Vernieuwde Jules Baertstraat, Mortagnelaan en Munkendoornstraat feestelijk geopend

De woonomgeving Jules Baertstraat, Mortagnelaan en Munkendoornstraat was aan vernieuwing toe. Zowel de nutsleidingen als de volledige straten werden heraangelegd. Dit was belangrijk om de toegankelijkheid en bereikbaarheid opnieuw te verhogen. In het bijzonder was er aandacht voor nieuwe voetpaden, vergroening en ontharding in de wijk. De werken werden uitgevoerd door de firma NV Bernard Ockier uit Otegem en kosten 825.250 euro. Op woensdag 28 augustus bedankten we de inwoners voor hun geduld en vierden we het resultaat met een feestelijke buurtdrink.

Opening (c) Kortrijk
Schepen Axel Weydts (c) Kortrijk

Via 1777 kreeg de stad meldingen van voetpaden in slechte staat in de Mortagnelaan en Jules Baertstraat. Gezien ook de Munkendoornstraat aan een opknapbeurt toe was werd beslist om het project in één geheel, samen met noodzakelijk nutswerken, uit te voeren. In december 2022 ging de stad in gesprek met de bewoners om zo tot een passend ontwerp te komen. Na uitvoering van de nutswerken konden de eigenlijke werken begin dit jaar van start gaan.

Meer verkeersveiligheid en toegankelijke voetpaden

Om de verkeersveiligheid te verhogen zijn er verschillende ingrepen gebeurd. Er zijn 2 asverschuivingen in de Jules Baertstraat gerealiseerd en een verkeersdrempel in de Mortagnelaan en de Munkendoornstraat. Ook zijn er 2 verkeersplateaus aangelegd, een op het kruispunt van de Jules Baertstraat en de Mortagnelaan en een op het kruispunt Mortagnelaan en de Munkendoornstraat.

De voetpaden in de Jules Baertstraat, Mortagnelaan werden volledig vernieuwd. In het kader van toegankelijkheid is aan 1 zijde van de rijweg een volwaardig doorlopend voetpad aangelegd. Ook ter hoogte van de kruispunten Jules Baertstraat, Mortagnelaan met de Kwabrugstraat lopen de voetpaden drempelloos door.

Veilige wegen, ook in onze deelgemeenten, daar gaan we voor. Wat hier begon met een aantal terechte meldingen over slechte voetpaden resulteerde uiteindelijk in een volledig vernieuwde wijk met aandacht voor groen, comfort en veiligheid. We werkten zoveel mogelijk niveauverschillen in de voetpaden weg om de toegankelijkheid voor de minder mobiele wandelaars maximaal te verbeteren.  Axel Weydts, schepen van mobiliteit en openbare werken

Extra groen en rustbanken om te verpozen

Om de omgeving zo aangenaam mogelijk te maken was er bij de heraanleg ook aandacht voor vergroening. Waar mogelijk werd maximaal onthard en op verschillende plaatsen zijn groenzones voor lage beplanting voorzien. In de Jules Baertstraat zijn 4 nieuwe bomen aangeplant. Op vraag van het Woonzorgcentrum De Zon werden 4 rustbanken geplaatst.

EXTRA VOOR PERS

De officiële opening met een receptie voor buurtbewoners vindt plaats op woensdag 28 augustus om 18.30 uur in de Jules Baertstraat (thv de parking in de bocht).