Kortrijk krijgt extra bussen op drukke schooltrajecten

Touringcars maken wekelijks 34 versterkingsritten

De Lijn legt na de paasvakantie ook in Kortrijk extra bussen in op drukke schooltrajecten tijdens de piekuren. Die versterkingsritten worden uitgevoerd door touringcarbedrijven die achter de Lijnbussen rijden, meldt Vlaams minister van Mobiliteit Lydia Peeters. Voor de vervoerregio Kortrijk gaat het om 3 autocars die wekelijks 34 extra ritten maken.

De voorbije weken waren er bussen te kort op drukke schooltrajecten in voornamelijk West- en Oost-Vlaanderen. De Lijn ontving daarover meldingen van stakeholders, klanten en personeel. Deze meldingen werden grondig onderzocht, waarna De Lijn op meerdere plaatsen bijstuurde. Zo werden extra ritten voorzien of zette De Lijn een groter type bus in.

Versterking door touringcars

Voor sommige schoolritten lukte dit niet. De Lijn en haar onderaannemers hadden op korte termijn geen extra bussen voorhanden. Om de kwaliteit van de dienstverlening naar de reizigers toe te verzekeren, stelde Vlaams minister van Mobiliteit Lydia Peeters extra budget ter beschikking. De Lijn kan hierdoor versterkingsritten laten uitvoeren door touringcarbedrijven.

34 extra ritten

In de vervoerregio Kortrijk, die bestaat uit 13 gemeenten rond Kortrijk, worden 3 extra autocars ingezet. Ze versterken de busritten:

  • 151 (Deinze Station - Kortrijk)
  • 21 (Moeskroen Busstation - Wervik)
  • 220 (Kortrijk Busterminal 2 - Ledegem)
  • 64 (Waregem Station - Kooigem)
  • 106 (Waregem Station - Kooigem)
  • 27 (Kooigem Klein Molentje - Waregem)
  • 11 (Ardooie Kerkhof - Kortrijk)
  • 44 (Kortrijk Busterminal 4 - Kortrijk Lange munte)
  • 230 (Kortrijk Busterminal 4 - Avelgem)

De 3 autocars zorgen voor 7 extra ritten per weekdag (op woensdag 6 ritten), wat dus een totaal maakt van 34 extra ritten per week.

Tot einde schooljaar

Deze ritten zullen rijden vanaf 15 april (na de paasvakantie) tot het einde van dit schooljaar (1 juli). De extra rit zal daarbij achter de normale rit rijden en als ontdubbelingsrit fungeren. Voor het nieuwe schooljaar 2024-2025 worden er nieuwe dienstregelingen uitgewerkt om de capaciteitsproblemen op een structurele manier aan te pakken.

De versterkingsrit met de touringcar is een exacte dubbeling en rijdt continu achter de bestaande rit (geen ander traject of andere uren). Zo willen we op bepaalde schoolritten de capaciteit verhogen. Het gaat voornamelijk over schoolritten in West-Vlaanderen en Oost-Vlaanderen. Ik trek hiervoor 350.000 euro extra uit. Monitoring en bijsturing zijn geen loze woorden. We stellen vast dat op bepaalde assen tijdens de piekuren meer studenten de bus nemen, wel dan handelen we er ook naar. Lydia Peeters, minister van Mobiliteit
Ik ben blij dat minister Peeters snel een tijdelijke oplossing heeft gevonden. 19 van de 34 versterkingsritten vertrekken of komen aan in de stad. Dat is goed nieuws voor onze schoolgaande jeugd. Vanaf september volgt dan een definitieve oplossing.  Vincent Van Quickenborne, voorzitter Vervoerregio Kortrijk
Blij dat er voor deze specifieke groep een oplossing komt. Maar het blijft onvoldoende. We moeten blijven streven naar een gebiedsdekkend vervoer op maat als echt alternatief voor wie minder mobiel is en een herstel van een aantal cruciale lijnen. Axel Weydts, schepen van Mobiliteit 

Bevoegd

Gerelateerde onderwerpen

Ontvang exclusief nieuws

Ben je een journalist? Of werk je voor een dagblad, tijdschrift of blog?
Meld je aan en krijg als eerste toegang tot ons nieuws.

Aanmelden

Ontvang het laatste Kortrijk nieuws via RSS.

Of abonneer handmatig met de Atom URL