Groene Verbinding krijgt vorm met realisatie deelgebied Astridpark-Weversstraat

Eind 2022 stelde Stad Kortrijk de plannen voor De Groene Verbinding voor: vijf kilometer nieuwe wandel- en fietspaden tussen Kortrijk, Bissegem en Heule met een totaaloppervlakte van 26 hectare nieuw groen. Met de aanleg van een nieuwe fiets- en wandeldoorsteek in het Astridpark en de heraanleg van de Koninginnelaan en Weversstraat is het eerste deelgebied van De Groene Verbinding gerealiseerd en geopend.

De Groene Verbinding (c) Kortrijk
  • jpg
De Groene Verbinding (c) Kortrijk
  • jpg

Uitbreiding Astridpark met nieuwe fiets- en wandeldoorsteek

Vanuit de Molenstraat, via de Jacob Vandervaetstraat en Herderstraat tot aan de Graaf de Smet de Naeyerlaan en uiteindelijk het Astridpark trekken we de principes van ontharding, vergroening en een volwaardige fietsverbinding door. Zo onthardden we in de Koninginnelaan de helft van de straat en richtten we dit in naar het beeld van het Astridpark. Ook hier werd een vrijliggend dubbelrichtingsfietspad en wandelpad aangelegd om de aansluiting te maken naar het Astridpark. Om daarna ook een veilige fietsoversteek naar het Astridpark te garanderen, wordt het tracé in de Graaf de Smet de Naeyerlaan tussen de kastanjebomen ingepast. Zo bekomen we een volwaardige noord-zuid as.

Dit is slechts het begin van het meest ambitieuze fietsproject ooit in Kortrijk. Zelfs deze eerste fase zorgt al voor een veel veiligere en comfortabelere fietservaring tussen het centrum van Kortrijk en Heule. De nieuwe oversteek vanuit het Astridpark over de Graaf de Smet de Naeyerlaan is nu duidelijker en aanzienlijk veiliger dan voorheen. Stap voor stap bouwen we verder aan de Groene Verbinding, een groene fietscorridor die zich kan meten met die van wereldfietssteden zoals Kopenhagen.   Axel Weydts, schepen van mobiliteit en openbare werken 
Dit is al een eerste belangrijke veilige fietsoversteek in wat een 5 km lange Groene Verbinding moet worden; tussen Overleie en het speeldomein De Warande enerzijds en  De Stade in Heule tot het Ghellinckpark in Bissegem anderzijds. Het verbinden en vergroenen van buurten, stadsdelen en deelgemeenten is het sleutelwoord van de stadsvernieuwing.  Wout Maddens, schepen van stadsvernieuwing

Om een veilige fietsverbinding te realiseren richten we de Jacob Vandervaetstraat, het westelijk deel van de Weversstraat en de Koninginnelaan als fietsstraten in. De Koninginnelaan wordt ter hoogte van de Weversstraat geknipt voor autoverkeer en sluit (thv de Herdersstraat) aan op een vrijliggend dubbelrichtingsfietspad tot en met de toegang tot het Astridpark. Fietsers op de Groene Verbinding krijgen voorrang op de kruispunten met de Herdersstraat en de Graaf de Smet de Naeyerlaan. Alle kruispunten zijn uitgerust met verkeersplateau's en consequent vormgegeven met rode doorlopende fietspaden in de voorrang, voorrangsmarkeringen en fietsstraatlogo's.

Parking Weversstraat

De bestaande parking in de Weversstraat is met beperkte ingrepen geoptimaliseerd. Zo is circulatie in één richting ingevoerd, zijn de parkeerplaatsen in visgraat georganiseerd en is centraal de groenzone uitgebreid.

Meer groen zorgt voor aangename straten

Komend plantseizoen komen er nog 18 nieuwe bomen en 550m² groenborders bij. Door met grasdallen te werken in de Weversstraat en de Koninginnelaan behouden we de parkeerplaatsen en zorgen we tegelijk voor waterinsijpeling én een groene aanblik.  

Kostprijs

De werken werden uitgevoerd door NV Wegenbouw Ockier en kostten in totaal € 1.201.042,84 (incl. BTW).

- aandeel provincie (fietsfondsdossier) 134.699,02 euro (incl. BTW)

- aandeel stad:  1.066.343,82 euro (incl. BTW) 

Bevoegd

Gerelateerde onderwerpen

Ontvang exclusief nieuws

Ben je een journalist? Of werk je voor een dagblad, tijdschrift of blog?
Meld je aan en krijg als eerste toegang tot ons nieuws.

Aanmelden

Ontvang het laatste Kortrijk nieuws via RSS.

Of abonneer handmatig met de Atom URL