van buiten de stad, wat wijst op een sterke aantrekkingskracht in en buiten West-Vlaanderen. De creatieve dynamiek rond Abby lokt nieuwe bezoekers, waaronder ook dagjestoeristen die er een volledig stadsbezoek van maken.

Abby is een baken voor beeldende kunst in onze regio. Net als een vuurtoren trekt het aandacht en brengt het beweging op gang. Sinds de opening zien we een duidelijke stroom van bezoekers die deze kunstzinnige plek komen ontdekken. Felix De Clerck, schepen van Cultuur

Kortrijk als meerdaagse bestemming

Met onder meer de nieuwe Meestertocht — een initiatief van Visit Kortrijk en Visit Flanders — zet de stad zich ook internationaal sterker op de kaart. Deze Meestertocht neemt je mee op een wandeling van 2,8 km door het centrum van de stad. Onderweg bewonder je twee meesterwerken: 'De triptiek van de Heilige Geest' (Sint-Maartenskerk) en 'De Kruisoprichting' (OLV-kerk). De route leidt je bovendien langs enkele pareltjes in de stad.

(*) De cijfers zijn gebaseerd op geanonimiseerde en geaggregeerde data van gsm-signalen. Die houden enkel rekening met bezoekers die van buiten het meetgebied komen (buiten de kleine ring rond Kortrijk en Kortrijk Weide). Enkel wie minder dan 12 keer per maand langer dan 30 minuten in het stadscentrum werd waargenomen, telt mee. De reële bezoekerscijfers liggen dus nog een pak hoger, want door de manier van tellen worden bewoners en regelmatige bezoekers van het centrum (studenten of mensen die er werken) niet meegeteld. Er wordt slechts gerapporteerd over groepen vanaf 30 personen. Het is bijgevolg niet mogelijk om op basis van de metingen individuele persoonsgegevens te achterhalen. Deze definitie voor datatelling wordt gebruikt sinds 1 juni 2019, om een correcte vergelijkingsbasis te kunnen hanteren.

Bevoegd

Gerelateerde onderwerpen

Ontvang het laatste Kortrijk nieuws via RSS.

Of abonneer handmatig met de Atom URL