7 verenigingen geselecteerd in call Kortrijk2030

België levert in 2030 de Europese Culturele Hoofdstad  af met Kortrijk als één van de kandidaten. Culturele hoofdstad worden, doe je niet alleen, maar samen met inwoners, studenten, professionele cultuurorganisaties, de vele jeugdorganisaties en het rijke verenigingsleven uit onze stad en regio.

Een culturele hoofdstad moet buiten de box denken en durven, dus lanceerde Kortrijk een oproep naar verenigingen om projecten in te dienen die zich buiten hun comfortzone bevonden en een voorzet naar 2030 kunnen betekenen. 15 ideeën werden in samenspraak met het verenigingsplatform gescreend op durf, vernieuwing en haalbaarheid. 7 van hen worden nu geselecteerd om met hun idee aan de slag te gaan. De verenigingen krijgen hiervoor €20.000 steun.

Gidsbeurten op hun kop, een fotografische beleving van een theatervoorstelling, een zoektocht naar muzikale achtergronden van nieuwkomers... Het is slechts een greep uit de geselecteerde ideeën waar verenigingen de komende maanden mee aan de slag willen gaan. Allemaal daagden ze zichzelf uit en krijgen nu de kans om die uit te werken.

Als stad kunnen we maximaal faciliteren in de hardware zoals musea, tentoonstellingen, verschillende locaties en diverse platformen om culturele ontwikkeling te stimuleren en ons erfgoed over te dragen. Maar het kloppend hart en de zuurstof van onze stad zit bij de lokale verenigingen. Daar zit de software die onze hardware doet draaien. Door hen uit te dagen om buiten de comfortzone te treden kregen we deze fantastische engagementen binnen die één voor één verrijkend en versterkend kunnen werken voor onze stad en alle betrokken partijen. Door deze lokale initiatieven en de betrokkenheid van de verenigingen maken wij nu al het verschil als stad in onze race naar de titel van Culturele Hoofdstad van Europa.  Axel Ronse, schepen van Cultuur

Lees hier meer over de geselecteerde ideeën:

• GidsenPlus vzw probeert hun activiteiten te spiegelen en doet een poging om hun klassieke gegidste rondleidingen tot bij mensen te brengen die minder of niet mobiel zijn. Via verhalen, lezingen en specifiek uitgeschreven presentaties trachten ze hun rondleiding toch tot bij de mensen met beperkte toegang te brengen om alzo onze mooie stad met al zijn natuurlijke en culturele rijkdom te ervaren.
  • Collectief Contrast slaat de handen in mekaar met Antigone en hun jongerenwerking MAGMA. Door middel van workshops tracht Collectief Contrast de beginselen van fotografie aan te reiken aan een groep diverse, multiculturele en kwetsbare jongeren. De koppeling van de klassieke activiteiten bij MAGMA aan deze educatieve workshops fotografie zullen resulteren in een specifiek toonmoment, een voorstelling op scène of op straat waar de harmonie van deze activiteiten in een mooi spektakel resulteert.
  • The Concord Jazz Ensemble brengt de werelden van jazz en harmonie, 2 heel verschillende stromingen in de muziek, samen op 1 podium. Voor dit project schreven 4 Belgische componisten een compositie, waaronder streekgenoten Norbert Goddaer en Franky Deleersnyder. Via het unieke ‘Big Wind Band Project’ willen ze de rijkdom aan cultureel talent in onze regio op het podium brengen.
  • Ondergrond vzw gaat aan de slag met verhalen van Kortrijkzanen over de helende kracht van muziek. Ze lanceren een website op ‘Mental Health Day’ waar een variatie aan verhalen en expressies de helende kracht van muziek aantoont. Ze leggen hiervoor hun oor te luister bij de Kortrijkzaan en zetten de diverse verhalen om tot een inspirerend geheel. Met focus op het belang van geestelijk welzijn zetten de kracht van muziek als medium in de spotlight.
  • Operatiekwartier begeleidt samen met Muziekcentrum Track, De Stroate, Schouwburg Kortrijk en Refu Interim 10 deelnemers in een DJ-traject. Een DJ uit de community van Operatiekwartier wordt gekoppeld aan een jongere en een nieuwkomer. Samen leggen ze een leertraject af om zich voor te bereiden op een DJ-set tijdens Sinksen waar ze een podium krijgen voor een groot publiek op de Leieboorden.
  • Tuinhier vzw Kortrijk wil zich inzetten om een bestaande wandelroute, het Spijkerpad, in de wijk 'Lange Munte' enerzijds te opwaarderen en anderzijds te koppelen aan de rijke diversiteit aan bomen. Het Spijkerpad vormt op vandaag de verbinding tussen twee bestaande groenzones 'Langwater' en 'Vlasakker' en er zijn meer dan 100 verschillende bomen aan te treffen. Het plaatsen van bordjes en de creatie van een boekje moet van deze mooie wandelroute tevens een Botanische bomenroute maken die deze natuurlijke parel bekrachtigt.
  • JCI Kortrijk heeft een uitdaging in petto voor de Kortrijkzanen. Ze doen beroep op onze creatieve geesten om een kortverhaal van 1 pagina te schrijven die onze visie op Kortrijk in 2050 weerspiegelt. In samenwerking met verschillende partners zoals de openbare bibliotheek, Memento Woordfestival, de Letterzetter en dergelijke meer willen ze tot verrassende, creatieve resultaten komen. Alle inzendingen worden gejureerd en de beste verhalen worden gebundeld in een pocketboekje wat gratis verdeeld zal worden onder de Kortrijkzanen. Een duidelijke opdracht met een onverwachte uitkomst...

Het komende jaar viert Kortrijk zijn kandidaatstelling op meerdere manieren. Tijdens Sinksen palmt Kortrijk2030 samen met heel wat culturele spelers de Leieboorden in en in het najaar hacken onze jeugdorganisaties en hun jonge talenten een dag een Kortrijks gebouw. Samen richting Kortrijk2030!