Sinds september 2019 wordt in de omgeving van kruispunt Appel, de Zandstraat en het Conservatoriumplein gewerkt aan de eerste fase van het Stationsproject Kortrijk. Dat is de bouw van een fiets- en bustunnel, een autotunnel, een ondergrondse parking en de aanleg van een nieuw plein. De parking opende in oktober. Op 15 december is de autotunnel aan de beurt. De opening van de tunnel betekent een verademing voor de woon- en schoolomgeving van de Burgemeester F. de Bethunelaan, de Magdalenastraat en de Beheers- en Noordstraat die veel hinder moest verwerken.
De Zandstraat en kruispunt Appel werden ondertunneld om het verkeer op de R36 vlotter te laten verlopen, de veiligheid van de voetgangers en fietsers te verbeteren en de ontsluiting van de parking Station mogelijk te maken.
Het autoverkeer kan voortaan vanaf kruispunt Panorama de tunnel binnenrijden en weer bovengronds komen in de Burgemeester Lambrechtlaan (voorbij de Magdalenastraat) en vice versa.
Tot nu toe was de ondergrondse parking enkel bereikbaar via de rotonde Panorama. Vanaf 15 december kan je zowel via rotonde Panorama als de Burgemeester Lambrechtlaan in – en uitrijden.
De voet- en fietspaden zijn nog niet klaar. Voor de voetgangers wordt er in de tweede helft van december een voorlopige doorgang voorzien tussen rotonde Panorama en de Zandstraat. Fietsers dienen nog altijd om te rijden via de Magdalenastraat (of Kortrijk Weide) en de Burg. F. de Bethunelaan of zullen de voorlopige doorgang kunnen gebruiken met de fiets aan de hand.
De studiekost en de investering voor deze werken bedragen samen 18,1 mln. (excl. BTW) waarvan € 15 mln. voor AWV, € 2 mln voor NMBS, € 1mln voor de stad en € 82.500 voor De Lijn.
In het voorjaar van 2024 start de herinrichting van de publieke ruimte van Appel, de Zandstraat en het Conservatoriumplein boven de parking. Er wordt maximaal ingezet op verkeersveiligheid, ontharding en vergroening. Deze werken duren tot het najaar van 2025 en vormen het sluitstuk van de eerste fase van het Stationsproject.
Met de opening van deze autotunnel is weer een belangrijke horde genomen in de totaalaanpak van de Kortrijkse stationsomgeving. We zorgen er voor veiliger en vlotter verkeer in een aangename omgeving en dit mede dankzij een goede samenwerking en verstandhouding tussen het Agentschap Wegen en Verkeer, de NMBS, De LIJN, Stad Kortrijk, Infrabel en de inwoners en weggebruikers. Vanuit Vlaanderen trekken we hiervoor 18,2 miljoen euro voor uit.Vlaams minister van Mobiliteit en Openbare Werken Lydia Peeters
De tunnel is een essentiële schakel in het Stationsproject. Via de tunnel krijgen reizigers, bezoekers en bewoners toegang tot een heel moderne en betaalbare parkeergarage op wandelafstand van ons centrum. De tunnel zet ook de miskleun van de kluifrotonde eindelijk recht. Hij zorgt voor een vlotte ondergrondse doorgang van onze kleine stadsring, zodat voetgangers en fietsers bovengronds gescheiden worden van auto’s ondergronds. Tot slot wordt de ruimere omgeving van de tunnel autoluwer: omliggende scholen, buurten en straten zullen nu minder last hebben van autoverkeer. De volgende stap is werk maken van een mooi plein aan de Zandstraat, met terrassen, groen en misschien wel appelbomen aan de Appel.Vincent Van Quickenborne, burgemeester
We zijn verheugd eindelijk de onderdoorgang volledig te kunnen openen voor autoverkeer, een cruciale stap voor het drukste verkeersknooppunt Appel – Panorama, in onze stad. Na een langdurige onderbreking die heel wat hinder veroorzaakte, zal de heropening aanzienlijke verbeteringen brengen, met name voor de woon- en schoolomgeving van de Felix de Bethunelaan, Magdalenastraat en Beheers- en Noordstraat. Deze stap zal niet alleen zorgen voor een vlottere doorstroming van het doorgaande autoverkeer, maar ook voor een veel veiligere situatie. De dagen van lange files bij de kluifrotonde zijn voorbij, waardoor het verkeer nu vlot en zonder conflicten met fietsers en voetgangers kan bewegen. Vlot en veilig definiëren de essentie van deze nieuwe onderdoorgang.Axel Weydts, schepen van Mobiliteit
De opening van de tunnel zal niet alleen een gevoelige verbetering zijn voor de doorstroming van het verkeer, maar de mensen zullen eindelijk zien, beseffen en ervaren wat het nut is van zulke grote infrastructuurwerken voor de stadsvernieuwing van Kortrijk.Wout Maddens, schepen van Stadsvernieuwing
Bevoegd
-
- Wout Maddens
- Schepen van Bouwen, Wonen en Stadsvernieuwing
- wout.maddens@kortrijk.be
- 0474 92 22 82
-
- Axel Weydts
- Schepen van Mobiliteit en Openbare Werken
- axel.weydts@kortrijk.be
- 0479 29 93 40
Gerelateerde onderwerpen
Gerelateerd nieuws
Groene Verbinding krijgt vorm met realisatie deelgebied Astridpark-Weversstraat
Eind 2022 stelde Stad Kortrijk de plannen voor De Groene Verbinding voor: vijf kilometer nieuwe wandel- en fietspaden tussen Kortrijk, Bissegem en Heule met een totaaloppervlakte van 26 hectare nie...
Groeningepark wint Prijs Publieke Ruimte
Op woensdag 24 april werden in de Koningin Elisabethzaal in Antwerpen de laureaten van de Prijs Publieke Ruimte bekendgemaakt. Kortrijk viel in de prijzen in de categorie 'stedelijke projecten' met...
Realisatie De Groene Verbinding van start
Eind 2022 stelde Stad Kortrijk de plannen voor De Groene Verbinding voor: vijf kilometer nieuwe wandel- en fietspaden tussen Kortrijk, Bissegem en Heule met een totaaloppervlakte van 26 hectare nie...
Infomarkt over vernieuwingswerken Bissegem
In februari starten de langverwachte vernieuwingswerken in Bissegem. Denk aan de herinrichting van de Driekerkenstraat en omliggende straten, de realisatie van Bissegem Plage, de nevenbestemming va...