Upgrade cricketveld met cricketkooi op Sportcampus Lange Munte

Kortrijk Warriors cricketclub kan met trots haar nieuwe cricketinfrastructuur voorstellen. Hiermee kan de club haar ambities bijstellen en gelijktijdig de trainingsomstandigheden verbeteren voor haar leden.

Hoe het begon

Sinds 2020 is SC Lange Munte de thuisbasis van Kortrijk Warriors cricketclub. Het begon allemaal toen op vraag van de club een cricketpitch geplaatst werd op de eerder aangelegde kunstgrasvelden. Om de doorgroei van de club te verzekeren was er echter nood aan extra trainingsfaciliteiten. Eerst werd gedacht aan een extra oefenterrein, maar uiteindelijk viel de keuze op cricketkooien die het mogelijk maken om de worpen en slagen te oefenen.

Gestage groei

De club groeit verder en neemt initiatieven om de trainingsomstandigheden steeds te verbeteren. Zo investeerde de club enkele maanden geleden in trainingsnetten binnen de sportschuur op KVK Jeugdacademie zodat leden in de winter indoor kunnen trainen. Nu sloegen stad Kortrijk, festivalorganisatoren Alcatraz/Kamping Kitsch en de cricketclub de handen in elkaar om 2 cricketkooien outdoor (net naast de kunstgrasvelden op SC Lange Munte) te realiseren.

Financiering

Bij het afsluiten van de gebruiksovereenkomst voor organisatie van Alcatraz en Kamping Kitsch op SC Lange Munte voor de komende 6 jaar, engageerden de organisatoren zich om jaarlijks een bedrag te storten aan de stad dat gebruikt kon worden voor de uitbouw van de outdoor sportinfrastructuur op de site. Dit bedrag werd gebruikt om 1 van de 2 cricketpitches aan te kopen. De club zelf investeerde in de tweede pitch. Het stadsbestuur betaalt de installatie van de kooien. Prijs: 70.000€. Uitvoerende firma’s: Stadsbader NV en Afsluitingen Vermeulen BV.

Cricket is populaire wereldsport

Cricket is een balsport waarbij punten worden gescoord door heen en weer te lopen over de cricket pitch (een run). Het is een teamsport waarin om beurt het ene team eerst gooit (bowling) en het andere team slaat (batting). Als beide teams geslagen en gebowld hebben is het team met de meeste runs de winnaar.

Cricket is voornamelijk populair in de landen van het Britse Gemenebest. Het is de op een na populairste sport ter wereld (alleen voetbal is populairder), voornamelijk door de vele fans op het Indisch subcontinent.

Met deze nieuwe specifieke sportinfrastructuur is de Sportcampus Lange Munte een troef voor deze wereldsport rijker. Ongetwijfeld zal deze sport, minder bekend in onze regio, vele harten veroveren en ook jonge sporters enthousiasmeren.  Wouter Allijns, schepen voor Sport.
Waar passie het veld ontmoet en elke boundary een overwinning is! Cricket is niet alleen een spel; het is een manier van leven. Het veld is ons canvas, de bat ons penseel, en elke slag schildert een verhaal. In cricket heb je een positieve houding nodig, geef je nooit op en blijf je vooruitgaan.  Addnaan Diwan Ali, voorzitter Kortrijk Warriors Cricketclub vzw