Kortrijk verwelkomt internationale studenten met initiatief voor horeca

Stad Kortrijk lanceerde vorig academiejaar een succesvol initiatief om internationale studenten te verbinden met lokale horecazaken. Met succes: 30 horecazaken deden regelmatig een beroep op een pool van 120 ingeschreven internationale studenten die in Kortrijk studeren. Een nieuwe oproep aan het begin van dit academiejaar leverde al 130 inschrijvingen op.

Het doel van dit initiatief is tweeledig: enerzijds de sociale integratie van internationale studenten bevorderen en anderzijds de lokale horeca ondersteunen, die vaak kampt met personeelstekort.

Onze lokale horeca smeekt om personeel. Ondertussen zien we steeds meer internationale studenten die een centje proberen bij te verdienen. Op deze manier creëren we dus een win-win-situatie voor beide! Kelly Detavernier, schepen van Onderwijs
Kortrijk is een stad van verbinding en diversiteit. We zijn trots op onze internationale studentengemeenschap en willen ervoor zorgen dat studenten zich hier thuis voelen. Dit initiatief is een geweldige kans voor zowel studenten als ondernemers om elkaar te versterken. Wouter Allijns, schepen van Ondernemen

Op zoek naar studentenhulp?

Geïnteresseerde horecazaken die op zoek zijn naar een student om enkele keren per week af te wassen in de keuken, bestellingen op te nemen of achter de toog mee te helpen, kunnen zich abonneren via www.kortrijk.be/internationale-studenten-jouw-horecazaak . De enige vereiste is dat deze studenten met het horecapersoneel of indien nodig met klanten kunnen communiceren in het Engels.

(c) Kortrijk
(c) Kortrijk