Meer goedkope taxiritten voor senioren en Kortrijkzanen met een beperking

Het stadsbestuur heeft beslist om meer middelen te voorzien voor de Kortrijkse taxibonnen en om de limiet van het aantal bonnen per maand op te trekken van 10 naar 20. Via de Kortrijkse wijkcentra kunnen senioren en Kortrijkzanen met een beperking al sinds 2016 taxibonnen aankopen aan een gunstig tarief. De vraag is in de loop der jaren alleen maar gestegen en kreeg nog een boost door het nieuwe vervoersplan van De Lijn waarbij een aantal buslijnen zijn weggevallen. Ook de prijzen voor een taxirit zijn gaandeweg gestegen waardoor 10 bonnen van 5 euro per maand voor vele klanten niet meer volstaan.

We trekken het budget voor de taxibonnen op van 20.000 euro naar 60.000 euro. Een forse stijging maar één die nodig is. Alles wordt duurder, ook de prijs voor een taxirit. Door het wegvallen van buslijnen begin dit jaar zijn er nu nog meer mensen aangewezen op een taxi voor vaak essentiële verplaatsingen zoals het vervoer van en naar AZ Groeninge. Kortrijkzanen die voldoen aan een aantal voorwaarden zullen nu maandelijks voor 50 euro of zelfs 20 euro 20 taxibonnen kunnen aankopen met een waarde van 100 euro. Met deze uitgebreide regeling proberen we de basismobiliteit te garanderen van senioren en mensen met een beperking en een beperkt inkomen. Philippe De Coene, schepen van Sociale Vooruitgang

Wie kan Kortrijkse taxibon aankopen?

Dit zijn de voorwaarden. Je woont in (Groot-)Kortrijk EN

-         bent 80 jaar of ouder

-         bent tussen de 75 en 80 jaar én geniet van het sociaal tarief

-         bent jonger dan 75 jaar maar fysiek of visueel beperkt én je geniet van het sociaal tarief

Om te weten of je in aanmerking komt, kan je langsgaan in een van de wijkcentra. Voor wie geen netwerk heeft of niet ter plaatse kan komen, komt een medewerker van het wijkteam graag bij je langs.

Waar kan je de taxibonnen aankopen?

De bonnen kan je aankopen in het wijkcentrum in je buurt. Voor wie geen netwerk heeft of wie niet mobiel genoeg is om naar het wijkcentrum te komen, bezorgen wij maandelijks de taxibonnen aan huis. Een overzicht van de wijkcentra vind je hier: https://www.kortrijk.be/contact-wijkcentra

Hoe werkt het systeem?

Een taxibon is 5 euro waard, maar de gebruiker betaalt maar de helft (2,5 euro per bon). De ander helft wordt bekostigd door de stad (2 euro) en de taximaatschappij (0,5 euro). Wie het financieel heel moeilijk heeft, krijgt nog een extra korting: voor hen kost een taxibon 1 euro.

Met de bonnen kan je (een deel van) jouw taxirit betalen. Per maand kan je maximum 20 bonnen aankopen. Bonnen kunnen niet doorgegeven worden, want ze staan op naam. De bonnen zijn 1 jaar geldig na uitgiftedatum en niet-gebruikte bonnen kunnen binnen dat jaar ingeruild worden in elk wijkcentrum.

De nieuwe regeling gaat in vanaf 10 juni. Vandaag nemen al een vijftal taxidiensten in Kortrijk deel aan het systeem van taxibonnen.

taxibon (c) Kortrijk
taxibon (c) Kortrijk